پیش‌شرط اقدامات اصلاحی باور به داخلی بودن ریشه مشکلات است + صوت
کد خبر: 4105316
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
حسن بهشتی‌پور:

پیش‌شرط اقدامات اصلاحی باور به داخلی بودن ریشه مشکلات است + صوت

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت‌های خارجی هیچوقت به دنبال آزادی و دموکراسی در ایران نیستند، گفت: باور به داخلی بودن ریشه مشکلات و نینداختن همه مشکلات به گردن طرف‌های خارجی پیش‌شرط اقدامات اصلاحی در کشور است.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأثیر اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در کشور در تشدید فشارهای حقوق بشری و هسته‌ای غرب به جمهوری اسلامی ایران گفت: غربی‌ها الان منتظر هستند که ناآرامی‌ها در ایران به چه نتیجه‌ای می‌رسد تا متناسب با آن درباره رفتار با ایران تصمیم بگیرند و مذاکره کنند یا نکنند.

وی افزود: غربی‌ها از ابتدای انقلاب به دنبال تغییر حکومت در ایران بودند اما وقتی وارد گفت‌وگو و مذاکره شدند تغییر رفتار ایران را پی گرفتند اما بعد از مدتی متوجه شدند ایران حاضر به تغییر رفتار ایران هم نیست و لذا اکنون دل به این ناآرامی و اعتراضات داخل ایران بسته‌اند.


بیشتر بخوانید:


بهشتی‌پور با رد نقش غرب در برنامه‌ریزی و ایجاد اتفاقات اخیر در کشور گفت: در این رابطه قرائن و شواهدی هم وجود ندارد اما قدرت‌های خارجی همیشه سعی کردند از تحولات داخلی ایران استفاده کنند و در این بین تنها منافع خود را دنبال می‌کنند نه اینکه دلسوز ملت ایران باشند.

تجربه لیبی، عراق و سوریه

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تجربه لیبی دوران قذافی و عراق دوران صدام و سوریه دوران بشار اسد گفت: غرب با مداخله در لیبی منافع مردم لیبی را دنبال نمی‌کرد اما زمینه این مداخله را قذافی فراهم کرد که حاضر نشد هیچگاه با مردم خودش کنار بیاید و مشکلات زیادی در داخل لیبی ایجاد کرد و غربی‌ها از این مشکلات و نارضایتی مردم سوء استفاده کردند و با مداخله نظامی قذافی را ساقط کردند. لذا نقش غرب در سقوط قذافی تنها بیان نیمی از حقیقت است و نیمه مهمتر مسئله نحوه رفتار قذافی با مردم لیبی در طی 40 سال حکومت خود بود و نتوانست یک کشور شش میلیونی را با درآمدهای هنگفت نفتی راضی نگه دارد و لذا فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در لیبی مداخله کردند و لیبی را به این وضعیت نامطلوب امروز رساندند.

وی ادامه داد: در عراق نیز سیاست‌های صدام حسین بود که موجبات حمله نظامی آمریکا را فراهم کرد. اگر سیاست تجاوزکارانه صدام علیه ایران و کویت و سرکوب وحشیانه ملت عراق نبود، آمریکا چگونه می‌توانست به عراق حمله کند. در موضوع سوریه نیز دولت اسد تظاهرات مردمی در درعا را سرکوب کرد در حالی که می‌توانست مسئله را مدیریت کند و مانع از ایجاد و گسترش بحران شود و این کشتار به بهانه‌ای برای دخالت غرب و ظهور داعش و سایر گروه‌های تروریستی شد.

اتحاد ملی؛ لازمه ممانعت از مداخله خارجی

بهشتی‌پور با تأکید بر استفاده از این تجارب در داخل کشور گفت: ما باید در داخل ایران به گونه‌ای رفتار کنیم که اتحاد و یکپارچگی ملی حفظ شده و مشکلات ایران به وسیله ایرانیان حل شود تا اجازه ندهیم قدرت‌های خارجی جرئت دخالت پیدا کنند.

وی با اشاره به تلاش دولت‌های خارجی برای سوء‌استفاده از ایران در دوران تاریخ معاصر گفت: از دوره مشروطه روسیه تزاری و انگلیس بر سر سلطه بر ایران با هم رقابت داشتند و عده‌ای هم در داخل طرفدار روسیه و عده‌ای هم طرفدار انگلیس بودند و این تنها مردم ایران بودند که ضربه دیدند و یکی از دلایل اصلی شکست نهضت مشروطه همین رقابت قدرت‌های استعماری بود. بعدها در صحنه ایران فرانسو‌ی‌ها، آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها حضور پیدا کردند که هیچ کدام نیز به خاطر مردم ایران نبوده است که نقطه بارز آن نقش‌آفرینی انگلیس و آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332 است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: لذا باید بدانیم دولت‌های خارجی هیچوقت به دنبال آزادی و دموکراسی در ایران نیستند و باید خود ایرانیان مشکلات داخلی را حل کنند اما پیش‌‌شرط آن باور به داخلی بودن ریشه مشکلات و نینداختن همه مشکلات به گردن آمریکا، انگلیس، اسرائیل و سایرین است. شرایط فعلی نیازمند مدیریت بحران و اتخاذ راه‌ حل از درون برای حل مشکلات داخلی است و این می‌تواند انگیزه و بهانه غرب برای شدت بخشیدن بر فشارها علیه ایران را از بین ببرد.

اجماع روی اقدامات اصلاحی

بهشتی‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا در حاکمیت اجماع بر ضرورت اصلاحات اساسی و ملموس شکل گرفته یا با تشتت آرا در زمینه اصلاح امور مواجه هستیم، گفت: این اصلاحات داخلی ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد که می تواند فشارهای خارجی را خنثی کرده یا کاهش دهد. این اصلاحات قطعا به تدریج قابل اجراست اما باید خواست و اراده آن وجود داشته باشد.

وی با رد وجود پراکندگی آرا در این زمینه گفت: همه اعم از کارشناسان و مسئولان اتفاق نظر دارند که چه اقدامات اصلاحی باید انجام دهند اما بحث اصلی این است که این اصلاحات وضعیت را بدتر می‌کند یا بهتر. برخی معتقدند اقدامات اصلاحی وضعیت را بدتر از قبل می‌کند اما من معتقدم این اصلاحات می‌تواند ایران را قوی‌تر و محکم‌تر در برابر مداخله خارجی کرده و به تقویت یکپارچگی ملی بینجامد و زمانی که قدرت‌های خارجی با یک ایران یکپارچه روبرو شوند دیگر جرات حمله یا مداخله در ایران را نخواهند داشت.

به غرب و شرق در مذاکرات دل نبندیم

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: زمانی ما می‌توانیم در پشت میز مذاکرات با قدرت حاضر شویم که حمایت 80 میلیون ایرانی را داشته باشیم. اتکا به چین و روسیه در مقابل غرب یا استفاده از تعارضات اروپا با آمریکا هر دو در عمل شکست خورده است و تنها باید به مردم ایران اتکا داشته باشیم. تجربه خروج آمریکا از برجام نشان داد که اروپا به تنهایی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و دل بستن به اختلافات اروپا با آمریکا بی‌فایده است و از طرفی، شرکت‌های چینی و روسی نیز از اولین شرکت‌هایی بودند که پس از خروج آمریکا از برجام از ایران خارج شده و قراردادهای خود با ایران را لغو کردند.

بهشتی‌پور تأکید کرد: با چنین تجاربی تنها و تنها باید متکی به مردم باشیم و حمایت یکپارچه مردم نیز زمانی ممکن می‌شود که ما مسئولان اصلاحات لازم را انجام دهیم، اشتباهات خود را جبران کنیم و تجدید نظر بر روی برخی سیاست‌ها و روش‌ها را جدی بگیریم. همین وضعیت نامطلوب و عدم رضایت مردم دلالت بر اشتباه بودن یک سری سیاست‌ها دارد. البته مسئولان به خوبی به این اشکالات واقف هستند و می‌توان آنها را برطرف کرد تا بتوان با مشارکت جمیع ایرانیان به سمت ساخت ایرانی آباد، مستقل و محکم در برابر مداخله خارجی حرکت کنیم و این قطعا شدنی است.

کد

وی در پایان اظهار کرد: لازمه رسیدن به یک اتحاد ملی کنار گذاشتن گرایش‌ها و نگاه‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و انجام اصلاحات واقعی و از منظر منافع ملی است که همان اصلاح روش‌ها و سیاست‌های غلط و تقویت کارهای خوب انجام گرفته است.

انتهای پیام
captcha