قرآنی بودن مسئولیت انسان را سنگین‌تر می‌کند
کد خبر: 4124104
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۱۰

قرآنی بودن مسئولیت انسان را سنگین‌تر می‌کند

امیررضا مهرداد، چهره قرآنی استان قزوین با بیان اینکه در جامعه، افراد قرآنی مسئولیت سنگین‌‌تری برعهده دارند، گفت: بر همین اساس تلاش کردم در رفتار فردی و اجتماعی چهره خوبی از یک فرد قرآنی و مأنوس با آیات الهی در جمع خانواده و دوستان ارائه کنم.

امیررضا مهرداد قاری قرآن قزوینی

در آموزش قرآن باید متناسب با سن افراد و پایه تحصیلی متفاوت رفتار کرد و با زبان خاص آن مقطع مفاهیم قرآنی را مطرح کرد؛ به‌طوری که در مقاطع پایین‌تر، زبانی ساده‌تر به‌کار گرفته شود و هر چه مقطع تحصیلی بالاتر بیاید، زبان تخصصی و علمی‌تر شود.

ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان می‌رود که با قرآن انس گرفته است. امروز با «امیررضا مهرداد» هم‌صحبت می‌شویم که با سن کم، صوت دلنشین قرائت و اذانش در هر محفل و مجلسی از او دانش‌آموزی شاخص و الگو در استان قزوین ساخته است.

ایکنا ـ لطفا خودتان را معرفی کنید.

امیررضا مهرداد هستم متولد سال ۱۳۸۵ که در پایه دهم و در رشته ریاضی مشغول تحصیلم و توفیق داشتم در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و اذان فعالیت داشته باشم.

ایکنا ـ فعالیت قرآنی شما از چه زمانی آغاز شد؟

از کودکی در مسجد و مدرسه به تلاوت قرآن و اذان‌گویی علاقه‌مند بودم و در هر محفل و مجلسی به پیشنهاد اطرافیان قرآن می‌خواندم و اذان می‌گفتم که با توجه به علاقه‌مندی به وادی قرآن پس از ثبت‌نام در کلاس‌های قرآن، آموزش تخصصی خود را آغاز کردم.

ایکنا ـ از خانواده و شرایطی که در آن رشد یافتید بگویید.

این سعادت را داشتم که در خانواده‌ای مذهبی و قرآنی تربیت شدم، پدرم معلم قرآن هستند و مادرم هم از کودکی با من قرآن کار می‌کردند، آموزش اذان را از پدرم آموختم و در این مسیر همواره از حمایت‌های ایشان برخوردار بودم که خاضعانه قدردان زحماتشان هستم.

ایکنا ـ شرایط پرداختن به مسائل قرآنی چگونه است؟

هر مسلمانی در شرایط حداقلی باید ادای صحیح واژگان و آیات قرآن‌کریم را بیاموزد. ولی پرداختن به قرائت قرآن به‌صورت تخصصی نیازمند استعداد صوتی و علاقه‌مندی و پشتکار در این حوزه است و ورود من به این عرصه کاملاً براساس علاقه بوده و با توجه به تمامی سختی‌هایی که در این مسیر وجود دارد انس با قرآن بسیار شیرین و لذت‌بخش است.

ایکنا ـ استدلال شما برای تشویق دیگران برای ورود به وادی قرآن چیست؟

انس با قرآن به زندگی انسان معنا و جهت می‌دهد، این کتاب سراسر نور و هدایت است و یادگیری آن چراغ‌ راه زندگی و نجات از بزنگاه‌هاست، ارتباط با این کتاب آسمانی پشتوانه و دلگرمی مؤمنان در مسیر حقی است که در آن قدم گذاشته‌اند.

ایکنا ـ از عرصه مسابقات و رقابت‌های قرآنی بگویید.

انگیزه و هدفم از حضور در مسابقات قرآن یادگیری بیشتر، ارتقای سطح دانش‌ تلاوت و ارتباط با اساتید بود تا بتوانم قرائتی زیبا، شیوا، نیکو، شایستگی و در شأن قرآن کریم داشته باشم و از این طریق هم دیگران را به خواندن قرآن تشویق کنم.

ایکنا ـ چه عناوینی در مسابقات کسب کردید؟

تاکنون در مسابقات مختلف حفظ، قرائت، ترتیل و اذان شرکت کردم که رتبه‌های اول استانی در این رشته‌ها، رتبه اول کشوری رشته ترتیل در مسابقات سراسری بسیج، رتبه سوم مسابقات تلویزیونی اسراء در رشته قرائت تقلیدی، رتبه دوم مسابقات دارالقرآن امام‌علی(ع) در رشته ترتیل، رتبه پنجم مسابقات دانش‌آموزی در رشته ترتیل و نیز رتبه دوم مسابقات اذان سفیران‌نور از جمله رتبه‌هایی است که در این سا‌ل‌ها کسب کرده‌ام.

ایکنا ـ به‌عنوان دانش‌آموزی که ارتباط با قرآن دارید عملکرد آموزش و پرورش را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آموزش پرورش عملکرد قرآنی خوبی از خود ارائه داده و طی یکی دوسال گذشته توجه‌ ویژه‌ای به قرآن نشان داده است و نیز محافل انس با قرآن با شور و شعور بیشتری در مدارس برگزار می‌شود که امیدوارم روز به روز پویا‌ و خلاقانه و جذاب‌تر شود.

ایکنا ـ طی سال‌هایی که با قرآن مأنوس شدید به کدام آیه علاقه‌ ویژه‌ای دارید؟

آیات قرآن همگی زیبا و سراسر نور و رحمت‌اند اما به‌طور ویژه به آیه «الابذکرالله تطمئن القلوب» علاقه بیشتری دارم که اگر مفهوم این آیه را به‌درستی درک کنیم بهترین انگیزه برای انس با قرآن و افزایش ارتباط با این کتاب نورانی خواهد بود.

ایکنا ـ در سال‌ها ارتباط با مراکز فرهنگی و قرآنی از نظر شما اقداماتشان چگونه بود؟

از نظر بنده آنگونه که به نظر می‌رسد ارگان‌های متولی مسائل فرهنگی و قرآنی در انجام وظایف محوله خود فعال و پویا هستند اما موضوع حائز اهمیت آن است که در زمینه فعالیت‌های قرآنی هر اندازه اقدام شود باز هم کم است و هر اندازه توجه نهادهای فرهنگی به مباحث قرآنی و مؤسسات و افراد قرآنی جلب شود افراد بیشتری تشویق شده و تحت پوشش این اقدامات قرار خواهند گرفت و نتایج مثبت این اقدامات را بیش از پیش در جامعه شاهد خواهیم بود.

ایکنا ـ به‌عنوان یک چهره قرآنی آیا می‌توانید الگویی برای همسالان خود باشید؟

در جامعه امروز هر کسی که به‌نوعی با قرآن و دین در ارتباط است قطعاً مسئولیت سنگین‌‌تری برعهده دارد و بیشتر از سایر افراد مورد توجه دیگران و اطرافیان است؛ بر همین اساس تلاش کردم در منش و رفتار فردی و اجتماعی چهره خوبی از یک فرد قرآنی و مأنوس با آیات نورانی این کتاب را در جمع خانواده و دوستان و هم‌سالان ارائه کنم و نمی‌دانم تا چه حد در این موضوع موفق عمل‌ کرده‌ام.

ایکنا ـ در پایان خاطره‌ای از دوران فعالیت قرآنی خود برای مخاطبان بفرمایید.

شیرین‌ترین خاطره من مربوط به دوازده‌ سالگی و آغاز راه آموختن قرآن است که در مسابقات قرآنی «مدهامتان» در رشته اذان و در مرحله استانی اول شدم و به مرحله کشوری راه‌ یافتم که پس از بازگشت از مسابقات، استاد مجید وفاپور تماس گرفتند و پیشنهاد کردند تا در نماز‌ جمعه اذان بگویم. آن زمان با حضور عوامل صدا و سیما و شنیدن صوت اذانم به شبکه قزوین دعوت شدم تا در برنامه افطار، اذان‌مغرب را قرائت کنم و این موضوع تشویق و انگیزه مضاعفی برای ادامه مسیر قرآنی‌ام شد تا مسیری را که انتخاب کرده‌ام با جدیت بیشتری ادامه دهم.

انتهای پیام
captcha