ریشه اظهارات ضد ایرانی علی‌اف چیست + صوت
کد خبر: 4102777
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
محسن پاک‌آیین پاسخ داد:

ریشه اظهارات ضد ایرانی علی‌اف چیست + صوت

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با واکنشی توصیف کردن اظهارات ضد ایرانی آقای علی‌اف گفت: او پس از عدم موفقیت در عملی کردن ادعاهای ارضی علیه ارمنستان با مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران سعی دارد دشمنان جدیدی را به عنوان مانع موفقیت خودش در جنگ با ارمنستان معرفی کرده و لذا ایران را متهم به حمایت از ارمنستان می‌کند و در تقابل با ایران دست به دامان رژیم صهیونیستی شده است.

محسن پاک‌آیین

محسن پاک‌آیین، دیپلمات ارشد کشورمان و سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اظهارات ضد ایرانی و تجزیه‌طلبانه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، و نزدیکی بیشتر با رژیم صهیونیستی از جمله اقدام پارلمان این کشور در تصویب لایحه افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل گفت: اظهارات چندین باره اخیر آقای علی‌اف علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل ناکامی او در آزادسازی قره‌باغ است. هدف اصلی جنگ 44 روزه آزاد کردن قره‌باغ و الحاق آن به خاک جمهوری آذربایجان بود و این خواسته جمهوری اسلامی ایران در سطوح بالا نیز بود که قره‌باغ و هفت شهر دیگر به جمهوری آذربایجان برگردند.

وی افزود: متأسفانه آقای علی‌اف در آستانه فتح قره‌باغ تصمیم گرفت مذاکرات صلح را در مسکو دنبال کند و در واقع آزادی قره‌باغ را در سایه این توافق به 5 سال و بعد هم به 10 سال آینده موکول کرد در حالی که خواسته اصلی مردم جمهوری آذربایجان، آزادی قره‌باغ و بازگشت سکنه آذری این منطقه به آذربایجان بود.

مواضع ایران؛ مانع اصلی علی‌اف 

پاک‌آیین اظهار کرد: او بعد هم برای جبران این اتفاق، ادعاهای ارضی علیه ارمنستان را مطرح کرد که با مخالفت کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و ایران صریحا اعلام کرد از تمامیت ارضی همه کشورها در منطقه از جمله ارمنستان حمایت می‌کند، همانطور که از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان نیز حمایت کرد. در واقع سیاست ایران مخالفت با تغییر مرزهای جغرافیایی و تجاوز به خاک کشورهای همسایه بود.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان بیان کرد: این نوع موضع‌گیری‌ و رزمایش‌های جمهوری اسلامی ایران باعث شد سایر کشورهای منطقه و حتی کشورهای غربی به تهدیدات آقای علی‌اف توجه کنند و این به مانعی برای پیشبرد اقدامات توسعه‌طلبانه جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان تبدیل شد.

اقدامات واکنشی جمهوری آذربایجان

وی یادآور شد: امروز واقعا آقای علی‌اف از جنگ 44 روزه و شهدای زیاد این جنگ از سوی آذربایجان، دستاوردی به دست نیاورده و اگر 7 شهر آزاد شدند به خاطر قرارداد صلح مسکو بود و از طرفی قره‌باغ هم آزاد نشد و لذا آقای علی‌اف سعی دارد دشمنان جدیدی را به عنوان مانع موفقیت خودش در جنگ با ارمنستان معرفی می‌کند و در همین راستا ایران را متهم به حمایت از ارمنستان می‌کند در حالی که ایران در این تحولات یک موضع اصولی را اتخاذ و اعلام کرد و آن هم حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله ارمنستان و جمهوری آذربایجان، و مخالفت با تغییر مرزهای جغرافیایی است و ایران این موضع را نیز زمانی که قره‌باغ و هفت شهر جمهوری آذربایجان در اشغال ارمنستان بود به نفع آذربایجان اتخاذ کرد.

این دیپلمات باسابقه کشورمان با واکنشی توصیف کردن اقدامات آقای علی‌اف گفت: او برای نشان دادن خصومت خودش با ایران دست به دامن اسرائیل شده است و به دنبال تقویت مناسبات جمهوری آذربایجان با این رژیم است در حالی که این مسئله حتما مشکلات جدیدی را برای دولت آذربایجان ایجاد می‌کند.

فرصت‌طلبی صهیونیست‌ها

وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی به هیچ وجه دوست کشورهای مسلمان به ویژه کشورهای با اکثریت شیعه نیست و این نشانه فرصت‌طلبی رژیم صهیونیستی برای سوء استفاده از اختلافات جمهوری آذربایجان با ایران برای تثبیت حضور خود در این کشور است.

پاک‌آیین با بیان اینکه این مسئله در آینده استقلال جمهوری آذربایجان را کاملا به خطر می‌اندازد، گفت: اسرائیل بازوی عملیاتی آمریکا در منطقه است و آمریکا نیز همواره به دنبال ایجاد انقلاب‌های مخملی در کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان است و حتی برخی مقامات آذربایجان به این امر اذعان داشته‌اند، لذا اسرائیل می‌خواهد از مسیر سیستم جاسوسی خودش وارد آذربایجان شود تا اهداف پنهان آمریکا را محقق کند.

علی‌اف واقعیت‌های منطقه را بپذیرد

وی ادامه داد: به اعتقاد من اقدامات آقای علی‌اف در گسترش روابط با رژیم صهیونیستی بیشتر واکنشی و در تقابل با روابط جمهوری اسلامی ایران با ارمنستان است. در حالی که روابط ایران و ارمنستان یک روابط منطقی و مبتنی بر سیاست همسایگی است. جمهوری اسلامی ایران در عین رابطه با ارمنستان همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در دوره جنگ قره‌باغ حمایت کرد اما حضور رژیم صهیونیستی در آذربایجان یک حضور همراه با توطئه و دسیسه برای همسایگان آذربایجان است. در مجموع باید گفت در آینده روابط جمهوری آذربایجان با اسرائیل نمی‌تواند تأمین‌کننده منافع این کشور باشد.

این کارشناس مسائل حوزه قفقاز اظهار کرد: امیدوارم آقای علی‌اف واقعیت‌های منطقه را بپذیرد، به تمامیت ارضی کشورهای همسایه احترام بگذارد و با اظهاراتش در امور داخلی کشورهای دوست دخالت نکند. قطعا اگر بنا به پیش کشیدن ادعاهای تاریخی باشد، ایران بیش از همه در این زمینه سند و مدرک دارد و محق است اما ایران به دنبال دوستی با کشورهای همسایه است و قصد تعرض به هیچ کشوری را ندارد و در عین حال از مواضع اصولی خود مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی کشورهای همسایه دفاع می‌کند.

تسلط ایران بر تحرکات صهیونیست‌ها

پاک‌آیین درباره نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات و احتمال تشدید تهدیدات امنیتی علیه ایران با حضور مجدد نتانیاهو در اسرائیل در این وضعیت گفت: نتانیاهو قبلا هم مدت طولانی در رأس قدرت در رژیم صهیونیستی بوده و با آذربایجان هم رابطه داشته اما هیچ غلطی نتوانسته علیه امنیت ملی ایران کند و در آینده هم با رصد عملیات صهیونیست‌ها در جمهوری آذربایجان اجازه نخواهیم داد اقدامی علیه ایران انجام دهند و ایران مسلط بر اوضاع این منطقه است.

کد

سفیر اسبق کشورمان در جمهوری آذربایجان اظهارات ایران خطاب به دولت جمهوری آذربایجان از روی بصیرت و دلسوزی و نه از روی ترس دانست و گفت: ایران قدرتمندانه همه تحرکات دشمنان را در منطقه زیر نظر دارد و درعین حال سعی می‌کند روابط دوستانه خود را با همسایگان توسعه دهد و آنها را نسبت به خطرات حضور اسرائیل در منطقه آگاه کند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۷ - ۱۰:۴۴
1
0
واضح است ریشه اش در تجاوز که از اردوغان و صهیونیست و ناتو سرچشمه می گیرد مگر ندیدیم جنگ قره باغ را!
captcha