بخش زیادی از مطالبات مردم سیستان هنوز روی زمین مانده است
کد خبر: 4103871
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳
استاندار سیستان و بلوچستان:

بخش زیادی از مطالبات مردم سیستان هنوز روی زمین مانده است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امروز متاسفانه مردم ما سرگرم حداقل مطالبات شده‌اند؛ من باید امروز درخواست پتروشیمی، راه‌اندازی کارخانجات خودروسازی و ... بدهم، اما راجع به شیر آب و آسفالت و مواردی از این دست صحبت می‌کنم، علی‌رغم اینکه قدم‌های زیادی برداشته شده اما بخش زیادی از مطالبات مردم سیستان هنوز روی زمین مانده است.

مدرس خیابانی استاندار سیستان وبلوچستانبه گزارش ایکنا، از سیستان و بلوچستان، حسین مدرس مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان 10 آذر، در جلسه شورای اداری استان که در شهرستان زابل با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، افزود: افزایش درآمد گمرک یعنی افزایش حجم تجارت که باعث ایجاد اشتغال می‌گردد ولی خاصیت این افزایش درآمد گمرک به این استان نرسیده و روا نیست که استان درآمد مربوط به گمرکات  و بازارچه را به خزانه بفرستد و درصدی را به استان بدهد، روا بود که جهت برعکس بشود؛ امروز شهرداری‌های ما با فقر کامل روبرو هستند و نمی‌توانند هزینه کارگران‌شان را بدهند.
 
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب که وقتی درآمد استان درجاهایی مثل گمرکات بالاست می‌گویند به خزانه واریز کنید، از وزیر اقتصاد خواست تا بخشی از درآمد گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان که بالغ بر 1200 میلیارد تومان است و برای کشور ثروت خلق کرده است، به استان سیستان و بلوچستان باز گردد.
 
مدرس خیابانی گفت: روا نیست که درآمد این منطقه محروم با مرزهای طولانی با این مصیبت‌هایی که مردم با آن روبرو هستند به خزانه دولت برسد در حالیکه قانون هم وجود دارد و می‌توانند بخشی از این درآمد را به استان بدهند.
 
وی ادامه داد: ما از شهریور سال قبل داد می‌زنیم که از مرزها فقط تهدیداتش را داریم و از فرصت مرز استفاده نکردیم و از 1600 کیلومتر مرز با دو کشور افغانستان و پاکستان نتوانسته‌ایم استفاده کنیم و مرتباً تهدیدات آن متوجه استان است.
 
استاندار با اشاره به مصوبه‌ای در قالب 12 بند که توسط ریاست محترم جمهوری، رسماً ابلاغ گردیده، گفت: خواسته ما این است که همین مصوبه که ابلاغ شده اجرایی شود، چون تمام حرف‌هایی که می‌زنیم در این مصوبه گنجانده شده است.
 
مدرس خیابانی ادامه داد: امروز کارشناسان برخی از دستگاه‌ها از جمله کمیسیون ماده 12، و کارشناسان وزارت راه بعد از ابلاغ مصوبه می‌گویند ما تشخیص می‌دهیم که تا 12 سال دیگر پل میلک نیاز به پل دوم ندارد. همین الان تجارت دو کشور را به پل فرسوده میلک محدود کرده‌اند، و یک ایکس‌ری هم بر روی آن نگذاشته‌ایم و بعد می‌گوییم چرا معطلی دارند.
 
مدرس خیابانی تصریح کرد: اصلا معنی نمی‌دهد وقتی در کشور رئیس جمهور مصوب می‌کند، تازه نظرات کارشناسی بر روی آن می‌آید. اگر قرار است نظریه کارشناسی داده شود باید قبل از ابلاغیه رئیس جمهور باشد.
 
وی با بیان اینکه به منظور انتقال آب دریای عمان به منطقه تا کنون 20 هزار متر مکعب در چابهار بتن‌ریزی و 150 کیلومتر لوله خریداری شده اما زمان‌بر است و به امسال آب سیستان وصال نخواهد داد، گفت: حتماً باید یک نوبت حق‌آبه هیرمند نقد شود تا بتوانیم سه سال وقت بگیریم تا پروژه‌هایی مثل انتقال آب از دریای عمان به منطقه انجام شود.
 
استاندار سیستان و بلوچستان، گفت: امروز در فضایی نشسته‌ایم که هر زمان شیرآب را در منطقه سیستان باز می‌کنیم آب وجود دارد ولی اگر زمانی آب نداشته باشیم و منابع آبی ته کشید در فضای بحرانی نمی‌توانیم تصمیم بگیریم؛ یعنی کارهایی که در استان با هزار میلیارد تومان می‌شد تصمیم بگیرند و خط انتقال دریای عمان را بکشند امروز براساس تخمین قیمت سال 1400، حدود 60 هزار میلیارد تومان شده است، پس باید تصمیمات را به موقع بگیریم ولی چون تصمیمات را دیر می‌گیریم باید هزینه‌های اجتماعی و تبعات امنیتی را نیز پشت این قضیه در نظر داشته باشیم.
 
مدرس خیابانی ادامه داد: راجع به مالیات خیلی صحبت شده و اگر بخواهیم کل اصناف سیستانی دغدغه ذهنی‌شان تمام شود، باید اجازه بدهیم تا اصناف و کسبه از معافیت مالیاتی برخوردار شوند و مالیات‌شان بخشیده شود. امروز متاسفانه مردم ما سرگرم حداقل مطالبات شده‌اند، من باید امروز درخواست پتروشیمی، راه‌اندازی کارخانجات خودروسازی و... بدهم اما راجع به شیر آب و آسفالت و مواردی از این دست صحبت می‌کنم، علی رغم اینکه قدم‌های زیادی برداشته شده اما بخش زیادی از مطالبات مردم سیستان هنوز روی زمین مانده است.
 
وی با بیان اینکه من به عنوان نماینده دولت نمی‌توانم نکات منفی را بگویم حتماً باید نقاط مثبت را هم بگویم به فرمایش مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم سیاه‌نمایی کنیم و نکات منفی را بگوییم و درعین حال هم نمی‌توانیم تعریف بی‎خودی بکنیم و بگوییم همه چیز گل و بلبل است و مردم مشکلی ندارند.
 
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: امروز منطقه سیستان و استان با این ظرفیت غنی، هم مرز خشکی و هم مرز دریایی در اختیار دارد و در واقع 6 مولفه قدرت همچون؛ مرزهای طولانی، اقتصاد دریا، جوانی جمعیت و مواردی از این قبیل که در سند تحول دولت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دیده‌اند را این استان به تنهایی داراست.
 
مدرس خیابانی ادامه داد: نباید این استان درگیر آب و جاده و چهار تا گلخانه باشد. کشورهای همسایه ما نیاز به فرآورده‌های سوختی دارند و ما هنوز نتوانسته‌ایم یک مینی پالایشگاه در این استان بزنیم. بازار تقاضای فرآورده‌های سوختی و نفت در افغانستان و پاکستان وجود دارد و قابل تحریم هم نیست.
 
وی با اشاره به صحبتش با رئیس جمهور مبنی بر اینکه باید کمیته ویژه سیستان در نهاد ریاست جمهوری به ریاست معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شود تا موضوع آب و اشتغال این منطقه حل شود، گفت: بخش عمده‌ای از موضوعات مردم منطقه روی زمین مانده است، ما در شرایط عادی باید بتوانیم مسائل و مشکلات را حل کنیم. امسال شرایط خشکسالی است و اگر هر لحظه راجع به سیستان فکر نکنیم و یک کمیته ویژه سیستان نزنیم، هرچقدر که تاخیر کنیم ممکن است تبعات اجتماعی، امنیتی و سیاسی داشته باشد.
 
استاندار گفت: ما امروز وقتی از گذر مرزی صحبت می‌کنیم یعنی در طول مرز باید یک مراقبتی بکنیم تا بتوانیم از این گذر تجارت انجام دهیم، وقتی این مرز کاملا باز شود  نمی‌توان کار تجاری کرد. مرز میلک، گمشاد و تخت عدالت زمانی معنی پیدا می‌کند که مرزبان‌مان از بقیه مرز با افغانستان مراقبت کند، امروز برای گارد گمرک باید از مرزبانی و نیروی انتظامی کمک بگیریم در حالی که خود گمرک باید این کار را انجام بدهد و امیدواریم رویه‌اش را تسهیل کند تا بتوانیم از ظرفیت مرز استفاده کنیم.
انتهای پیام
captcha