رشد کیفی تلاوت قاریان نوجوان از اهداف «ترنم وحی» است + صوت
کد خبر: 4105303
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
سیدجواد حسینی:

رشد کیفی تلاوت قاریان نوجوان از اهداف «ترنم وحی» است + صوت

دبیر فنی جشنواره ترنم وحی با بیان اینکه ویژگی خاص این جشنواره ارتقای سطح تلاوت قاریان نوجوان است، گفت: به دنبال قهرمان‌پروری صرف نیستیم، بلکه هدف رشد کیفی سطح تلاوت نوجوانان علاقه‌مند است.

سیدجواد حسینیسومین جشنواره ملی قرآن ترنم وحی از سوی مؤسسه قرآنی اظهرالجمیل الاعلی مشهد، ویژه نوجوانان پسر زیر ۱۷ سال ایرانی و اتباع خارجی در دو مرحله مقدماتی (به اختیار استان‌ها به صورت مجازی یا حضوری) و مرحله کشوری (به صورت حضوری) برگزار می‌شود. این جشنواره در چهار رشته قرائت تقلیدی، قرائت تطبیقی از ۱۰ جزء اول، قرائت ترتیل کل قرآن و اذان برگزار می‌شود. هر کدام از شرکت‌کنندگان باید در چهار رشته شرکت کنند و مجموع امتیاز چهار رشته، نفر برتر راه‌یافته به مرحله کشوری را مشخص می‌کند. جزئیات بیشتری را از دبیر فنی جشنواره جویا شدیم؛

سیدجواد حسینی، دبیر فنی جشنواره ترنم وحی در گفت‌وگو با ایکنا افزود: محور اصلی این رقابت‌‌ها از ابتدا نوجوانان بوده است. در مورد تعداد شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل حضور ذهن ندارم، ولی امسال آثار بسیاری به صورت فایل‌ دریافت کردیم که در حال داوری مقدماتی آن هستیم تا قاریانی که سطح بالاتری داشته باشند برای مرحله نهایی دعوت شوند تا پس از داوری نهایی، ان‌شاءالله نفرات برتر برای مسابقات کشوری معرفی می‌شوند.

این قاری بین‌المللی‌ قرآن با اشاره به ضرورت برگزاری این مسابقات بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی در سال‌های گذشته رونق داشته است، ولی رویکرد، شکل و مهندسی تلاوت در اکثر مسابقات به نحوی بوده که قاریان نوجوان مثل بزرگسالان باید به صورت مسابقه‌ای تلاوت می‌کردند؛ اما در مورد نوجوانان روی بحث تقلید در مسابقات تأکید داریم. چون تقلید و کیفیت آن در آینده نوجوان مؤثر است؛ لذا ما تلاوت تقلیدی و تطبیقی را برنامه‌ریزی کردیم.

حسینی عنوان کرد: اولویت کار ما با نوجوان‌ها بیشتر قرائت تقلید و ترتیل و اذان است تا از هر حیث ارزیابی جامعی انجام شود، به این دلیل که گاهی فرد خیلی خوب می‌خواند، اما روی بحث روخوانی و روان‌خوانی دقیق کار نکرده است، لذا ترتیل را هم در این مرحله گنجاندیم تا قاریان در این زمینه مورد ارزیابی قرار گیرند تا مشخص شود آیا فقط یکسری مقاطع را می‌‌توانند با کیفیت بخوانند یا اینکه کل قرآن را می‌توانند با کیفیت، قرائت ترتیل داشته باشند. از آنجایی که درصددیم تا انگیزه نوجوانان را برای تلاوت در مساجد بیشتر کنیم، بحث اذان را هم گنجانده‌ایم تا افرادی که سابقه اذان و تجربه در این زمینه را دارند، بتوانند در اینجا نیز کسب نمره کنند.

وی در توضیح تلاوت تطبیقی گفت: تلاوت تطبیقی همین تلاوت مسابقه‌ای است، قاری باید با فکر خود آن چیزی که تا به حال آموخته در تلاوت خود لحاظ کرده و آن را ارائه دهد. البته تجربه قاری و تقلیدهایی که تا به حال انجام داده به این تلاوت تطبیقی کمک می‌کند.

حسینی در پاسخ به این سؤال که آموزش و پرورش‌ نیز مسابقات شکوفه‌ها را برای سنین زیر 16 سال برگزار می‌کند و به نظر شما چه ضرورتی دارد که یک مؤسسه نیز در کنار کار آموزشی خود مسابقه‌ای برای این رده سنی برگزار کند؟ اظهار کرد: در این فضا هر چه کار شود کم است. آموزش‌ و پرورش فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. این مسابقات نیز می‌تواند ایجاد انگیزه کند و مکملی برای آن کار باشد.

این قاری بین‌المللی در رابطه با ویژگی منحصر به فرد این رویداد با مابقی رویدادهای قرآنی گفت: ویژگی خاص آن ارتقای سطح قاریان نوجوان است. قاریان همواره در مسابقات به این نحو مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که صرفاً می‌‌آیند و قرائت خود را انجام داده و نمره‌ای را دریافت می‌کنند. در این مسابقات با گنجاندن بحث تقلید، نوجوان را مجبور می‌کنیم تا تلاش خود را برای یک قرائت تقلیدی خوب داشته باشند و این تقلید باعث رشد قاری می‌شود. این نقطه تمایز این مسابقات است و اینکه برای نوجوانان ایجاد انگیزه و همچنین به رشد کیفی قاریان نوجوان نیز کمک می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که در نهایت قرار است چه اتفاقی برای برگزیدگان بیفتد؟ و آیا با طرح‌های مشابهی چون «طرح‌ ملی تلاوت» و طرح «اُسوه» شورای عالی قرآن تعامل دارید؟ عنوان کرد: اینکه چه اتفاقی برای قاریان و نفرات برتر هر مسابقه‌ای یا مسابقات اوقاف یا مسابقات دیگر می‌افتد، این را باید از مسئولان ذی‌ربط سؤال کرد که آن‌ها چه برنامه‌ای دارند. اصلاً ما برای نفرات برتر مسابقات بین‌المللی خودمان چه برنامه‌ای داریم؟ بعد از اینکه این دوستان در عرصه‌های بین‌المللی کسب رتبه می‌کنند آیا این نهادهایی قرآنی برنامه‌ای برای این قاریان دارند یا رها می‌شوند؟ لذا این سؤال، یک سؤال کلی است که از حوزه اختیارات یک مؤسسه خارج است و بیشتر به سیستم امور قرآنی کشور برمی‌گردد. این را به نظرم باید از مسئولان سؤال کنید.

حسینی عنوان کرد: در بحث تعامل، ما آمادگی همکاری با شورای عالی قرآن و نهادهایی مثل آموزش و پرورش را داریم یا اگر نقطه نظراتی دارند بیایند و کمک کنند تا با همدیگر ان‌شاءالله کارهای بزرگتری را انجام دهیم و به اهداف خودمان که در واقع رشد و تعالی قرآنی کشور است، برسیم.

وی همچنین درباره برگزاری مرحله استانی این جشنواره، گفت: ما یک مؤسسه در شهر مشهد هستیم و توانایی برگزاری مرحله استانی در همه استان‌ها را نداریم، ولی تقریباً از تمام استان‌ها برای ما فایل ارسال شده و قاریان علاقه‌مند و باانگیزه اینگونه خود را محک می‌زنند، اما اینکه ما بخواهیم مرحله استانی را در همه استان‌ها برگزار کنیم کار سختی بود، ولی در بعضی استان‌ها مثل قم و خراسان که مرکزیت مؤسسه هست تلاش کردیم تا این مسابقات به صورت حضوری برگزار شود.

نقدهایی به مجوز ستاد عالی هماهنگی مسابقات

این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه این جشنواره مجوز ستاد عالی هماهنگی مسابقات کشوری را دارد، درباره مجوز این ستاد که دبیرخانه‌اش در سازمان اوقاف است، گفت: نمی‌دانم این مجوز چه کارکردی دارد و اگر مؤسسه‌ای بخواهد مسابقه‌ای برگزار کند، داشتن مجوز چه کمکی می‌کند و از چه امتیازاتی برخوردار می‌شود؟ حقیقتاً از این موضوع اطلاع ندارم اما به نظرم این‌که ما یک قانون درست کنیم، صحیح نیست. اگر کسی واقعاً انگیزه و علاقه دارد که بیاید و در این زمینه کار کند باید او را تشویق کنیم نه اینکه مجبور به کسب مجوز کنیم. این کار را کار عبثی می‌دانم و خیلی توجیه نمی‌شوم. الان طوری شده که با توجه به فضای مجازی، بچه‌های قرآنی به صورت شبکه‌ای به هم وصل هستند، لذا وقتی مسابقه‌ای برگزار می‌شود همه علاقه‌مند به شرکت در آن هستند و انگیزه دارند.

وی ادامه داد: ممکن است مجوزی همراه با یکسری امتیازات و تعریف پارامترهایی داده شود، مثلاً شما این کار را انجام می‌دهید ما هم این کمک را ارائه می‌دهیم، ولی صرفاً اینکه بخواهند مجوزی را دهند و از آن طریق اعمال نظر کنند، این کار را خیلی فنی نمی‌دانم.

دبیر فنی جشنواره ترنم وحی در رابطه با بودجه این جشنواره گفت: اطلاعی از مقدار آن ندارم ولی کاملاً مردمی و توسط خیران تأمین می‌شود، البته این مقدار قابل توجه نیز نیست. آن چیزی که ملموس است، انگیزه دوستان ما برای انجام کار خیرخواهانه است؛ لذا خیلی خبری از بودجه‌های آن چنانی در مسابقات نیست، اما تمام تلاشمان این است که در یک سطح خوبی بتوانیم از برگزیده‌ها تجلیل کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به نظرتان ضرورتی دارد که باز هم رویدادهای دیگری در سطح ملی تعریف شود یا اینکه همین تعدادی که هستند، کافی می‌دانید؟ گفت: به نظرم در عرصه قرآن هر چه کار شود کم است و اگر به جای 10 مؤسسه 100 مؤسسه کار کنند، یقیناً تأثیرش در جامعه بیشتر خواهد شد و افراد بیشتری جذب قرآن می‌شوند. اما درک این مؤسسات یقیناً احساس خلأیی را در مسابقات رسمی ما کرده‌اند که به این قضیه ورود کرده‌اند. ای کاش همگرایی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد می‌شد و اینها مسابقاتی را با در نظر گرفتن تمام جوانب کار طراحی می‌کردند تا به صورت ملی برگزار شود. همین الان در مسابقه ما همه سلایق لحاظ نمی‌شود و لذا از این حیث فکر می‌کنم هر چه بیشتر کار شود و تعدد مسابقات داشته باشیم، خوب است. گرچه ما نمی‌خواهیم قهرمان‌پروری کنیم و هدف این مسابقات، رشد کیفی تلاوت قاریان است.

کد

انتهای پیام
captcha