امضای تفاهمنامه همکاری جامعة المصطفی و دانشگاه لاهور
کد خبر: 4145576
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

امضای تفاهمنامه همکاری جامعة المصطفی و دانشگاه لاهور

حجت‌الاسلام والمسلمین انیس الحسنین خان به نمایندگی از جامعة المصطفی(ص) العالمیه و پروفسور اصغر زیدی، رئیس دانشگاه جی سی لاهور، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیرو سفر ماه گذشته حجت‌الاسلام عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در راس هیئتی به لاهور پاکستان و دیدار و گفت‌وگو با مسئولین دانشگاه جی سی لاهور، پیش‌نویس تفاهمنامه همکاری علمی و پژوهشی فیما‌بین دو نهاد با هدف ارتقای همکاری‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی به طور برخط به امضا رسید.

خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور میهمان مدعو از جانب هر دو نهاد بود. این تفاهم‌نامه در شهر لاهور پاکستان با حضور برخط حجج الاسلام عباسی؛ رئیس جامعة المصطفی، قنبری؛ معاون بین‌الملل جامعه، حمید الجزایری؛ معاون آموزش جامعه و محسن دادسرشت تهرانی؛ نماینده جامعة المصطفی در پاکستان به صورت برخط و پروفسور اصغر زیدی؛ رئیس دانشگاه جی سی لاهور، پروفسور اقبال شاهد، حجت‌الاسلام والمسلمین انیس الحسنین و جعفر روناس؛ مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به صورت حضوری در راستای بهره مندی متقابل از توانمندی‌های علمی و توسعه همکاری‌های پژوهشی و آموزشی و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های دو طرف، منعقد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در این جلسه، ضمن تقدیر از نمایندگان دو طرف در تدوین تفاهم‌نامه همکاری میان جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و دانشگاه جی‌سی لاهور و خانه فرهنگ ایران به خاطر تسهیل در برقراری ارتباطات بین دو نهاد اظهار کرد: امیدواریم با امضاء این تفاهم‌نامه، فصل جدیدی در همکاری‌ها میان این دو دانشگاه آغاز شود.

وی با تأکید بر ظرفیت‌های بسیار خوب همکاری میان مراکز علمی ایران و پاکستان، مطرح کرد: این تفاهم‌نامه می‌تواند گامی در جهت افزایش همکاری‌های علمی و دانشگاهی میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان شود.

رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه افزود: جامعة المصطفی(ص) العالمیه ضمن داشتن نمایندگی در پاکستان همزمان با دویست مرکز علمی و دانشگاه های بین المللی قرارداد همکاری دارد و امضاء تفاهم نامه همکاری با دانشگاه جی سی لاهور نیز به تحکیم روابط میان جامعه نخبگان و علما کمک خواهد کرد.

اصغر زیدی؛ رئیس دانشگاه جی‌سی لاهور نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی و امضاء تفاهم‌نامه همکاری با المصطفی، ابراز داشت: امضای این تفاهم‌نامه سطح همکاری‌های علمی و دانشگاهی میان دو کشور را ارتقا خواهد داد.

وی عرصه ترجمه را یکی از زمینه‌های همکاری دوجانبه برشمرد و خاطرنشان کرد: در موضوع ترجمه تنها ترجمه متون مطرح نیست بلکه در حقیقت به معنای انتقال فرهنگ‌هاست و امیدواریم امضاء این تفاهم‌نامه فرصت‌های جدیدی را در این عرصه فراهم کند.

زیدی در پایان برگزاری دوره‌های مشترک برای دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه جی‌سی لاهور و جامعةالمصطفی را از دیگر زمینه‌های مناسب برای همکاری مشترک برشمرد. وی همچنین از وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به خاطر تعاملات موثر با آن دانشگاه تقدیر و تشکر کرد.

جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با بیان اینکه با گسترش ارتباطات و توسعه دیپلماسی علمی می توان برای توسعه و پیشرفت دو کشور کمک بزرگی انجام داد یادآور شد: دو پایگاه علمی و پژوهشی بزرگ و تأثیرگذار المصطفی و دانشگاه جی سی لاهور توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در موضوع‌های مختلف دارند که می‌توان از این پتانسیل‌ها برای رفع نیازهای دو کشور بهره‌مند شد.

وی افزود: دانشگاه جی سی لاهور یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه پاکستان است و عمده شخصیت‌های مطرح و سرنوشت‌ساز کشور مانند علامه اقبال از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری، هر کدام از مسئولان حاضر و وابسته فرهنگی کشورمان به رسم یادبود یک نهال در محوطه دانشگاه کاشتند.

انتهای پیام
captcha