فعالیت‌های قرآنی مردمی با تجربه و شناخت به نتیجه می‌رسد
کد خبر: 4112052
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۱

فعالیت‌های قرآنی مردمی با تجربه و شناخت به نتیجه می‌رسد

عضو شورای مردمی جلسات خانگی قرآن فارس با اشاره به چالش‌های پیش‌روی این جلسات گفت: متأسفانه امروز مجموعه‌هایی بدون علم و شناخت کافی در فعالیت‌های مردمی ورود کرده و ناخواسته موجب از هم گسستگی این تلاش‌های خودجوش می‌شوند.

محمدصالح روزبه، دبیر جامعه قرآنی عصر استان فارس

رونق فعالیت‌های قرآنی از دیرباز مرهون اهتمام آحاد مردمی است که دل در گرو این کتاب آسمانی دارند و در این مسیر حتی منازل خود را در اختیار برپایی محافل قرآنی قرار می‌دهند. سنت حسنه برپایی جلسات خانگی قرآن یکی از بهترین راهکارهایی بوده است که موجب رونق این نوع فعالیت‌ها می‌شود.

امروزه به برکت انقلاب اسلامی در تمام نقاط کشور اعم از شهر و روستا به صورت روزانه، هفتگی و حتی ماهانه جلسات خانگی قرآن به‌ همت قرآن‌دوستان برپا می‌شوند که مسلماً توجه به این نوع فعالیت‌ها کمک شایانی برای ترویج و اشاعه فرهنگ قرآن در جامعه خواهد شد. در همین راستا ایکنای استان فارس، به سراغ محمدصالح روزبه، عضو شورای مردمی جلسات خانگی قرآن فارس و دبیر جامعه قرآنی امام عصر(ع) این استان رفته است تا با کم و کیف و چالش‌های این نوع جلسات بیشتر آشنا شویم.

ایکنا ـ آیا آماری از تعداد جلسات خانگی قرآن استان فارس در اختیار دارید؟

در گذشته آمار جلسات خانگی و نوع فعالیت‌های قرآنی به صورت عددی ارائه می‌شد. اکثر افراد هنوز این تصویر غلط را درباره آمار دارند که آن را منحصر به اعداد می‌دانند بنابراین، یادآوری این نکته ضروری است که نظریه و روش‌های جدید آماری از ساختن جدول‌های اعداد بسیار فراتر رفته‌ است. در جامعه قرآنی، آمار به عنوان یک موضوع علمی دنبال می‌شود، به همین دلیل داده‌ها و آمارهای موجود به وسیله یک فرایند، آزمایش و نهایتاً برای رسیدن به حد مطلوب، تجزیه و تحلیل می‌شوند. برای همین تا رسیدن به حد مطلوب اجازه فرمایید که آمار عددی را بیان نکنم، چون مسئله‌ای را حل نمی‌کند.

 از طرفی در حال حاضر نهادهای مختلفی در خصوص جلسات خانگی قرآن فعالیت دارند که زحمات آنان ستودنی و شايسته تقدير است ولی باید برای یکپارچه‌سازی و متراکم‌سازی آمار و برنامه‌ها در سطح استان فارس چاره‌ای اندیشیده شود تا هماهنگی و همسان‌سازی آمارها برای ارائه نتایج قابل اتکا و با پشتوانه امکان‌پذیر شود.

ایکنا ـ  آیا این جلسات از سوی سازمان یا نهادی مورد حمایت قرار می‌گیرد؟

خیر تا آنجایی که بنده مطلع هستم، این جلسات مانند دیگر فعالیت‌های خودجوش و مردمی، از نهاد یا سازمان خاصی حمایت نمی‌شوند و امکانات و هزینه‌های مربوطه توسط خیران تأمین می‌شود.

ایکنا ـ  جلسات خانگی قرآن بعد از پیروزی انقلاب تا چه حد رویش داشته‌اند؟

انس خودجوش و مردمی با کلام خدا از دیرباز مورد عنایت خانواده‌های قرآن‌دوست ایرانی بوده است. جلسات خانگی قرآن نیز به‌عنوان یکی از در دسترس‌ترین سازوکار آموزش قرآن در كشور، از گذشته خاستگاه خانواده‌ها و فعالان قرآنی بوده است. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، جلسات خانگی قرآن رونقی کم‌نظیر داشت؛ این مسئله به خصوص از دهه ۵۰ تا دهه 70 به اوج خود می‌رسد. خانواده‌ها با فراهم آوردن کمترین امکانات، رغبت وافری به روشن کردن چراغ قرآن و اهل‌ بیت(ع) در منازل خود دارند و عنوان «خادمی قرآن» را افتخار بزرگی برای خود می‌دانند.

تشکیل جلسات خانگی در بعضی نقاط استان به گونه‌ای است که کمتر محله‌ای از فیض برگزاری جلسات خانگی قرآن بی‌بهره هستند؛ حتی در برخی از محلات، چندین جلسه خانگی در شب‌های جمعه تشکیل می‌شود ولی در مقابل، متأسفانه در بعضی شهرها بنا به دلایلی تشکیل جلسات خانگی، رو به کاهش بوده و آن التهاب و هیجان خود را از دست داده است که امیدواریم با تکمیل شبکه فعالان قرآنی استان، این جلسات احیا و توسعه پیدا کند.

ایکنا ـ چالش‌های پیش روی جلسات خانگی قرآنی چیست؟

در حال حاضر بسیاری از نهادهای متولی امر قرآن، احیای قرآنی خانه‌ها و ارتقای فعالیت‌های خانگی را در دستور کار خود قرار داده و اقداماتی را هم انجام داده‌اند اما سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در این راستا، آن هم برای نهاد خودجوش و مردمی «جلسات خانگی قرآن» مستلزم شناخت و آشنایی با پیشینه تاریخی و ساختار منحصربه‌فردی آن است.

کسی که هنوز شیرینی تشکیل جلسه خانگی قرآن را در منزل خود نچشیده باشد، نمی‌تواند درباره این جلسات پویا و اصیل که دارای ظرافت و ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی ویژه برای همه مخاطبان است، تصمیم‌گیری یا اظهارنظر کند. متأسفانه امروز شاهد هستیم که مجموعه‌هایی بدون علم و شناخت کافی در فعالیت‌های مردمی ورود کرده و ناخواسته موجب از هم گسستگی این تلاش‌های خودجوش می‌شوند.

ایکنا ـ  همکاری جامعه فرهنگی امام عصر با جلسات خانگی به چه شکل است؟

رسالت اصلی جامعه فرهنگی قرآنی عصر شبکه‌سازی فعالان قرآن است و توسعه جلسات خانگی قرآن یکی از عملیات‌های مشترک میدانی این مجموعه است؛ با این توضیح، جامعه قرآنی عصر در تلاش است ارتباط، اتصال مداوم و مؤثر بین فعالان جلسات خانگی قرآن را برقرار کند تا در کنار هم فعالیت کرده و از تجربه‌های همدیگر استفاده کنند، البته حمایتی که جامعه قرآنی عصر از جلسات خانگی قرآن دارد، بیشتر حمایت‌های معنوی و به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های شناسایی شده در سطح کشور است که اهم حمایت‌ها در وب‌سایت جلسات خانگی قرآن به نشانی https://jkqk.ir/ کاملاً مشهود و قابل دسترس است. هر خانواده‌ای می‌تواند با ثبت‌نام در سامانه، یک جلسه خانگی قرآن تشکیل داده و ضمن بهره‌مند شدن از مزایای موجود، به شبکه فعالان قرآنی کشور بپیوندند.

ایکنا ـ به نظر شما وحدت رویه در روند برپایی این جلسات در سطح استان یا حتی کشور وجود دارد؟

آن دسته از افرادی که جلسات خود را در سامانه ثبت کرده باشند، ضمن اجرای فعالیت‌های سابق خود، همراه و همگام با شبکه کشوری در حال انجام عملیات‌های مشترک هستند که بحمد الهی استان فارس یکی از استان‌های پیشتاز در کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha