امام زمان(عج) دین جدیدی نمی‌آورد
کد خبر: 4089907
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
حجت‌الاسلام شهبازیان تشریح کرد:

امام زمان(عج) دین جدیدی نمی‌آورد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن تشریح نحوه مواجهه امام زمان(عج) با چالش‌های دوران حکومتشان، گفت: امام مهدی(عج) قرار نیست اسلام دیگری بیاورند بلکه ایشان به سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) و سایر ائمه(ع) عمل خواهند کرد و آن را احیاء می‌کنند.

محمد شهبازیانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، شامگاه 13 مهرماه در نشست علمی «در دوره امام زمان(عج) با چالش‌های فرهنگی و اجتماعی چگونه برخورد می‌شود»، گفت: حکومت امام زمان(عج) خارج از چارچوب حاکمیت نبوی و علوی و ثقلین یعنی قرآن و روایات نیست، لذا حکومت اسلامی با حکومت مهدوی دو چیز مجزا از هم نیستند بلکه حکومت مهدوی مصداق اتم و اکمل حکومت اسلامی است.

وی افزود: امام مهدی(عج) قرار نیست اسلام دیگری بیاورند بلکه ایشان به سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) و سایر ائمه(ع) عمل خواهند کرد و آن را احیاء می‌کنند. چیزی که حکومت ایشان را متمایز می‌کند تجلی دین و آرمان‌ها و ارزش‌هاست؛ مثلا اگر امروز عموم مردم به سمت مسجد نروند در دوره ظهور مردم مشتاق آن خواهند بود، امروز ممکن است برخی مباحث رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد ولی در آن دوره ارزش‌های اسلامی پررنگتر می‌شود.

غلط بودن یک تعبیر مشهور

شهبازیان افزود: محور کار در حکومت مهدوی، شریعت اسلامی است ولی مردم از امام، حرف‌شنوی دارند، اینکه برخی می‌گویند «یاتی بدین جدید؛ یعنی ایشان دین جدیدی می‌آورند» غلط است زیرا چنین متنی نداریم و امام زمان(عج) حکم شرعی جدیدی نخواهد آورد زیرا خاتمیت پیامبر(ص) به این است که احکام اسلام تا قیامت باقی باشد. اگر امروز اعتقاد به عصمت امام و قرآن با همین شکل داریم در دوره حکومت مهدوی هم این چارچوب سر جای خود هست و همین شریعت اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی گفته‌اند مردم «تصور می‌کنند» دین جدیدی آمده است نه اینکه واقعا امام(عج) دین جدیدی آورده باشد؛ امروز جریان وهابیت از توحید معنای دیگری ارائه می‌کند و خدا را تجسیم می‌کنند یعنی دست و پا دارد و جوان است و ... بنابراین قطعا امام زمان(عج) که بیاید گروه‌های منحرفی مانند وهابیون و مسیحیان تثلیثی و ... فکر می‌کنند ایشان دین جدیدی آورده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: امروز می‌گوییم عفاف و حجاب لازم است ولی بیان ما در 50 سال برای تبیین حجاب و تبلیغ دین یک روش و سمت و سو داشته و امروز هم روش و سمت و سوی دیگری دارد و در دوره امام مهدی(عج) هم حجاب و عفاف همین حجاب و عفاف است ولی نحوه ارائه امام تفاوت خواهد داشت، یا مثلا توحید تا قیامت، توحید است ولی برداشت‌هایی از توحید داریم که در چارچوب دین نیست و امام زمان(عج) این برداشت‌های غلط را اصلاح خواهند کرد. 

حجاب اصلی قرآنی و تغییرناپذیر است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه همچنین یکی از فواید وجود امام رفع اختلافات در زمینه فروعات است، تصریح کرد: حجاب، اصلی قرآنی است و در دوره امام زمان(عج) تغییر نخواهد کرد و حکم الهی قابل تغییر نیست ولی ایشان با روش جدید زنان را به حجاب جلب خواهند کرد. امام زمان(عج) قلوب مردم جهان را به سمت خود جلب خواهد کرد و از سویی خداوند هم نیروها و قابلیت‌های ویژه‌ای ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: بنده معتقدم انقلاب اسلامی در آرمانها و مبانی شبیه حکومت جهانی حضرت امام مهدی(عج) است، انقلاب می‌خواهد توحیدمحور و ولایتش، ولایت اهل بیت باشد و دستورات اسلام و قرآن، در جامعه محور باشد و همه عالم از این نعمات بهره‌مند شوند؛ انقلاب قصد دارد عدالت در داخل و کل عالم اجرا شود(البته اینکه امروز این مسائل رعایت و اجرا می‌شود یا خیر سخن دیگری است ولی اینها جزء آرمانها و اهداف انقلاب است).

شهبازیان بیان کرد: سخن کسانی مانند مهدی نصیری که می‌گویند آرمان‌های انقلاب و امام به خاطر اینکه مثلا اجرا نمی‌شود یا کم اجرا می‌شود، مرده است، حرف درستی نیست، اگر درست باشد پس باید بگوییم توحید هم مرده است زیرا موحد واقعی هم در دنیا کم است.

وی با بیان اینکه شاخص‌ها و آرمان‌ها در انقلاب سر جای خود هستند ولی در روش اجرا و انتخاب مدیران و ... نیازمند کار هستیم و باید تغییراتی ایجاد شود، گفت: برخی مدیران ما دچار مبانی اشتباه بودند، اینکه مسئولی در کشور بگوید زنان باید لباس کوتاه بپوشند ولی چادر نمازشان در کیفشان باشد و وقت اذان نماز بخوانند نشان می‌دهد برنامه‌ریزی این مسئول هم در راستای این تفکر غیر اسلامی خواهد بود.

کشور نیازمند انقلاب فرهنگی جدیدی است

وی با تاکید بر اینکه در درون کشور باید انقلاب فرهنگی جدیدی رخ دهد و روش‌ها و مبانی جدیدی اتخاذ و اجرا شود، تصریح کرد: ما ترسیم جزئیات را از دوران حکومت امام مهدی(عج) نداریم بلکه کلیاتی مطرح شده است. در روایات نیامده کشاورزی و سیاست و اقتصاد حضرت چگونه خواهد بود؟ از دوران ائمه(ع) هم جز امام علی(ع) مدل حکومتی نداریم و حتی دوران امام علی(ع) با دوره حکومت نبوی فرق داشت چه رسد با وضعیت امروز و آینده مثلا لشکریان، همراه امام علی(ع) هستند ولی ناگهان ایشان می‌بینند لشکریانشان، نمازی را که بدعت عمر است می‌خوانند و وقتی امام مخالفت فرمود اعتراض آنها بلند می‌شود و امام کوتاه می‌آیند ولی در دوره مهدوی و امام زمان(عج) از این جنس امور نخواهیم داشت و دست امام بازتر است و مدد الهی هم در نهایت است.

شهبازیان اضافه کرد: مردم فکر می‌کنند اگر امروز امام ظهور کرد تا ظهر همه مردم سخن او را قبول کرده و دیندار خواهند شد، این تفکر، غلط است زیرا حضرت، چندین ماه به تبلیغ دین می‌پردازند و احتجاج می‌کنند و مستکبران در برابر حضرت قرار خواهند گرفت؛ شورش و اغتشاش وجود خواهد داشت و درگیری و جنگ خواهد بود و تعدادی از افراد او و مبانی دینی او را نمی‌پذیرند. افراد فاسد با حضرت نبرد خواهند کرد و تمام‌کننده کار بعد از مدتها گفت‌وگو و چالش و اتمام حجت، کار نظامی و انتظامی و امنیتی است که باعث نابودی دشمنان و ایجاد امنیت برای مردم جهان خواهد شد.

تقابل علم و دین تجربه غرب است نه اسلام

مدرس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه با اشاره به مواجه امام عصر(عج) با علم و تکنولوژی، اظهار کرد: اصل این پرسش که آیا دین در برابر علم است سؤالی است که غربیها بعد از رنسانس مطرح کردند زیرا کلیسا در برابر علم جدید قرار گرفته بود و حکم به تکفیر گالیله و ... داد؛ این سؤال در اسلام غلط است زیرا هیچ وقت دین علوم تجربی را رد نکرده است؛ آیا می‌توان گقت علم شیمی، غیراسلامی است و فقط تفسیر قرآن، اسلامی است؟ اگر فیزیک و شیمی و ... ابزاری در خدمت دین باشد مقدس است و در دوره حضرت مهدی(عج)  هم دین و دینداری در تعارض با علم نیست و اتفاقا در روایات بیان شده که در دوره ظهور، 25 قسمت از 27 قسمت علم توسط حضرت ارائه خواهد شد. 

وی تاکید کرد: برخی می‌گویند ذات تکنولوژی غلط است که این را نمی‌پذیریم ولی تکنولوژی و علمی که سبب نابودی بشر و بردگی و بندگی عده‌ای شود مورد پذیرش اسلام نیست. ما معتقدیم حضرت علم و تکنولوژی‌ای بهتر از قبل را ارائه خواهند کرد که فایده آن برای بشریت فراوان است.

ویژگی نواب خاص امام زمان(عج)

شهبازیان در پاسخ به این پرسش که ملاک انتخاب نواب خاص امام زمان چه بوده است، گفت: نواب خاص فقط منحصر در چهار نفر بوده و نه بیشتر و ویژگی آنها این بود که مستقیما از طرف خود امام زمان(عج) انتخاب می‌شدند و می‌دانستند امام کجا هستند. اولین نایب خاص،عثمان بن سعید بود، عثمان که وفات کرد محمدبن عثمان و بعد حسین بن روح و سرانجام علی بن محمد ثمری نایب شدند و بعد هم دوره غیبت کبرا آغاز و باب نیابت خاص بسته شد تا امروز کسانی مانند احمداسماعیل بصری نتواند مدعی شومند ما نایب خاص امام زمان(عج) هستیم. از این رو  فردی که امروز مدعی نیابت خاص شود ضال و مضل و حیله‌گر و کافر است.  

فقاهت از دوره پیامبر(ص) شروع شده است

وی با بیان اینکه در دوره غیبت کبرا، روایاتی داریم که به کسانی مراجعه کنید که اهل دین و فهم روایت و حدیث باشند که ما از آنها به نایبان عام تعبیر می‌کنیم، تصریح کرد: البته قصه فقاهت از دوره خود رسول الله مطرح است زیرا ابوذر و سلمان و ... را به مناطقی فرستادند تا دین به مردم بیاموزند یا امام صادق و امام باقر(ع) به برخی از صحابه خود فرمودند برای مردم فتوا بدهید.

وی افزود: امروز هم فقها از مبانی را از همین روایات بیان می‌کنند؛ حتی روایت داریم که وقتی فتنه‌های آخرالزمان به شما هجوم آورد به قم مراجعه کنید؛ روایت است که مستضعفان عالم به قم مراجعه کنند، در احتجاج طبرسی از امام هادی(ع) نقل است که اگر علما و فقهای شیعه در دوره غیبت نبودند، شیطان جامعه شیعه را مرتع و جایگاه خود قرار می‌داد.

وی ادامه داد: امروز اگر به رهبری و ولی فقیه، اطلاق نایب می‌شود، به معنای نایب خاص نیست و نیابت عام است لذا در تعابیر باید دقت لازم را داشته باشیم؛ اگر امام رضا(ع) به مردم فرمودند در امور دینی خود به فضل بن شاذان مراجعه کنید امروز هم طبق روایات باید به علما مراجعه شود به عالمانی که عادل و عالم و با تدبیر و متقی و پرهیزگار است.

پرهیز از غلو  و افراط و تفریط

شهبازیان بیان کرد: البته ما نباید در این مسئله غلو و افراط و تفریط کنیم، نباید بگوییم رهبر انقلاب حتما با امام زمان مرتبط هستند، خود ایشان هم ادعا ندارند البته امکان ارتباط برای برخی از علما وجود دارد ولی ضرورتی برای طرح این مباحث نیست، آنچه وظیفه ما هست حمایت از رهبری و ولی فقیه است.

استاد حوزه تاکید کرد: اینکه بگوییم انقلاب اسلامی ایران در روایات آمده است، ریشه‌ای ندارد یعنی نباید به زور بخواهیم برخی موضوعات را به روایات بچسبانیم ولی این اصل کلی وجود دارد که تا زمانی که رهبری و انقلاب، مطابق با آرمان‌های اسلامی حرکت می‌کنند وظیفه ما حمایت و دفاع از آنها است و باید از ایشان حمایت کنیم، ولی اینکه برخی بگویند رهبری مستقیما با امام زمان مرتبط است مستند محکمی ندارد و اگر ثابت شود هم ضرورتی برای گفتن آن در جامعه نیست و جامعه هم پذیرش آن را ندارد.

انتهای پیام
captcha