سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای اسلامی در پاکستان برگزار می‌شود
کد خبر: 4145607
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
با حضور ایران؛

سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای اسلامی در پاکستان برگزار می‌شود

سومین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای اسلامی، 27 آبان‌ماه سال جاری با حضور ایران در مجتمع فرهنگی هنری الحمرا و شورای هنر کراچی پاکستان برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عرفان قریشی، مدیر مؤسسه هنر و فرهنگ اسلامی در بازگشت از ترکیه و مذاکره با ارسیکا (مرکز پژوهشی تاریخ،‌ هنر و فرهنگ اسلامی وابسته به سازمان همکاری‌های اسلامی) ضمن حضور در خانه فرهنگ ایران در لاهور با جعفر روناس، وابسته فرهنگی کشورمان دیدار و درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای اسلامی گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد.

در چهلمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در سال 2019 روز 18 نوامبر (27 آبان) با عنوان «روز جهانی هنر اسلامی» نامگذاری شده و هدف آن افزایش آگاهی از میراث هنری گذشته و معاصر جهان اسلام و سهم فرهنگ و هنر اسلامی در تمدن است.

برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۱ م خانه فرهنگ ایران در لاهور با مشارکت مجتمع فرهنگی الحمرا، مؤسسه یونس امره ترکیه و مؤسسه هنر و فرهنگ اسلامی پاکستان، روز جهانی هنرهای اسلامی را با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی هنرهای اسلامی برگزار کردند.

سال اول این جشنواره منحصر به نمایشگاه صنایع دستی و سخنرانی مسئولین و معرفی هنرهای اسلامی برای علاقه‌مندان و اهالی فرهنگ و هنر بود.

این رویداد سال بعد آن و در دوره دوم در ابعادی بزرگتر، هنرمندانی از کشورهای ایران و ترکیه دعوت شدند و این جشنواره به صورت نمایشگاه آثار هنری و تاریخ معاصر اسلامی، سمینار و کارگاه آموزشی در مجتمع فرهنگی الحمرا برگزار شد.

در سال جاری، رویداد روز جهانی هنرهای اسلامی در سطح گسترده تر از تاریخ ۲۴ الی ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ (۱۵ الی ۱۸ نوامبر) برگزار خواهد شد و حضور هنرمندان صاحب نامی مثل صلاح شیرزاد از عراق، عثمان چلیپی، خسروش عباسی و سونو واچ ریحانلو از ترکیه، احمد علی نمازی هنرمند ایرانی که در مسابقات بین‌المللی ارسیکا و البرکه مقام اول در خط ثلث را به دست آورده و هنرمندانی از کشورهای الجزایر، مصر، عربستان و مراکش در این جشنواره قطعی شده است.

عرفان قریشی، مدیر مؤسسه هنر و فرهنگ اسلامی در پاکستان که اخیراً در ترکیه با پروفسور محمود کلیچ از مدیران ارسیکا دیدار کرده است، در این باره گفت: امسال به دلیل حمایت ارسیکا از بزرگداشت روز جهانی هنرهای اسلامی در پاکستان، هنرمندان بیشتری نسبت به سال گذشته شرکت خواهند کرد ولی ایران و ترکیه به عنوان دو قطب هنری مشارکت کننده اصلی این جشنواره خواهند بود و برای هرکدام از این دو کشور یک گالری انحصاری در نظر گرفته شده است.

جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور ضمن ابراز خوشحالی از گسترش سال به سال این جشنواره اظهار کرد: برپایی جشنواره بین‌المللی هنرهای اسلامی در پاکستان باعث افزایش آگاهی در مورد جنبه‌های هنری اسلام و موجب توجه بیشتر نسل امروز به هنرهای اسلامی خواهد شد و در محافظت از میراث فرهنگی و ارتباط بین فرهنگ ها سهم بسزایی خواهد داشت.

سومین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای اسلامی، 27 آبان‌ماه با حضور 7 کشور ایران، ترکیه، عراق، الجزایر، مصر، عربستان و مراکش با رویکرد عرضه آثار هنری تاریخی و معاصر اسلامی در مجتمع فرهنگی هنری الحمرا و شورای هنر کراچی پاکستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha