متقین چه کسانی هستند؟
کد خبر: 4130386
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد

متقین چه کسانی هستند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر موضوعی قرآن با اشاره به آیه «ذلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»، گفت: منظور از متقین، مقامات بالای تقوا نیست، بلکه همه انسان‌ها دارای فهم و تقوای حداقلی هستند تا فرق خوب و بد را بفهمند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، هشتم فروردین در ششمین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که ویژه ماه مبارک رمضان در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، گفت: قرآن اصولی را مطرح می‌کند که اگر براساس آن اصول زندگی کنیم به کمالات می‌رسیم و استعدادهای انسانی ما رشد و شکوفایی پیدا می‌کنند، نخستین اصل، هدایت است، این خداست که انسان را هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: اولین منبع هدایت، قرآن کریم است، خدا قرآن را برای هدایت ما نازل کرده است، خداوند در سوره بقره این‌گونه کتاب خود را معرفی کرد که «ذلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»، یعنی اين است كتابى كه در حقانيت آن ترديدى نيست و مايه هدايت متقین است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: منظور از متقین در این آیه، مقامات بالای تقوا نیست، بلکه همه انسان‌ها این آمادگی، فهم و تقوای حداقلی را دارند که فرق خوب و بد را بفهمند، تقوا به معنای همین فرقان و قدرت تشخیص است، اگر کسی شکر فرقان اولیه را به جا بیاورد، خدا فرقان ویژه را هم به او عنایت می‌کند.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۸۵ سوره بقره فرمود «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ»، یعنی این کتاب برای هدایت نازل شده و بیانات و دلایل روشن هدایت را با خود به همراه دارد. خداوند در آیه ۹ سوره اسراء فرمود «إِنَّ هذَا القُرآنَ يَهدي لِلَّتي هِيَ أَقوَمُ وَيُبَشِّرُ المُؤمِنينَ الَّذينَ يَعمَلونَ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُم أَجرًا كَبيرًا»، یعنی این قرآن خلق را به راست و استوارترین طریقه هدایت می‌کند و اهل ایمان را که نیکوکار باشند به اجر و ثواب بزرگ بشارت می‌دهد.

هدایت قرآن تاریخ مصرف ندارد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند در این آیه فرموده قرآن انسان را به آنچه ماندگار است هدایت می‌کند، هدایتی که از طریق عقل و تجارب بشری باشد تاریخ مصرف دارد و ماندگار نیست، خدای متعال در آیه ۹۶ سوره نحل فرمود «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»، یعنی آنچه پيش شماست تمام مى‌‏شود و آنچه پيش خداست پايدار است، قرآن «مَا عِنْدَ اللَّهِ» است و هدایتی ماندگار دارد، قرآن ما را از تاریکی‌ها و ظلمت‌ها به سوی نور هدایت می‌کند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خداوند در آیه ۶۹ سوره عنکبوت نیز قانون اساسی و جدی را مطرح کرده و فرموده «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» یعنی كسانى كه در راه ما كوشيده‏‌اند به يقين راه‌‏هاى خود را بر آنان مى‌‏نماييم و در حقيقت ‏خدا با نيكوكاران است، این آیه بسیار دلگرم‌کننده و امیدبخش است.

وی اظهار کرد: خدا در این آیه فرموده هر کس در راه ما بکوشد مسیر بعدی را به او نشان می‌دهیم، یعی اگر انسان صادقانه و مخلصانه راه خدا را در پیش بگیرد، خدا درهای رحمت را به روی او نمی‌بندد، او را به بن‌بست نمی‌رساند و کار او را به یأس و ناامیدی نمی‌کشاند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) فرمود از قرآن بخواهید نطقش را برای شما باز کند و اسرار و حقایق را به شما بگوید، سپس فرمود البته چون شما آمادگی ندارید قرآن به شما اسرار را نمی‌گوید، من قرآن را برای شما به نطق می‌آورم، برای مثال خطبه متقین آن حضرت نسخه به نطق در آمده‌ از آیه ۱۲۸ سوره نحل است که خداوند فرمود «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ»، یعنی خدا با کسانی است که تقوا پیشه کرده و نیکوکارند.

وی ادامه داد: آیه ۶۹ سوره عنکبوت در مسائل فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جریان دارد، خداوند در این آیه می‌فرماید من با محسنین هستم، اگر ما بتوانیم محسن باشیم دری برای ما بسته نخواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در جلد ۲ کتاب شریف کافی در حدیثی از امام صادق(ع) آمده که آن حضرت از رسول گرامی اسلام(ص) نقل می‌فرماید قرآن انسان را از ضلالت و گمراهی بیرون می‌آورد و هدایت می‌کند، قرآن انسان را از لغزش‌ها عبور می‌دهد و نمی‌گذارد لغزش آدم را سرنگون کند و آبروی آدم را به مخاطره بیندازد، قرآن نوری در میان تاریکی‌ است. این حدیث از جمله مواردی است که نشان می‌دهد قرآن کتاب هدایت است، امام صادق(ع) نیز فرمود مرکز نورافکنی در قرآن است، قرآن چراغ‌های روشن در ظلمت‌ها و تاریکی‌هاست، اگر می‌خواهید نگاه بصیرانه شما جلا پیدا کند به قرآن روی بیاورید.

آینده جهان، آینده دین رسول اکرم(ص) 

امام جمعه قزوین تصریح کرد: دومین منبع از منابع هدایت، رسول اکرم(ص) است، نمونه این معنا در آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه است که می‌فرماید «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»، پیامبر(ص) برای هدایت مبعوث به رسالت شده است، هر چند که مشرکان خوش نداشته باشند اما آینده جهان، آینده دین رسول اکرم(ص) است.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید در ذکر خدا غوطه‌ور شوید، قرآن احسن‌الذکر است، رغبت خود را به سوی هر چه قرآن به متقین وعده داده متمایل کنید.

آیت‌الله عابدینی گفت: قرآن می‌گوید اگر تقوا داشتید من به شما قدرت تشخیص می‌دهم تا به بی‌بصیرتی مبتلا نشوید، امیرالمؤمنین(ع) نیز می‌فرماید نسبت به وعده‌های قرآنی درباره متقین، رغبت نشان دهید، چرا که از این وعده‌ها صادقانه‌تر پیدا نمی‌کنید، به هدایت پیغمبر (ص) اقتدا کنید زیرا او منبع هدایت است.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند خدا مردم را به وسیله پیامبر(ص) از ضلالت و گمراهی هدایت کرد، از جایگاه نبوت و رسالت پیغمبر کاری کرد که مردم از جهل و نادانی نجات پیدا کردند، یعنی از جنبه عقلی پیغمبر(ص) ما را از جهل و نادانی نجات داد و عقل نادان ما را دانا کرد، از جنبه اراده هم پیامبر(ص) راه را به ما نشان داد که درست تصمیم بگیریم و در مسیر درست گام برداریم. این حدیث دقیقاً همان است که رسول گرامی اسلام(ص) درباره امام حسین(ع) فرمودند حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است، کشتی نجات ما را از ضلات هدایت می‌کند و چراغ هدایت هم ما را از جهل و نادانی نجات می‌دهد.

انتهای پیام
captcha