آیین رونمایی از کتاب «متولد چهل و دو» برگزار شد
کد خبر: 4100385
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰

آیین رونمایی از کتاب «متولد چهل و دو» برگزار شد

آیین رونمایی از کتاب «متولد چهل و دو» خاطرات مرحوم حاج علی شمقدری، به همت دفتر حفظ و نشر آثار و پژوهش در مشهد و به قلم شیوای سیدعلیرضا مهرداد توسط انتشارات انقلاب اسلامی برگزار شد.

آیین رونمایی کتاب «متولد چهل و دو» خاطرات مرحوم حاج علی شمقدریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیین رونمایی از کتاب «متولد چهل و دو» خاطرات مرحوم حاج علی شمقدری، با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، سیدعلیرضا مهرداد، نویسنده کتاب و حمیدرضا صدوقی محقق و پژوهشگر این اثر و جمعی از پیشکوتان انقلاب و خانواده‌های شهدای مدافع امنیت، امروز 26 آبان‌ماه، در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

حمیدرضا صدوقی محقق و پژوهشگر این اثر با اشاره به تجربه 20 هزار ساعت کار مصاحبه با شخصیت‌های مختلف، اظهار کرد: من هیچ‌گاه به اندازه‌ زمانی که با علی شمقدری مصاحبه کردم، احساس حقارت و کوچکی نکردم و با وجود روحیه تحقیق، پژوهش و ممارست با کتاب هنگام مواجهه با مرحوم حاج علی شمقدری مرتب اسم‌های کتاب‌های مختلفی را می‌شنیدم که نخوانده بودم که نشان از تأثیر کتابخوانی در بینش، بصیرت، آگاهی و اندیشه وی است. من او را چهره‌ای عاشق، دوستدار کتاب و کتابخوان شناختم.

وی که سابقه آشنایی‌اش با علی شمقدری به فیلم حماسه کاوه بازمی‌گردد، بیان کرد: درباره ساخت فیلم شهید کاوه به نزد وی رفتم و در قالب یک برنامه 13 قسمتی «روایت فتح» فرازهایی را از زبان وی شنیدم. لذا روزی که دعوت به این مصاحبه شدم، مشتاقانه دعوت را پذیرفتم و هر بار که با وی گفت‌وگو می‌کردم، گویی یک واحد درسی در رابطه با انقلاب اسلامی به ذهن و جان من افزوده ‌شد و تمام مدت مصاحبه که 35 جلسه به طول انجامید، عشق وی به نهضت امام خمینی(ره) را حس می‌کردم.

سیدعلیرضا مهرداد نویسنده کتاب «متولد چهل و دو» ضمن معرفی خود به عنوان خادم‌الرضا، علی شمقدری را هم کشیک خود خواند وگفت: علی شمقدری تمام مدت وقت استراحت را مشغول دعا و عبادت بود.

وی درباره نوشتن این کتاب، خاطرنشان کرد: حمیدرضا صدوقی محقق و پژوهشگر این اثر، نتیجه 35 جلسه مصاحبه با حاج علی شمقدری را جمع‌آوری و در جلسه‌ای به من تحویل دادند که نتیجه‌اش این کتاب شد.

مهرداد، علی شمقدری را مصداق کلام قدسی «اولیایی تحتَ قِبابی لا یَعرفُهُم غیری» دانست و گفت: او از هنگام تولد دوباره‌اش از هر چه تظاهر، خودنمایی و خودآرایی روی گردان شد و به شیفتگی رسید.

ایستگاه اول شیفتگی و تحول علی شمقدری، روزهای آغازین نهضت انقلاب

مهرداد بیان کرد: ایستگاه اول شیفتگی و تحول علی شمقدری همان روزهای آغازین نهضت انقلاب بود که حاج‌آقا روح‌الله خمینی (ره) او را شیفته خود کرد و بعد از آن حیات، تجارت، جامعه، دین و... همه و همه او را به یک هدف رهنمون شد و آن مبارزه با طاغوت بود و پیروی از سیدی که حالا فرسنگ‌ها از او دور بود و در تبعید به سر می‌برد.

وی اظهار کرد: آن روزها علی شمقدری به دنبال کسی بود که رنگ و بوی خمینی(ره) داشته باشد و در این جست‌و‌جو سر از جلسه تفسیر قرآن مقام معظم رهبری درآورد و شیفته این استاد تفسیر قرآن، اخلاق و علوم سیاسی شد و این شیفتگی و ارادت تا واپسین روزهای عمرش جریان داشت و هر روز بر آن افزون می‌شد.

مهرداد تشریح کرد: کتاب «متولد چهل و دو» شرح مجمل این تحول و شیفتگی، جان‌فدایی، مبارزه و در عین حال گمنامی است. روایت کتاب براساس خاطرات شفاهی علی شمقدری است که طی 35 جلسه توسط  حمیدرضا صدوقی جمع آوری شده است و از آنجا که شمقدری از خودگویی و خودنمایی گریزان بود، هر جا به خاطرات شخصی او می‌رسد، پای روایت می لنگد.

وی بیان کرد: علی شمقدری به قول حافظ که می‌گوید «تو خود حجاب خودی، حافظ از میان برخیز» به تمام معنا از میان خاطرات خود برخاسته و تلاش کرده تا در دنیا و برای دنیا از او چیزی نماند تا همه‌ آن برای حق و در راه حق باشد.

مهرداد ادامه داد: پس از مطالعه مصاحبه‌های حمیدرضا صدوقی و فیش‌برداری آن‌ها، تعداد زیادی سؤال برای گویاسازی همین بخش از خاطرات طرح کردم تا نقاطی را که مصاحبه شونده به عمد از گسترش آن‌ استنکاف کرده است، روشن‌تر بازنمایی کنم و قرار شد در مصاحبه‌های تکمیلی این سوالات پرسیده شود، اما چنانکه می‌گویند: «اَلعبدُ یُدَبِّرَ وَ اللهُ یُقَدِّرَ» من تدبیر کردم و اما تقدیر بر این نبود که علی شمقدری از خودش چیزی بگوید. تقدیر براین بود که همه خاطراتش آقای خمینی و آقای خامنه‌ای شود.

در ادامه مراسم جمعی از نوجوانان انقلابی چون حنانه خلفی حافظ قرآن کریم، ریحانه اصلانی فرزند شهید محمد اصلانی، سلما همتیان قهرمان شطرنج آسیا، امیرعلی دوست‌محمدی فرزند شهید رسول دوست‌محمدی، خانم اصغری نماینده دختران سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان رضوی و آقای نادری نماینده پسران سازمان دانش‌آموزی خراسان رضوی، اسماعیل‌پور نماینده پسران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خراسان رضوی و مهدی فرخاری، نماینده پسران سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان رضوی و کدخدایی نماینده دختران سازمان دانش‌آموزان خراسان رضوی حضور یافتند و حنانه خلفی، حافظ قرآن کریم به نمایندگی بیانیه‌ای را به شرح ذیل قرائت کرد:

«رهبر عزیز ما سربازان گوش به فرمان شما در این جنگ تمام عیار همچون پدرانمان سربند «یا زهرا» بسته‌ایم. به راه اسلام و انقلاب ایمان راسخ داریم و تنها مسیر واقعی پیشرفت را انقلابی بودن و انقلابی ماندن می‌دانیم، حتی اگر تمام کفر با تمام ابزارهای ریز و درشتش همچون هشت سال جنگ تحمیلی به میدان بیاید، ما چون فهمیده‌ها و بهنام محمدی‌ها روبرویشان می‌ایستیم و همچنان الگوی مقاومت برای ملت‌های مظلوم خواهیم ماند.

رهبرم فرمودین: «ما نسلی هستیم که مسائل را می‌فهمیم و تحلیل می‌کنیم». بله ما این چنینیم، به تاریخ رجوع می‌کنیم، از کودتاها، چپاول‌ها، کاپیتولاسیون‌ها، جنایت‌ها و تحریم‌های دشمن آگاهیم و نمی‌گذاریم دشمنی را که از در بیرون کردیم از پنجره وارد شود.

گرگ‌های در لباس میش را می‌شناسیم، آن‌هایی که دست چدنی‌‌شان را زیر دستکش مخملی مخفی کرده‌اند و با شعار دروغین حقوق بشر ادعای انسانیت دارند، اما کودکان بی‌گناه را با تحریم دارویی می‌کشند. هواپیمای مسافربری را سرنگون می‌کنند و به افسر امریکایی بابت جنایتش مدال افتخار می دهند، اما شعار صلح و امنیت می دهند. اظهار دوستی می کنند، اما از فتنه گران داخلی حمایت می کنند. داعش را تشکیل و از آنها حمایت می‌کنند، اما شعار مبارزه با تروریسم می‌دهند.

آقا جان این روزها نوک پیکان حملات چندجانبه دشمن به سمت ما نوجوانان است، ما باکی از زوزه گرگان خارج از مرزهایمان و افراد خودفروخته داخلی نداریم. در مقابل هیاهوها نه اندکی به خود می‌لرزیم و نه ذره‌ای به اعتقاداتمان شک می‌کنیم. ما همان نوجوانان انقلاب و دفاع مقدسیم و ما جای فخری‌زاده‌ها و احمدی‌روشن‌ها را در عرصه علمی خالی نمی‌گذاریم و آنقدر توانایی علمی و عملی مان را زیاد می‌کنیم تا پرچم ایران قوی را به اهتزاز دربیاوریم. می‌دانیم مسیر طولانی در پیش داریم و تارسیدن به تمدن نوین اسلامی یک لحظه آرام نداریم و خستگی نمی‌شناسیم. و لعاقبه للمتقین»

پس از قرائت بیانیه، نوجوانان از پیشکسوتان انقلاب اسلامی همچون حاجیه فاطمه آقامحمدیان شعرباف مادر شهید و همسر مرحوم علی شمقدری، خانم فاطمه فکور یحیایی، خانم دکتر قدسیه سیدی علوی، حاج محسن رئوفی و همسرش، آقای حاج حسین عاشوری پدر شهیدان عاشوری، جواد نعیمی، حاج محمدعلی غفاریان، علی اصغر نعیم آبادی تجلیل و تقدیر کردند.

ایمان عطارزاده، رئیس دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی این مراسم را فراتر از رونمایی از یک کتاب دانست و گفت: امروز به بهانه رونمایی از کتاب، یک رویداد فرهنگی با موضوع تقدیر و تجلیل از مقام مجاهد ثابت قدم مسیر ولایت‌مداری مرحوم حاج علی شمقدری رخ داد و در این مکان جمع شده‌ایم تا عرض ارادتی کنیم نسبت به کسانی که در طول حیاتشان درس ولایت مداری را به نسل جوان ما آموختند.

وی بیان کرد: دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی براساس وظایفی که دارد، صیانت، حفظ و نشر آثار و اندیشه‌های مقام معظم رهبری را به عنوان اصلی‌ترین ماموریت خود دنبال می‌کند. در عرصه‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی، تاریخی، نشر و ترویج گفتمان و نگاه رهبری در گستره داخل و خارج از کشور تلاش می‌کند تا بتواند اندیشه و آثار و سیره نورانی رهبر عزیز انقلاب را برای مخاطب داخل و خارج کشور تبیین کند.

عطارزاده ادامه داد: آنچه امروز در قالب رونمایی از کتاب «متولد چهل و دو» به همت دفتر مشهد حفظ و نشر آثار و پژوهش ارزشمند حمیدرضا صدوقی و قلم شیوای سیدعلیرضا مهرداد توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد، به نوعی اولین جلد از مجموعه کتاب‌هایی است که در حوزه تاریخ شفاهی تحت عنوان «در حدیث دیگران» قرار است روایت‌های افراد از نوع ارتباط و تعامل آن‌ها را در دوران مختلف زندگی شان با حضرت آقا روایت ‌کند.

رئیس دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: در حدیث دیگران تلاش می‌کند که سیره، اندیشه، تدابیر، منش، کنش و نوع رفتار مقام معظم رهبری را در قالب خاطرات افرادی که پیرامون وی هستند، گردآوری کند و به صورت مجموعه‌ای مستند در حوزه‌های مختلف به مخاطبان ارائه دهد. 

وی بیان کرد: کتاب «متولد چهل و دو» به عنوان اولین جلد از مجموعه «در حدیث دیگران» تلاش می‌کند به معرفی شخصیتی بپردازد که به تعبیر مقام معظم رهبری فردی متشرع، انقلابی، جهادی، مؤمن، راست قامت و پایدار و محکم در مسیر انقلاب بوده است.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، مهمان ویژه مراسم، این جلسه را دارای تولیدات معنوی و فکری بسیاری دانست و ضمن تقدیر از پژوهشگر و نویسنده این اثر گفت: ایشان دین به انقلاب را انجام داده‌اند.

وی با تقدیر از حنانه خلفی بابت قرائت بیانیه در زمانی که استکبار جهانی تمام هم و غم خودش را برای نابودی انقلاب گذاشته است، گفت: حضور در جلسه پیشکسوتان انقلاب و خانواده‌های شهدای مدافع امنیت مایه افتخار و برکت است.با قرائت آیه 9 سوره روم که خداوند می‌فرماید: « َوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ كَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَأَثَارُوا الْأَرْضَ وَعَمَرُوهَا أَكْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ ۖ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ؛ آیا در زمین سیر نکردند تا ببینند که عاقبت کار پیشینیانشان (چون قوم عاد و ثمود) چه شد؟ در صورتی که از اینها بسیار تواناتر بودند و بیش از اینها در زمین کشتزار ساختند و کاخ و عمارت برافراشتند و پیامبرانشان با آیات و معجزات برای (هدایت) آنان آمدند (لیکن چون نپذیرفتند همه به کیفر کفر هلاک شدند). و خدا درباره آنها هیچ ستم نکرد بلکه آنها خود در حق خویش ستم می‌کردند»، بر خواندن تاریخ سفارش کرد تا دشمن شناسی، زمان‌شناسی، خودشناسی یابید.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) تشریح کرد: آن‌هایی که دشمن را شناختند با کوچک‌ترین توپ و تشری رنگ نمی‌بازند، آن‌ها که زمان را شناختند حواسشان کاملاً جمع است و تاریخ تکرار می‌شود.

بختیاری با تاکید بر بخش دوم آیه « وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ ۖ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ»، گفت: دانستن این نکات پایه‌های ایمانی انسان را محکم می کند و این آیه کشور ما را زنده و انقلاب را به وجود آورده است. انقلابی که به این سادگی‌ها از بین برو نیست.

وی با اشاره به اینکه آغاز انقلاب از سال 1342 که به تعبیر تحلیل‌گران بزرگترین انقلابی است که در مقابل شرق و غرب ایستاد و موفق شد دشمن را بیرون کند، گفت: دشمن را با 300 هزار شهید بیرون کردیم، مگر این ملت می‌گذارد که حال از پنجره به داخل بیاید.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با وام گرفتن تعبیر شهید سلیمانی این ملت را، ملت امام حسین خواند و ضمن نقل خاطره‌ای از امام خمینی (ره) در سال 64 یا 65 در جماران دو نکته را از زبان ایشان گفتند: نخست آنکه انقلاب ما به نقطه‌ای رسیده است که دیگر قائم به شخص نیست و اولین جرقه انقلاب بدون امام را خود امام خمینی(ره) زدند و نکته دوم این انقلاب به دست صاحب اصلی آن امام زمان (عج) تحویل خواهد شد.

بختیاری، تداوم انقلاب اسلامی را در حدیثی از امام باقر که می‌فرمایند: «وَ لَا یدْفَعُو وَ لَا یدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَی صَاحِبِکُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ لَاسْتَبْقَیتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْه. نَهَا إِلَّا إِلَی صَاحِبِکُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ لَاسْتَبْقَیتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْه.» تفسیر کرد و گفت: این انقلاب را هیچ قدرتی نمی‌تواند از بین ببرد تا به دست صاحب اصلی‌اش امام زمان (عج) برسد و هر که در راه انقلاب کشته شود، شهید است و از خانواده شهدا خواست به شهدایتان افتخار کنید.

وی در پایان بیان کرد: ملتی که می‌گوید «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» شکست نمی‌خورد. انقلاب ما، انقلاب عاشورا است و به برکت عاشورا استمرار یافت و ما ملت امام حسین هستیم و به برکت عاشورا این انقلاب را در اختیار منجی عالم بشریت قرار خواهد گرفت. 

انتهای پیام
captcha