حفظ قرآن را به فرزندان تحمیل نکنیم
کد خبر: 4117802
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۹

حفظ قرآن را به فرزندان تحمیل نکنیم

یک فعال قرآنی استان قزوین معتقد است که برخلاف بسیاری از خانواده‌ها که نظرات و علایق خود را از کودکی به فرزندان تحمیل می‌کنند، والدین باید الگوی عملی خوبی باشند و حتی حفظ قرآن را به کودکان تحمیل نکنند تا در صورت تمایل قدم در مسیر قرآن بگذارند.

لیلا امیرلو و احمد کاظمی خانواده قرآنی

خانواده‌ قرآنی یکی از آرزوهای تمام مؤمنین و متدینین است؛ فضایی امن با تأسی از سیره اهل‌ بیت(ع) و آیات قرآن که نه تنها برای اعضای خود مطلوب و خوشایند است، بلکه برکات آن به جامعه هم منتقل می‌شود و اعتماد و اطمینان‌آفرین است.

ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان می‌رود که با قرآن انس گرفته است. امروز با «لیلا امیرلو» و «احمد کاظمی» زوج حافظ قرآن هم‌صحبت می‌شویم که قدم گذاشتن در این وادی نورانی تحصیل، ازدواج و فرزندآوری آنان را هم تحت تأثیر قرار داده است.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید فعالیت قرآنی شما از چه سنی آغاز شد؟

لیلا امیرلو هستم متولد ۱۳۷۵ تحصیلاتم کارشناسی‌ارشد رشته الهیات و حافظ کل قرآن هستم. فعالیت قرآنی من از نوجوانی شروع شد، حدوداً ۱۴ ساله بودم که در مهد قرآن استان قزوین ثبت‌نام کردم و کلاس‌های حفظم به‌صورت تخصصی شروع شد و خوشبختانه در جشن تولد ۱۸ سالگی‌ام موفق به حفظ کامل قرآن کریم شدم که تشویق‌های خانواده و همراهی دوستان و گروه همسالان در موفقیتم بسیار اثرگذار بود.

ایکنا ـ همسر شما هم حافظ قرآن هستند این آشنایی و انتخاب چطور شکل گرفت؟

در انتخاب همسر یکی از مهمترین ملاک‌هایم انتخاب همسری همسو در تفکرات مذهبی و قرآنی بود که به نماز اول وقت و انجام واجبات اهمیت دهد و کسب رزق حلال اولویتش باشد تا در آینده که صاحب فرزند شدم با نانی حلال در فضایی قرآنی رشد یابد. یکی از الطاف الهی بود که ادامه تحصیل و ازدواج من هم قرآنی شد و زمینه این ازدواج از دانشگاه و زمانی که دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد بودم به‌وجود آمد، با دخترخاله همسرم که ایشان هم حافظ کل قرآن بود هم رشته بودیم و شناخت جزئی از هم داشتیم او معرف و واسطه شد تا ایشان به خواستگاری من آمد و ازدواج ما شکل گرفت.

ایکنا ـ ازدواج در روند فعالیت‌های قرآنی شما چه تأثیری داشت؟

پس از ازدواج هر دو مشوق یکدیگر در فعالیت‌های قرآنی و حضور در رقابت‌ها و مسابقات مختلف بودیم و در مسابقات قرآنی سازمان اوقاف، مسابقات بسیج و همچنین مسابقه مُدهامتان شرکت می‌کردیم و حائز رتبه می‌شدیم و همیشه همراه هم مرور محفوظات را انجام می‌دادیم.

ایکنا ـ از برکات قرآن در زندگی خود بگویید.

شناخت و تسلط بر آیات قرآن انسان را برابر تمامی خطرهای موجود در جامعه بیمه می‌کند و من آثار و برکات مختلف آن را مشاهده کردم و مهم‌تر از همه آرامش قلبی است که انس با قرآن به حافظ قرآن می‌بخشد و در تمامی مراحل زندگی این آرامش ساری و جاری است و در برابر خطرات و آسیب‌های جامعه به‌ویژه در دوران نوجوانی نگهبان امنی برای عبور از خطرات است. نوجوانی که با قرآن مأنوس است آیات قرآن زندگی او را حفظ و بیمه می‌کند تا در مکر و حیله و نقشه‌های دشمنان گرفتار نشود.

ایکنا ـ مشغول چه کاری هستید و آیا آثار ارتباط با قرآن را در آن انعکاس داده‌اید؟

معاون پرورشی مدرسه هستم و یکی از مهمترین فعالیت‌های من در حوزه کارهای پرورشی، مقوله حفظ قرآن است که دانش‌آموزان سوره‌های جزء سی را حفظ می‌کنند و در ازای حفظ صحیح هر ۱۰ سوره جایزه‌ای از سوی مدرسه به آن‌ها تعلق می‌گیرد و سعی می‌کنم دانش‌آموزان را برای پیشرفت در مسیر قرآن تشویق کنم.

ایکنا ـ تمایل خانواده‌ها برای حضور فرزندان در کلاس‌های قرآنی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خانواده‌ها بیشتر گرایش به حضور فرزندانشان در کلاس‌های ورزشی، هنری و زبان‌ خارجه دارند و حضور در کلاس‌های قرآن جذابیتی برای آن‌ها ندارد، اگر مسئولان قرآنی جذابیت فعالیت‌های قرآنی را افزایش دهند گرایش دانش‌آموزان و خانواده‌ها به سمت قرآن و حفظ آن بیشتر خواهد شد. به‌طور مثال اگر در ازای حفظ سوره‌ها اردوهای تفریحی یا زیارتی پیش‌بینی شود و این فعالیت‌ها به‌عنوان امتیازی در ثبت نام مدارس و یا برای شرکت در آزمون سراسری لحاظ شود می‌تواند عاملی مؤثر برای جذب هرچه بیشتر دانش‌آموزان به فعالیت‌های قرآنی باشد.

ایکنا ـ چه مؤلفه‌هایی را در انتخاب همسر مدنظر قرار دادید؟

اگر همسری را انتخاب کنیم که رفتارش برگرفته از آیات قرآن و سیره ائمه(ع) باشد زندگی به‌ کام ما شیرین خواهد شد اما اگر ثروت، زیبایی، تحصیلات ملاک انتخاب باشد و طرف مقابل بهره‌ای از رفتار شایسته و انسانیت نداشته باشد و روش‌های رفتار صحیح با همسر و فرزند را نداند زندگی پایداری نخواهیم داشت و پایه‌های آن همواره در لرزش و در آستانه فرو ریختن خواهد بود.

ایکنا ـ آیا شیوه تربیتی شما برای فرزندتان قرآنی خواهد بود؟

بسیاری از خانواده‌ها نظرات و علایق خود را از کودکی به فرزندان تحمیل می‌کنند و از همان سنین آنان را در کلاس‌هایی ثبت‌نام می‌کنند که کودک در مسیری که مورد توجه والدین است رشد کند اما من قصد ندارم به فرزندم تحمیل کنم و با توجه به این‌که 7 سال نخست زندگی ویژه بازی و سرگرمی کودک است و آموزش‌ها پس از ۷ سالگی آغاز خواهد شد سعی می‌کنم در کنار همسرم الگوی عملی خوبی برای فرزندم باشم و حتی حفظ قرآن را به او تحمیل نکنم تا خود ببیند و بیاموزد و در صورت تمایل مسیری قرآنی را برای خود انتخاب کند.

ایکنا ـ شاید در یک آسیب‌شناسی مقطعی بتوان گفت که حضور بیش از اندازه در فضای مجازی کشش کودکان و نوجوانان برای حضور در فضاهای قرآنی را کم‌کرده است. در این مورد اگر نظری دارید بفرمایید.

امروز فضای مجازی یکی از آسیب‌های است که افراد از دوران کودکی درگیر شده و بسیاری از والدین گوشی تلفن همراه و اینترنت را در اختیار کودک خود قرار داده‌اند، اما هر ابزار و تکنولوژی کارکردهای خاص خود را دارد که قرار دادن امکانات بیش از حد و پیش از موعد در اختیار فرزندانمان پیش از آنکه لطف و محبت باشد آسیب‌زا خواهد بود و علاوه بر معایبی که دارد وقت فرزندانمان را هدر داده و آنان از پرداختن به کارهای مفید و آینده‌ساز غافل خواهد کرد.

ایکنا ـ با توجه به حضور در مدرسه و تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر به نظر شما میزان تأثیرپذیری افراد از گروه همسالان چه میزان است؟

اگر محیط خانواده سرشار از عشق و علاقه بوده و رابطه محبت‌آمیزی بین فرزندان و پدر و مادر برقرار باشد سبب ایجاد اعتماد و علاقه شده و فرزندان، پدر و مادر خود را محل مراجعه و مشاوری امین برای خود قلمداد می‌کنند و از راهنمایی والدین خود در برخورد با چالش‌های سنین کودکی و نوجوانی برخوردار می‌شوند. همچنین این رابطه دوستانه سبب ایجاد احساس آرامش و امنیت فرزندان در جامعه خواهد شد که پاسخ سؤالات، دغدغه‌ها و مسائل خود را در بستر امن خانواده دریافت کنند و در مسائل و هیجانات خود رفتار دوستانی که دانش و تجربه‌ای فراتر از آن‌ها ندارند را ملاک تشخیص قرار ندهند و در خانواده هم علاوه بر جایگاه پدر و مادری باید رابطه دوستانه‌ای ایجاد شود تا کودکان را از بسیاری حوادث و چالش‌های موجود در محیط بیرون حفظ کند.

معلمان و کادر اجرایی مدرسه نیز بخشی از تربیت دانش‌آموزان را بر عهده دارند؛ فضای مدرسه را باید محیطی شاد و قرآنی قرار داد تا علاقه‌مندی به رعایت هنجارهای اجتماعی در دانش‌آموزان تقویت شود، شاید اگر مسئولین فرهنگی که دستی بر آتش دارند فضاسازی‌ صحیحی در مدارس انجام دهند افکار نوجوان را به سمت مباحث صحیح اخلاقی و آموزه‌های دینی برده و سبب تأثیرپذیری مثبت دانش‌آموزان از این فضا می‌شوند.

ایکنا ـ در ادامه با همسر خانم امیرلو هم صحبت شدیم، لطفاً خودتان را معرفی کنید و از شروع فعالیت‌های قرآنی خود بگویید.

احمد کاظمی هستم، کارشناس ارشد رشته مشاوره گرایش خانواده و در حال حاضر هم مدیر یکی از مدارس سازمان آموزش و پرورش هستم. شروع فعالیت جدی قرآنی من به ماه رمضان پانزده سال پیش باز می‌گردد؛ زمانیکه حاج آقا عظیمی امام‌ جماعت مسجد بود و استاد حسین رهبر را برای استعدادیابی کلاس‌های حفظ، روخوانی و روانخوانی در جمع بچه‌های مسجد آورد علاقه‌مندی من از همان جلسه آغاز شد و تصمیم گرفتم صفر تا صد حفظ آیات قرآن را به پایان برسانم و خوشبختانه توانستم در مدت چهار سال حافظ کل قرآن شوم و این موهبت بزرگی بود که خداوند نصیب من کرد.

ایکنا ـ خانم امیرلو از نحوه آشنایی و ازدواجشان با شما گفتند اما خالی از لطف نیست که از زبان شما نیز بشنویم.

پس از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف زندگی به مرحله انتخاب همسر رسیدم و یکی از مهمترین ملاک‌های من در انتخاب شریکی برای زندگی‌ام بعد از اخلاق و ایمان، انس با قرآن بود که از طرف دخترخاله‌ام خانم امیرلو معرفی شدند؛ ایشان فعال قرآنی بودند، اخلاق شایسته‌ای داشتند و طی چندین جلسه صحبت تصمیم به ازدواج گرفتیم.

هرکسی برای شروع زندگی ملاک‌هایی را در نظر می‌گیرد و به‌ عبارت ساده‌تر نوع پایه‌گذاری زندگی هرکسی با شخص دیگر متفاوت است و برخی زندگی را بر ستون مادیات و جایگاه ویژه اجتماعی بنا می‌کنند اما آنچه که برای من اهمیت داشت اخلاق قرآنی بود.

ایکنا ـ علت پافشاری شما بر این ملاک‌ها چه بود؟

حداقل مزیتی که از داشتن همسر قرآنی می‌توان متصور شد این است که با او می‌توانیم بر مدار اخلاق رفتار کنیم و می‌توانیم ارتباط خداپسندانه و منطقی داشته باشیم. بر معیارهایم پافشاری کردم چون برایم ملموس بود که نوع انتخاب همسر بر سیر زندگی، فرزند دار شدن، تربیت فرزند و آینده آنان قطعاً تأثیرگذار است و می‌تواند راه میانبری برای رسیدن به‌ عاقبت‌به‌خیری را مهیا کند. همین مرور محفوظات و مباحثات قرآنی که با همسرم در منزل انجام می‌دهیم فضای خانه را عطرآگین می‌کند که بسیاری از خانواده‌ها از چنین نعمتی برخوردار نیستند که فرزندشان در هوای قرآن تنفس کند و قطعاً این موضوع چراغ راهی برای آینده فرزندانمان خواهد شد.

انتهای پیام
captcha