راهبری مؤسسات فقط به یک نهاد سپرده شود
کد خبر: 4089379
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
حجت مجیدی:

راهبری مؤسسات فقط به یک نهاد سپرده شود

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان رضوی با ابراز گلایه از نبود حمایت از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: پیشنهادم این است که مدیریت، راهبری و هدایت تمامی مؤسسات به وزارت ارشاد یا دارالقرآن کشور واگذار شود تا یک مدیر بالا‌دست و تصمیم‌گیرنده داشته باشیم.

حجت مجیدیحجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی‌بیلندی؛ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان خراسان‌ رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، با ارائه گزارشی از فعالیت شش‌ماهه ابتدای سال گفت: مهم‌ترین فعالیت‌مان اجرای بیمه معلمان قرآنی بود و اکثر مربیان و مدیران توانستند از این امکان استفاده کنند.

وی افزود: یکسری دوره‌های توانمند‌سازی را درباره ارتقای سطح کیفی و کمی مؤسسات برگزار کردیم و آخرین دوره‌ نیز حول موضوعاتی چون تمرکز و تقویت ذهن بود.

مجیدی درباره فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی اتحادیه نیز بیان کرد: در اوایل سال نمایشگاه قرآن و عترت خراسان رضوی در 13 منطقه شهرداری مشهد به صورت کاملاً مردمی با بازخوردهای خوبی برگزار شد. اخیراً هم در طرح «در مسیر بهشت» (مسیر حضور زائران سالروز شهادت امام رضا علیه‌السلام در مشهد مقدس) تعدادی غرفه‌هایی قرآنی برپا شد و مؤسسات شاخص در بحث ترویج و تبلیغ استان فعالیت‌هایشان را ارائه دادند.

وی اظهار کرد: از دیگر فعالیت‌ها می‌توان به نشست اعضای اتحادیه مؤسسات قرآنی استان با مدیران فرهنگی شهرداری مناطق 13گانه، جلسه آسیب‌شناسی پس از پایان نمایشگاه قرآن مشهد و تجلیل از غرفه‌داران فعال پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت(ع) اشاره کرد. برگزاری مسابقات قهرمانی قرآنی قدر تا غدیر، دوره تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی تابستان 1401، مراسم آئینی محرم نیز از دیگر فعالیت‌هاست.

مجیدی با اشاره به مهم‌ترین مانع فعالیت‌های قرآنی در این استان اظهار کرد: خوشبختانه از سال 99 شاهد فعالیت یک اتحادیه واحد در امر مؤسسات قرآنی بوده‌ایم اما همچنان این اتحادیه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و این بزرگترین مانع فعالیت ما در استان است و صرفاً جهت اینکه بگویند با مؤسسات در ارتباط هستند به زبان و در حد نامه‌نگاری ارتباط دارند.

مجیدی گفت: اگر سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی نمی‌تواند مؤسسات خود را راهبری کند، آنها را به فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کند یا برعکس تا یک مدیر بالا‌دست تصمیم‌گیر داشته باشیم. هم‌اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مؤسسات خود برای آخر ماه صفر اعتبار تبلیغی ـ ترویجی اعلام کرده است و در عین حال هیچ خبری از سازمان دارالقرآن نیست و وقتی مؤسسات دارای مجوز از سازمان تبلیغات به اداره کل ارشاد مراجعه می‌کنند، می‌گویند که شما زیرمجموعه ما نیستید و مسئولان همچنان بر دوگانگی قبلی پافشاری می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان رضوی گفت: در استان 230 مؤسسه داریم که 190 مؤسسه فعال و مابقی غیر فعال هستند. همچنین 174 خانه قرآن داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای مؤسسات تعطیل‌ شده دارید؟ گفت: پیشنهادم این است که اگر برخی از مؤسسات تعطیل‌شده هدف و انگیزه‌ای برای کار ندارند، انحلالشان را اعلام کنند تا تکلیف قانونی مشخص شود و یا اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن در قالب طرح‌های مختلف از مؤسسات در حالت رکود حمایت کنند تا انگیزه کافی برای کار را به دست آورند. البته باید شیوه‌های سنتی را کنار بگذارند و با روش‌های نوین در حوزه‌های مورد نیاز جامعه مثل رسانه، سبک زندگی، عفاف و حجاب، حوزه تفسیر، حفظ قرآن و... فعالیت کنند.

تصاویر گوشه‌ای از فعالیت‌های شش‌ماهه اول سال 1401 در ذیل قابل مشاهده است.

انتهای پیام
captcha