منتظر نمی‌مانیم مردم سراغ ما بیایند
کد خبر: 4131116
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
زوج مبلغ دین در گفت‌وگو با ایکنا:

منتظر نمی‌مانیم مردم سراغ ما بیایند

یک زوج مبلغ دین که زندگی خود را بر مبنای تبلیغ پایه‌گذاری کرده‌اند معتقد هستند که اگر الگوی ما رسول گرامی اسلام(ص) باشد باید همچون ایشان «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» باشیم و به‌ دنبال تبلیغ و ترویج دین مهاجرت کنیم نه اینکه منتظر بمانیم تا مردم به ما رجوع کنند.

وضو گرفتن کودکان

مبلغان دین همانند مهاجران در زمان صدر اسلام‌ که شهر به شهر می‌رفتند تا آیین و احکام دین و آنچه را که خود به آن دست یافته‌اند بین دیگران ترویج و تبلیغ کنند، می‌مانند، چراکه شاید از میان مردم کسی باشد که با شنیدن کلام آن‌ها راه زندگی‌‌ خود را پیدا کند. این سفرها علاوه بر اینکه رهاوردی برای مردمان شهرهای مختلف به‌ویژه در مناطق محروم دارد سبب شکوفایی و بالندگی تعلیمات عالی مبلغ و خانواده او نیز می‌شود.

در همین راستا ایکنای قزوین، با «حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحسن میر‌غفاری» و همسرش «فاطمه عبادی» به گفتگو نشسته است. این زوج که هر دو تحصیلات حوزوی دارند و زندگی خود را بر مبنای تبلیغ دین پایه‌گذاری کرده‌اند، بیشتر ایام سال را صرف این کار می‌کنند.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سیدمحسن میرغفاری هستم، متولد ۱۳۵۸ و تحصیلاتم خارج فقه اصول است و در حال حاضر طلبه حوزه علمیه قم هستم.

فاطمه عبادی هستم، تحصیلات سطح ۳ حوزه علمیه و کارشناسی روانشناسی است و در حال حاضر به عنوان مشاور فعالیت می‌کنم و مادر سه فرزند هستم.

ایکنا ـ از چه زمانی وارد فعالیت‌های تبلیغی شدید و هدف و انگیزه شما از ورود به این فعا‌لیت‌ها چه بود؟

میرغفاری: از سال ۱۳۷۵ وارد عرصه‌ فعالیت‌های تبلیغی شدم و تا ابتدای زندگی متأهلی هم به تنهایی به تبلیغ می‌رفتم چون همسرم تازه از فضای دانشجویی وارد محیط حوزه شده بود اما پس از گذشت ایام کوتاهی توانستیم زندگی تبلیغی مشترکی را با هم آغاز کنیم.

عبادی: پس از ازدواج و شروع تحصیلات حوزوی از سال ۱۳۸۳ به همراه همسرم وارد عرصه تبلیغ شدم و در سفرهایی که برای تبلیغ داشتند با ایشان همراه شدم؛ میزان مهجوریت قرآن و احکام‌ اسلام و از طرفی علاقه مردم نسبت به کسب معارف دینی بیشترین انگیزه من برای کارهای تبلیغی بود.

ایکنا ـ از نوع همراهی خانواده با سفرهای تبلیغی و فراز و نشیب‌های آن بفرمایید.

عبادی: باتوجه به ضرورت امر تبلیغ دین هر دو سعی کردیم در این راه همراه هم باشیم و مانع حضور تبلیغی یکدیگر نشویم، البته فرزندانمان نیز همراهی می‌کنند و ما نیز تلاش می‌کنیم سفرهای تبلیغی را برای آنها دلچسب کنیم و در خلال برنامه‌های کاری از میزان توجه ما کاسته نشود.

به هرحال این مسیر فراز و نشیب‌هایی دارد که فقط در برابر کسب رضایت الهی می‌توان آن‌ها را به جان خرید، وگرنه به نظر من هیچ امر مادی از ثروت و قدرت ارزش تحمل این سختی‌ها را ندارد. به‌طور مثال شرایط نبود همسر هنگام تولد فرزند یا بیماری بچه‌ها در شهری غریب در حالیکه همسر به تبلیغ خارج از کشور رفته را نمی‌توان توصیف کرد.

ایکنا ـ چه مدت از ایام سال را در سفرهای تبلیغی به سر می‌برید؟

میرغفاری: تقریباً سالانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ روز را برای تبلیغ سپری می‌کنیم، به‌طور معمول ایام ماه مبارک رمضان، ماه محرم، ایام عید‌ نوروز، سفرهای راهیان‌ نور را مشغول امور تبلیغی هستیم چه شهرهای داخلی ایران و چه تبلیغ در فضای بین‌الملل همچون کشور‌های عراق و آفریقا و برخی کشورهای دیگر علاوه بر آن در شهر قم هم مشغول فعالیت‌های تبلیغی در مدارس و تبیین مسائل برای دانش‌آموزان و آینده‌سازان هستیم.

عبادی: نزدیک به یک سوم سال که کل فصل تابستان، ماه‌های محرم و صفر و ایام اردوهای دانش‌آموزی و دانشجویی راهیان‌نور و ماه رمضان و دهه کرامت و دهه ولایت را در تبلیغ هستیم که تاکنون حدود ۵ سال در بندرعباس، ۵ سال در اصفهان ۵ سال هم در استان گیلان به امر تبلیغ پرداختیم.

ایکنا ـ اولویت مسائل تبلیغی و نحوه پرداختن شما به آن مسائل چگونه است؟

عبادی: اولویت من در سفرهای تبلیغی و بین اقشار مختلف جامعه پرداختن به امور سبک زندگی اسلامی و همچنین بیان احکام دین است.

میرغفاری: در گذشته صرفاً به‌دنبال انجام کار فرهنگی بودیم اما بعد از مدتی دریافتیم که کار فرهنگی یکی از اقسام تبلیغ است و یکی دیگر از عرصه‌های کار تبلیغی فرهنگی موضوع سبک زندگی است که امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی را شامل می‌شود لذا سعی کردیم همچون یک چریک برای انقلاب تلاش کنیم که نه فقط در موضوع فرهنگ بلکه در سایر عرصه‌ها نیز برای مردم و گفتمان انقلاب اثرگذار و نقش‌آفرین باشیم.

ایکنا ـ مخاطبان شما عموماً چه قشری از جامعه هستند؟

میرغفاری: مخاطبان را تمامی اقشار جامعه از بانوان و آقایان تشکیل می‌دهند و به فراخور عرصه‌های تبلیغی طیف‌های مختلف را مورد آموزش و تعلیم قرار می‌دهیم که طیف سنی از کودکان پنج ساله شروع شده و دانش‌آموزان، دانشجویان، بزرگسالان و سالمندان را هم دربر می‌گیرد.

ایکنا ـ لزوم امور تبلیغی و اینگونه مهاجرت‌های موقت را چطور ارزیابی می‌کنید‌؟

عبادی: مسلماً اگر الگوی ما رسول گرامی اسلام(ص) باشند باید همچون آن بزرگوار «طبیب دوار بطبه» باشیم و به‌دنبال تبلیغ و ترویج دین مهاجرت کنیم نه آنکه منتظر بمانیم تا مردم به ما رجوع کنند.

میرغفاری: یکی از اموری که پیروزی اسلام و ترویج و تبلیغ آن بین مردم را در پی‌داشت موضوع مهاجرین و همراهی انصار با آنان بود، مهاجران هجرت کردند و با این روش به ترویج اسلام پرداختند قرآن هم می‌فرماید کسانی که جهاد کرده و مهاجرت می‌کنند کار بزرگی انجام داده‌اند «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» کسانی‌که ایمان آوردند و هجرت نمودند و با اموال و جان‌های خود در راه خدا جهاد کردند.

ایکنا ـ سفرهای تبلیغی چه مزایا و معایبی برای زندگی شما دارد؟

عبادی: تا به امروز من جز زیبایی و مزایای مختلف چیزی ندیدم اگرچه دوری از خانواده و دلتنگی و مشقت‌های سفر وجود داشته اما همه این سختی‌ها گاهی به لبخند یک کودک یا پاسخ گرفتن یک نوجوان یا آرام شدن دل یک مادر که از دلتنگی‌هایش برایمان گفته می‌ارزد و امیدواریم تمام این تلاش‌ها و سختی‌های راه تبلیغ قبول درگاه حق باشد.

میرغفاری: اگر دوری از همسر و فرزندان را که از معایب هجرت و سفرهای تبلیغی است را کنار بگذاریم، هجرت آشنایی با افراد و فضاها و نگرش‌های مختلف را به‌دنبال دارد اینکه با آداب و سنن و نگرش‌ها و دیدگاه‌های مردم پهنه وسیع ایران اسلامی آشنا می‌شویم و هم یاد‌ می‌گیریم و هم می‌آموزیم و در این سفرها روز به روز بر تجربیات و دانش ما افزوده می‌شود.

انتهای پیام
captcha