تشکیل شبکه فعالان قرآنی علوم پزشکی و تبیین اهداف جشنواره‌های دانشجویی
کد خبر: 4141856
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
گزارش ایکنا از اختتامیه جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

تشکیل شبکه فعالان قرآنی علوم پزشکی و تبیین اهداف جشنواره‌های دانشجویی

مراسم اختتامیه بخش آوایی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت شامگاه جمعه با حضور مدیران فرهنگی بخش دانشگاهی و فعالان قرآنی کشور برگزار شد، در بخشی از این مراسم به ضرورت تشکیل شبکه فعالان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید شد.

تبیین اهداف برگزاری جشنواره‌های قرآنی دانشجویی؛ تشکیل شبکه فعالان قرآنی علوم پزشکی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مازندران، مراسم اختتامیه بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت، اساتید، کارکنان و دانشجویان وزارت بهداشت شامگاه جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در سالن شهید سلیمانی مجتمع رفاهی وزارت بهداشت در خزرآباد ساری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور، معاون سیاسی - فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عباس شیراوژن، معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزیر بهداشت و جمعی از مدیران قرآنی و دانشگاهی برگزار شد، سیدمحمد طباطبایی‌مقدم، نفر اول رشته قرائت تحقیق در بخش دانشجویان به تلاوت آیات ۳۱ به بعد سوره مبارکه قاف پرداخت و پس از آن میثم محمددوست، نفر اول رشته مداحی در بخش دانشجویان به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه کرامت صلوات خاصه امام رضا(ع) را اجرا کرد.

نیاز به تشکیل شبکه فعالان قرآنی علوم پزشکی

در ادامه این مراسم محمدجواد باقری‌بیلندی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت طی سخنانی گفت: این جشنواره از آبان‌ماه سال قبل در دانشگاه‌های علوم پزشکی در شش بخش و ۵۳ رشته و در سه گروه اساتید، کارکنان و دانشجویان و دو رده بانوان و آقایان فعالیت خود را آغاز کرد. 

وی افزود: خدا را شاکریم که با تلاش همه دست‌اندرکاران، امسال بیش از ۷۰ هزار نفررشته و ۵۳ هزار نفر در جشنواره حضور یافتند. همچنین بیش از ۴۵ هزار نفر در بخش معارفی و دوازده نفر در بخش آوایی حاضر شدند. پس از برگزاری جشنواره در مراحل مختلف، نوزدهم اردیبهشت‌ماه مراسم اختتامیه بخش‌های معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار و ۳۵۰ برگزیده این بخش‌ها تجلیل شدند.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تصریح کرد: بعد از همه‌گیری ویروس کرونا که بسیاری از برنامه‌ها را مجازی کرده بود، امسال با فروکش کردن این بیماری، بخش ششم جشنواره یعنی بخش آوایی به صورت حضوری و از روز  بیست و دوم تا بیست و‌ نهم اردیبهشت با رقابت ۶۰۰ نفر راهیافته به مرحله نهایی در ۱۷ رشته اجرا شد. روزهای بیست و‌ دوم تا بیست و‌ پنجم اردبیهشت رقابت‌ها در بخش بانوان برگزار شد و در انتهای آن بخش از حدود ۱۲۰ برگزیده تجلیل به عمل آمد. امشب در آخرین مرحله از برگزیدگان بخش آوایی گروه آقایان‌ تجلیل می‌شود.

وی‌ اظهار کرد: موفقیتی که امروز به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی در دانشگاه‌های کشور شاهدیم، نتیجه تلاش و زحمات طی بیست و شش دوره قبل و‌ تلاش‌های خالصانه همراهان و همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی، کانون‌های قرآن و عترت و ...  است. بر خود فرض می‌‌دانیم از کسانی که در این مسیر ما را یاری کردند، نهایت قدردانی را داشته باشیم. این همراهی و یاری باعث شد بر اعتلای جشنواره امسال افزوده شود.

باقری همچنین به حضور گروه داوری در بالاترین سطح در این دوره از جشنواره اشاره و اظهار کرد: به اذعان شرکت‌کنندگان، اعضای هیئت داوران این دوره در بالاترین سطح دعوت شدند.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در پایان بیان کرد: آنچه مهم است این است که ما در  دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیازمند یک شبکه فعال از قرآنیان در دانشگا‎ه‌های علوم پزشکی برای انجام فعالیت‌های قرآنی هستیم تا از آن طریق بتوانیم ‌در شرایط کنونی در خانواده نظام سلامت، که یکی از فعال‌ترین اصناف در حوزه قرآن است به برنامه‌ریزی‌های بهتر ادامه دهیم. این ‌می‌طلبد با حضور شما و ‌نقش‌آفرینی عزیزانی که به این مرحله راه پیدا کردند در فضای دانشگاه علوم پزشکی شاهد اعتلا و‌ تعالی‌بخشی بیشتر فرهنگ ناب قرآنی‌ باشیم.

به گزارش ایکنا در ادامه این مراسم که تا حوالی ساعت 23 ادامه داشت، از بخش اولین برگزیدگان در سه گروه اساتید، کارکنان و دانشجویان تجلیل شد. در این بخش برگزیدگان سه رشته حفظ سه جزء، حفظ پنج جزء و حفظ 10 جزء قرآن کریم با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تجلیل شدند.

بخش دیگری از این مراسم پخش مستندی کوتاه از مراسم اختتامیه بخش‌های ادبی، هنری، معارفی، پژوهشی و فناوری جشنواره قرآنی وزارت بود. مراسم اختتامیه این پنج بخش 19 اردیبهشت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار و در آن از 350 برگزیده رشته‌های مختلف تجلیل شد. 

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی‌پور، معاون سیاسی – فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بیان کرد: خدا را شاکریم که بخش پایانی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت به خوبی پایان یافت. مسابقاتی که برگزاری آن چندین ماه به طول انجامید و زحمات زیادی برای برگزاری آن صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به آیه نوزدهم سوره مبارکه حشر افزود: خداوند متعال در آیه «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» ما را خطاب قرار داده است که شبیه کسانی که خدا را فراموش کرده‌اند و به واسطه این فراموشی، خود خدا آنها را از یاد خودشان برده و در جرگه فاسقان داخل کرده است، نباشید و در این طیف قرار نگیرید. معلوم می‌شود که ذکر و یاد خدا نقش اساسی در خودفراموشی دارد. مسئله خودفراموشی مسئله مهمی است که عاقبت ما، نهایت زندگی ما، مسیر زندگی ما، انتخاب‌های ما و نظام ارزشی ما تحت تأثیر این خودفراموشی است.

فاطمی‌پور با طرح این سوال که مگر می‌شود کسی دچار خودفراموشی شود، گفت: ما هر لحظه، هر جا و هر دقیقه حواس‌مان به خودمان و رفاه و آسایش و امنیت‌مان است، چطور می‌شود کسی خود را فراموش کند، معلوم می‌شود که جنس این خودفراموشی متفاوت از این مدل توجهات نسبت به خود است. اگر کسی خدا را در زندگی خود فراموش کند، خدا هدف واقعی زندگی او را به او متذکر نمی‌شود و لذا هدف واقعی خود را فراموش می‌کند.

اهداف برگزاری جشنواره‌های قرآنی

معاون سیاسی – فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: اگر کسی خدا را در زندگی خود فراموش کرد، خدا مسیر واقعی رسیدن به سعادت را به او گوشزد نمی‌کند و لذا مسیر زندگی خود را گم می‌کند. اگر کسی خدا را فراموش کرد، نظام ارزشی که خدا برای خلق خود و اشرف مخلوقات خود تعریف کرده است، فراموش می‌شود و ما با نظامات ارزشی دیگر شروع به نگاه کردن به عالم می‌کنیم.

وی اظهار کرد: اگر کسی خدا را فراموش کرد هدف غایی خلقت و هدف نهایی این اشرف مخلوقات فراموش می‌شود. اگر خدا را فراموش کردیم، قیامت و زمان محاسبه از یاد ما می‌رود و فراموش می‌کنیم یک روزی باید به اعمال زندگی خود پاسخ دهیم و در مورد تصمیمات گرفته شده و انتخاب‌هایی که کرده‌ایم باید پاسخ دهیم. خودفراموشی دردِ دردناکی است که خیلی خاموش است. دردی روحی است که خیلی صدا و خبر نمی‌کند، اما اثر آن خیلی عمیق است و آغاز آن از خدافراموشی است. وقتی خدا را فراموش می‌کنید خود را فراموش می‌کنید و این تصریح کریمه قرآنی است.

فاطمی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه قرآن راه درمان این خدافراموشی است، بیان کرد: خدا فرمود ما قرآن را برای تذکر، برای بیدار کردن، برای به یاد آوردن، برای احیاء قلوب، برای درمان دردهای بشر خلق کردیم. اگر می‌خواهیم در دام این خدافراموشی نیفتیم، اگر می‌خواهیم آیات الهی را در زندگی خودمان مورد توجه قرار دهم و مراقب مسیر زندگی الهی، سبک زندگی الهی، راهنماهای الهی، هدف الهی، نظام ارزشی و بایدها و نبایدهای الهی باشیم، لازمه آن ذکر و توجه است و قرآن می‌تواند این توجه را در دامان ما قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه قرآن هر لحظه می‌تواند دست ما را بگیرد، ما را تکان دهد، بیدارمان کند و توجه ما را به خدا جلب کند تا لحظه‌ای نگذرد و ما از خدا غافل نباشیم، گفت: شما عزیزان قرآنی این توفیق را دارید که با قرآن مأنوس هستید اما این خطر هم وجود دارد که به ظاهر بسنده شود و از معارف عمیق قرآن و آن نقشی که در تذکر و در بیدارسازی باید برای ما ایفا کند، غافل شویم.

معاون سیاسی – فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: همه این رویدادها و همه این رخدادها و مقدماتی که طی شده است و همه این ترتیل‌خوانی‌ها و حفظ کردن‌ها و فراگرفتن آواهای قرآنی و خواندن معارف و ترتیل و تفسیر و ... بهانه‌ای است که این معارف قرآنی در زندگی ما به کار بسته شود تا اثر واقعی خود را داشته باشد. ان‌شاءالله امشب با قرآن کریم عهد ببندیم که از این قرآن آنگونه که باید، آنگونه که توصیه شده است و آنگونه که می‌تواند زندگی ما را متحول کند، بهره ببریم و اینگونه نشود که اسیر ظاهر شویم و باطن و حقیقت قرآن را در زندگی به کار نبندیم. امیدوارم این جشنواره یک نقطه مثبت و روشن و یک آغاز پرقدرت در زندگی همه شما برای انس بیشتر و کاربست بیشتر قرآن در زندگی شود. 

نیاز به اجرای برنامه‌های قرآنی در مراکز درمانی 

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت اساتید، کارکنان و دانشجویان وزارت بهداشت از نفرات برتر رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل تجلیل شد و پس از آن عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت به بیان سخنانی پرداخت.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت بیان کرد: یکی از موضوعات مهم پژوهش‌های بین‌رشته‌ای است، اساتیدی که در بخش‌های مختلف قرائت و حفظ و .. حضور دارند، سعی کنند در بخش پژوهشی هم حضور داشته باشند تا برای درک بهتر قرآن کریم گامی برداشته باشند. همراه هم دانستن و هم‌وزن هم دنبال کردن بحث قرآن و عترت را مورد توجه قرار دهید و انس و آشتی با متون ناب و اصیل را فراموش نکنید. اینها متن‌های دقیقی هستند که می‌توانند به فهم بهتر آیات قرآن کمک کنند.

شیراوژن در ادامه بر تشکیل حلقه‌های معرفتی با حضور اساتید و دانشجویان و کارکنان تأکید و تصریح کرد: این حلقه‌ها می‌تواند با رویکرد تدبر در آیات قرآن مسیر جلوتری را فراروی ما قرار دهد. در کار این فعالیت‌های قرآنی که در خوابگاه‌های دانشجویی می‌توان برگزار کرد، هم مورد توجه قرار گیرد و از طریق این فعالیت‌ها هنر و ظرفیت و استعداد خدادادی خودتان را در اختیار دیگران هم قرار دهید. 

وی افزود: با اقدامات ابتکاری و نوآورانه تلاش کنیم فعالیت‌های قرآنی و فعالیت‌های حوزه عترت و محافل قرآنی که جذاب هم باشد به دل مراکز بهداشتی و درمانی ببریم، در بیمارستان‌ها تعداد همکاران و افراد بیشتری مستقر هستند و لذا محافل قرآنی علاوه بر دانشگاه‌ها باید در این محل‌ها هم برگزار شود، چرا که نیاز این اماکن به محافل قرآنی بیشتر است. 

بر اساس گزارش ایکنا و پس از پخش کلیپی از پشت صحنه مسابقات، اعضای گروه تواشیح فاطر از دانشگاه علوم پزشکی تبریز که رتبه اول این دوره از جشنواره را هم کسب کرده است به اجرای برنامه پرداخت و در ادامه از برگزیدگان رشته‌های مداحی، دعاخوانی، اذان و تواشیح تجلیل به عمل آمد. در این بخش نفر اول رشته مداحی شعری در رثای حضرت زینب (س) قرائت کرد که موجب استقبال حاضران در سالن قرار گرفت و به دنبال این استقبال هدیه سفر به عتبات از سوی معاون فرهنگی وزیر بهداشت به او اهدا شد.  

در بخش پایانی این مراسم هم از نفرات برتر رشته‌های حفظ 15 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم تجلیل شد. پایان بخش این مراسم سه ساعته اجرای جمعی اسماءالحسنی بود. 

تیمور کاکایی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha