تقوا و حکمت موروثی نیست
کد خبر: 4142846
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

تقوا و حکمت موروثی نیست

نماینده ولی‌‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه تقوا و حکمت موروثی نیست بلکه تحصیل کردنی است،‌ گفت: قرآن کتاب حکمت است و خداوند حکمت را به هر کسی عطا نمی‌کند بلکه به اصالت و ایمان و تقوای مؤمن نظر می‌کند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینیبه گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم و در ادامه شرح آیات سوره مبارکه مزمل، گفت: در این جلسه برای شرح آیات و پرداختن به روایات و احادیث مرتبط با آن از کتاب «شواهد التنزیل لقواعد التفضیل» حاکم حسکانی بهره‌ خواهیم برد. 

وی اظهار کرد: حسکانی در پی آن است که فضیلت رسول گرامی اسلام(ص) را بر پیامبران دیگر و نیز فضیلت امیرالمؤمنین علی(ع) را نسبت به دیگر بزرگان عالم به تصویر بکشد. «شواهد التنزیل لقواعد التفضیل» کتابی در حمایت از ولایت است و اگرچه نویسنده سنی حنفی است اما این‌طور به ذهن متبادر می‌شود که این کتاب توسط یک شیعه به نوشتار درآمده است. 

عابدینی گفت: نویسنده در حدیث‌شناسی بسیار تواناست و امروز در ادامه تفسیر آیات ابتدایی سوره مزمل به حدیث شریف ثقلین خواهیم پرداخت که در کتب متعدد شیعه و سنی به آن اشاره شده است. از واژه «ثقلین» هم معنای سنگین و هم معنای ارزشمند و گران‌بها برداشت می‌شود. 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: پیامبر(ص) می‌فرماید «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم را تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من، هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار چشمه کوثر بر من وارد شوند». 

 قرآن و عترت جدایی ناپذیرند

وی تصریح کرد: ثقلین دو مورد سنگین و گرانبها است که فهم آن کار هر کسی نیست‌. باید بیندیشیم که آیا زندگی و منش و آداب ما با آموزه‌های قرآن و عترت مطابقت دارد یا خیر؟ چون کاری که مطابق با این دو یادگار گرانبها باشد ارزشمند است در غیر این صورت جز رنج بی‌سود و بی‌حاصل و خطا و باطل نخواهد بود. 

عابدینی خاطرنشان کرد: نماز، روزه، حج، زکات و ولایت ستون‌های دین است اما ولایت از مابقی مهمتر است. کاری که مطابق با خواست خدا و معیارهای تعیین شده در قرآن و عترت نباشد بی‌ارزش است. باید در زندگی همراه با قرآن و ولایت حرکت کرد تا در روز قیامت که همه در جستجوی پناه و شفیع هستند نور قرآن و هدایت اهل بیت شفاعتگر ما برای عبور از سکرات موت باشد. 

وی افزود: با امام بودن به اعمال دنیایی ما آبرو داده و در قیامت هم عامل نجات ما خواهد بود. قرآن و عترت جدایی ناپذیرند و ممکن نیست کسی بتواند یکی از این دو را انتخاب کرده و خود را با آن منطبق کند اما در مقابل نسبت به دیگری بی‌تفاوت باشد. آنهایی که اعمال خود را با ثقلین همراه کرده‌اند رستگار هستند و دیگران در عین اینکه اعمال بسیاری از پیش فرستاده باشند حاصل و بهره‌ای از اعمال خود نخواهند برد. 

این مفسر قرآن با اشاره به حدیث نبی مکرم اسلام(ص) گفت: تا می‌توانید ذریه و فرزند داشته باشید تا زمین را با ذکر و تسبیح آن‌ها سنگین کنید. اهل ذکر بودن زمین را ارزشمند خواهد کرد. اگر اهل «لا اله الا الله» باشیم به زمین آبرو بخشیده‌ایم. 

عابدینی بیان کرد: امید است اگر به سراغ ازدواج بروید خداوند نسلی به شما عنایت کند که با ذکر لا اله الا الله به زمین قیمت ببخشد. حاج قاسم اهل لا‌اله الا الله بود که حضور او در سوریه این سرزمین را از یهودی و داعشی نجات داد و آن سرزمین را به دست صاحبانش سپرد تا سرزمینی علوی و حسینی و زینبی داشته باشند. 

خداوند حکمت را به هر کسی عطا نمی‌کند 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه این جلسه به موضوع حکمت پرداخت و اظهار کرد: قرآن کتاب حکمت است و خداوند حکمت را به هر کسی عطا نمی‌کند بلکه به اصالت و ایمان و تقوای مؤمن نظر می‌کند تا او را مجهز به حکمت کند. تقوا و حکمت موروثی نیست بلکه تحصیل کردنی است. 

وی گفت: خداوند علم خود را به همه نشان داده اما حکمت را به کسانی عطا می‌کند که وقتی از عمل صالح و تقوا و در مقابل از فسق و فجور مطلع شدند راه تقوا را انتخاب کرده و از گمراهی و بیراهه رفتن خودداری کنند. بنابراین شما اگر قدمی به سمت خدا بردارید حکمت را به شما خواهد بخشید و این حکمت خیر کثیر را با خود به همراه دارد. 

عابدینی افزود: همه عالم در نظر خدا مطاع قلیل است اما در مقابل حکمت را خیر کثیر می‌نامد. عظمت حکمت در نگاه امیرالمومنین آنجاست که می‌فرماید اگر محبت و ولایت من به کوهی اصابت کند آن را متلاشی خواهد کرد. حکمت بسیار جدی‌تر از علم است؛ برخی از علوم بی‌ارزش‌اند اما حکمت علم نافع است و اگر کسی ۴۰ شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند به سلاح حکمت مجهز خواهد شد و همچون چشمه‌ای است که از درون می‌جوشد. 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: حکمت علمی است که اگر کسی ذره‌ای از آن را بچشد صبر و قرار خود را از دست خواهد داد. تمام آیات قرآن حکمت است. نهج‌البلاغه حکمت است. احادیث ائمه معصومین حکمت است. خداوند با آزمایش‌های ثقیل به پیامبرانی چون ابراهیم و یونس و یوسف حکمت و قیمت بخشید.

 

انتهای پیام
captcha