ارمغان اسلام برای بانوان، هویت و امنیت است
کد خبر: 4142393
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸

ارمغان اسلام برای بانوان، هویت و امنیت است

یک استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به ویژگی بانوی تراز انقلاب، گفت: اسلام علاوه بر هویت بخشی؛ امنیت را هم برای زنان به ارمغان آورده است تا بتوانند در سایه آن با طیب خاطر به رشد و پرورش توانمندی‌های خود در عرصه‌‌های مختلف اجتماعی بپردازند.

زنان مسلمان

طاهره معماری، استاد حوزه علمیه خواهران قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: نگاه اسلام به دختر همچون گل معطری است که با زیبایی و لطافت خود فضای خانه و خانواده را عطرآگین و لطیف می‌کند و با حضور پرشور خود فضایی صمیمی را برای جمع خانوادگی رقم می‌زند.

این کارشناس امور تربیتی اظهار کرد: دختر تراز انقلاب با هویتی اسلامی در ظل توجهات مادری مربی و مقتدر چنان پرورش یافته که حتی در سنین کودکی قادر است یک خانواده را به تنهایی مدیریت و راهبری کرده و با استعداد ذاتی خود اعضای خانواده را در کنار هم حفظ کند.

وی بیان کرد: اسلام با توجه به شناخت بنیادی از شخصیت وارسته زن از پذیرش مسئولیت خطیر او در جامعه سخن به میان می‌آورد؛ که به جهت ریحانه بودن می‌تواند با حسن مدیریت خود تلطیف افکار جامعه را در پی داشته باشد. زن جایگاه مستقلی ویژه خود و متناسب با باورها و تفکراتش دارد و به زور نمی‌توان او را در قالبی که تناسبی با هدف خلقتش ندارد جای داد.

این استاد حوزه علمیه خواهران گفت: هویت‌بخشی اسلام به دختران و زنان ایرانی صرف هویت‌بخشی به یک فرد مسلمان نیست بلکه این ارزش را برای تمامی زنان جهان متصور شده است و اعتلای ارزش جنس زن در تمام دنیا و با هر تفکری چشم‌انداز اسلام است.

وی ادامه داد: آنچه در تاریخ به چشم می‌خورد آن است که جایگاه ملموس و قابل درکی برای شخصیت زنان وجود ندارد و نمی‌توان توصیف مناسبی از آن داشت و در دسترس‌ترین مورد آن هم جایگاه پست و حقیری است که در دوران پهلوی برای زن ایرانی در نظر گرفته شده بود شخصیتی که باید تمام تلاش خود را در جهت پاسخگویی به مطامع مردان به خرج می‌داد.

این استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: با توجه به آموزه‌های قرآن و قرآنی قبل از ظهور اسلام در جزیره‌العرب دختران زنده به گور می‌شدند، زنان کاری جز تبعیت از مردان و برآوردن حوائج آنها نداشتند اما اسلام آمد تا جایگاه اصلی زن و دختر را تعریف کرده و هویت انسانی حقیقی برای او را به تصویر بکشد.

وی افزود: همانطور که هدف خداوند از خلقت زن هدفی والا بوده و جایگاه حقیقی زن را برای بشریت تبیین کرده است اسلام هم تمام سعی خود را در احیای جایگاه حقیقی زن به خرج داده تا هویتی جدا از هویت مردان برای او قائل شود که این هویت نقش‌هایی تعریف شده در جامعه بر عهده خواهد داشت.

تحقیر زن در غرب

معماری تصریح کرد: نکته حائز اهمیت آن است که علی‌رغم ارتقاء جایگاه زن در فرهنگ اسلامی فرهنگ غرب همچنان به تحقیر و بی‌هویت کردن زنان می‌پردازد و نگاه ابزاری به زن است که سبب شده زنان و دختران از آراستن و تغییرات متعدد در وضعیت ظاهری خود فراتر نروند.

 وی خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ برهنگی صرف به ابتذال کشیدن جامعه اسلامی نیست بلکه سرتاسر شرق و غرب جهان را هم درگیر این آسیب کرده‌ است تا زن را ابزاری برای رسیدن به قدرت و ثروت قلمداد کرده و در کمپانی‌های جهانی برای نحوه به بردگی کشیدن زن برنامه‌ریزی کنند.

این استاد حوزه علمیه خواهران استان قزوین گفت: برخلاف رویه اسلام؛ در تفکر به ظاهر مدرن امروزی که دل از شرق و غرب جهان برده است، هر زنی قیمت خود را دارد و برای تبلیغ و فروش اجناس و پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی می‌توان از این ابزار پوچ و در دسترس به هر نحوی که بتوان استفاده کرد.

وی اظهار کرد: اما اسلام ابتدا به سراغ نبوغ ذاتی زن رفت و در پی آن مسئولیت‌های متعدد اجتماعی و سیاسی برای یک بانو تعریف کرد و به زن شأن و حرمت بخشید تا بتواند محور و مربی خانواده باشد و نوع تفکر و نگرش او تعیین کند که خانواده در چه مسیری قدم بردارد.

معماری تصریح کرد: زن با هدایت خانواده خود به رشد لازم برای مدیریت در جامعه و تصدی جایگاه‌ها و مسئولیت‌های مختلف دست می‌یابد و این خدمتی است که اسلام در پی قائل شدن شأن اولیه برای زنان به او عرضه کرده است تا به اهداف مورد نظر خود دست یافته و به جایگاهی که متناسب با استعدادها و توانایی‌هایش است تکیه بزند.

وی خاطرنشان کرد: اما ممکن است جامعه همیشه هم ظرفیت پذیرش حضور فعال دختران و زنان را نداشته باشد؛ ممکن است تعریف جایگاه برای زن را مخالف با مطامع خود تعریف کند و علاقه‌مند باشد که همچنان به دید یک ابزار به زن نگاه کند؛ به همین جهت اسلام علاوه بر هویت بخشی؛ امنیت را هم برای زنان به ارمغان آورده است تا بتوانند در سایه آن با طیب خاطر به رشد و پرورش توانمندی‌های خود در عرصه‌‌های مختلف اجتماعی بپردازند.

این مبلغ دینی تصریح کرد: اسلام این امنیت را با ارائه تعاریفی از نوع پوشش، نوع نگاه، نوع صحبت کردن و برخوردها نهادینه کرده است و تمام این موارد در کنار هم قرار می‌گیرند تا زن را در قالب هویتی که اسلام برای او ترسیم کرده قرار داده و او را به شأن و منزلت و جایگاه اصلی خود هدایت کنند.

معماری در پایان گفت: قرآن با طرح این چارچوب‌ها در پی حفظ اصالت واقعی زن و نگاه محترمانه جامعه به اوست که امروز برخی تحت تأثیر نوعی از فرهنگ سخیف بیگانه در برابر این چارچوب‌ها ایستاده و با شعار و فریاد؛ آزادی زن را خارج از چارچوب امنیت، جستجو می‌کنند.

انتهای پیام
captcha