علیخانی: نمایش فیلم‌های دینی سالن‌های خلوت را پر می‌کند + صوت
کد خبر: 4104593
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
هنر هفتم؛ مشکلات و راه‌کارها/ 9

علیخانی: نمایش فیلم‌های دینی سالن‌های خلوت را پر می‌کند + صوت

یک تهیه‌کننده و توزیع‌کننده فیلم گفت: فیلم‌هایی که در آنها ارزش‌های دینی مد نظر قرار گرفته قادرند بخشی از مردم را که به واسطه نبودن آثار مورد نظرشان سال‌ها از سینما فاصله گرفته‌اند، مجدد با سالن‌های نمایش آشتی دهند.

سینما در سه سال اخیر به واسطه اتفاقاتی که جامعه را تحت تاثیر قرار داده وضعیتی خوشایند ندارد. مشکلات عدیده هنر هفتم در شرایطی است که وضعیت سرمایه‌گذاری در هنر هفتم به دلیل نبود برگشت سرمایه مناسب نیست. این موضوع در جهان نیز به دلیل همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد اما به دلیل زیرساخت‌های چندرسانه‌ای آماده نظیر پلتفرم‌های گسترده جهانی تا حدی جبران و اکنون نیز به سوددهی بیش از قبل رسیده اما در کشورمان اینطور نیست. شرایط فعلی باعث شده تا سینماها خالی از تماشاگر شده و هنر هفتم به سوی ورشکستگی برود.

در این بخش از این سلسله گفت‌و‌گو‌های ایکنا، پای صحبت‌های عبدالله علیخانی؛ تهیه‌کننده و توزیع‌کننده فیلم در سینما و تلویزیون نشسته‌ایم.

ایکنا - سینما به هیچ وقت شرایط خوبی ندارد چون برخی از سالن‌های به سوی تعطیلی رفته است. این معضل می‌تواند آسیب‌های فراوان در پی داشته باشد. پیرامون این موضوع توضیح دهید؟

برای رهایی از وضعیت موجود نیاز است تا دولت پا پیش گذاشته تا به واسطه حمایت‌هایی که به عمل می‌آورد وضعیت سینما در شرایط بحرانی موجود بهبود یابد چون هم اکنون اتفاقات به نحوی رقم می‌خورد که هنر هفتم را به سمت ورشکستگی پیش می‌برد. اولین راهی که به نظرم می‌رسد حمایت در اکران است یعنی تا زمانی که فیلم‌های جدید روی پرده نرود مردم علاقه‌ای برای سینما رفتن پیدا نخواهند کرد.

برای نمایش فیلم نیز باید سرمایه‌گذار از بازگشت سرمایه خود مطمئن شود. در شرایط فعلی هیچ سرمایه‌گذاری جرات این را ندارد تا فیلم خود را اکران کند. اگر دولت بازگشت سرمایه و سود فیلم‌ها را تضمین کند آثار جدید روی پرده خواهد رفت و در ادامه مردم هم به سمت سالن‌های نمایش گرایش پیدا خواهند کرد. باز بودن سینما تنها به نفع سینماگران نیست بلکه سینمادار نیز با پیشتیبانی دولت از تعطیلی نجات پیدا خواهد کرد وگرنه وقتی سینمادار فیلمی برای نمایش نداشته باشد چگونه سینمایش را بگشاید؟

ایکنا - بی‌توجهی به سینما از آنجا شکل می‌گیرد که سینما به عنوان نیازی ثانویه شناخته می‌شود درصورتیکه این حوزه، فرهنگ جامعه را شکل می‌‌‌د‌هد؛ فرهنگی که روی تمامی بخش‌ها تاثیر می‌گذارد. پیرامون این مسئله توضیح دهید؟

به نکته درستی اشاره کردید چون وقتی سینما رونق لازم را ندارد میزان معضلات اجتماعی هم بیشتر می‌شود. این سخن یک ادعای ثابت شده است. چون آماری گرفته شد که بر مبنای آن وقتی فیلم‌های پرفروش به نمایش در می‌آید میزان جرم و جنایت کاهش پیدا می‌کند. با این توضیح چرا باید به سینما بی‌توجهی کرد؟ چرا باید تاثیرگذاری سینما را نادیده گرفت؟ این بی‌توجهی نشان می‌دهد ارزش‌های سینما هنوز از سوی برخی مسئولان به خوبی درک نشده است.

کد

درباره تاثیرات مخربی که تعطیلی سینما می‌تواند روی جامعه داشته باشد می‌توانم به مشکلات خانوادگی که در این رابطه پیش می‌آید، اشاره کنم. خانواده برای اوقات فراغت خود نیاز به تفریح دارد اما وقتی فیلم و سینمایی نباشد خانواده مکانی برای تفریح نخواهد داشت. همچنین عواملی که در سینما به عنوان سینمادار و سینماگر مشغول به کار هستند به واسطه کاری که انجام می‌دهند درآمدزایی دارند اما وقتی رونقی در هنر هفتم نباشد مطمئناً خانواده این افراد همه با مشکلات عدیده مواجه می‌شود.


بیشتر بخوانیم:

مستغاثی: فیلم‌های ضدخانواده مردم را از سینما دور کرده‌اند


ایکنا- در شرایطی که سینما خالی از تماشاگر شده نمایش آثار پرفروش می‌تواند ترفندی برای کشانده مردم به سالن‌های نمایش باشد؟

وقتی می‌گویم در شورای نمایش، افراد آگاه و متخصص باید حضور داشته باشد دلیلم این است در مواقع بحرانی انتخاب‌های صحیح برای اکران انتظار می‌رود ابزاری برای بهبود وضعیت نمایش باشد البته تمام مشکلات به واسطه چینش برطرف نمی‌شود اما حداقل می‌توان موانعی که پیش روی سینما پیش آمده را مرتفع کرد. با این توضیح بهترین آثاری که در این ایام مردم را به سینماها می‌کشاند فیلم‌های طنز و خانوادگی هستند. همچنین فیلم‌هایی که در آنها ارزش‌های دینی مد نظر قرار گرفته قادرند بخشی از مردم را که سال‌ها از سینما به واسطه نبودن آثار مورد نظرشان فاصله گرفته بودند مجدد با سالن‌های نمایش آشتی کنند.

ایکنا – برخی معتقدند سینمای ایران در چند دهه اخیر هیچگاه پر از تماشاگر نبوده حتی فیلم‌هایی که در گیشه پرفروش بوده‌اند هم به لحاظ مخاطب اتفاق چشمگیری را رقم نزده‌اند! این مسئله را توضیح دهید؟

اگر فیلم‌هایی پرفروش را بررسی کنید متوجه خواهید شد تعداد مخاطبان در قیاس با جمعیت کل کشور زیاد نیستند. این امر نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از مردم با سینما فاصله گرفته‌اند. این معضل هم یک دلیل روشن دارد آنهم به عدم گوناگونی در سینما مربوط می‌شود. وقتی فیلم‌های سینمایی تنها یک یا دو بخش از جامعه را دربرگیرد آسیب‌های آن فراوان خواهد بود. در این رابطه سینمای بلوک شرق را مثال می‌زنم. در زمان شوروی سابق تنها یک یا دو شکل از فیلم‌هایی سینمایی تولید می‌شد؛ آثاری که ساختار ایدئولوژیک داشتند. آن سینما از بین رفت چون نتوانست همه مردم را پوشش دهد.

مشکل دیگری که هم اکنون سینما درگیر آن است دولتی عمل کردن است. این معضل از زمانی که شورای صنفی جدید تشکیل شده به وجود آمده زیرا پیش از این دوره، نمایش شکل بهتری داشت. در مباحث اقتصادی نیز هرگاه امور به دست بخش خصوصی سپرده شده، اتفاقات بهتری رقم خورده است. این وضعیت در سینما نیز در سینمای می‌تواند رخ دهد.

ایکنا - سخن پایانی.

برای رونق سینما فعالیت‌های تبلیغی هم نیاز است. در این رابطه شهرداری‌ها قادرند نقشی موثر ایفا کنند. برای نمونه تبلیغاتی شهری در بیلبوردها، عاملی در جهت تشویق مخاطب برای سینما رفتن است. همچنین استفاده از ظرفیت‌هایی که آموزش و پرورش در این رابطه دارند هم می‌توان بهره برد.

انتهای پیام
captcha