برخی می‌گویند زکات و خمس پول‌مان را کم می‌کند!
کد خبر: 3512917
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد:

برخی می‌گویند زکات و خمس پول‌مان را کم می‌کند!

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه علمیه گفت: بعضی‌‌ها می‌گویند زکات و خمس بدهیم پول‌مان کم می‌شود ولی اشتباه می‌کنند، نگاه کنید وقتی درختان را هرس می‌کنند با اینکه کوچک‌تر می‌شوند ولی در فصل بهار بیشتر رشد می‌کنند؛ همین‌طور اگر زکات و خمس بدهید سبب تزکیه و فراوانی مال می‌شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین هاشمی‌نژاد، واعظ و کارشناس حوزوی طی سخنانی در شب آخر ماه مبارک رمضان در حسینیه بیت‌الله الرقیه(س) گفت: یکی از چیزهایی که بدون تردید در قیامت می‌بینیم عبور از پل صراط است که این پل صراط از روی آتش کشیده شده است.
این استاد اخلاق اظهار کرد:‌ در آیه 71 سوره مبارکه مریم می‌خوانیم «وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا؛ و هيچ كس از شما نيست مگر اينكه در آن وارد مى‏‌گردد اين امر همواره بر پروردگارت حكمى قطعى است». همه شما وارد دوزخ می‌شوید منظور همان صراط است که این امری حتمی است همه باید از پل عبور کنند.
وی ادامه داد:‌ همچنین در آیه 72 سوره مبارکه مریم آمده است «ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا؛ آنگاه كسانى را كه پرهيزگار بوده‏‌اند مى‌رهانيم و ستمگران را به زانو درافتاده در دوزخ رها مى‌كنيم». در این آیه منظور از تقوا، کسانی هستند که در دنیا مشرک نبودند و منظور از این ورود، ورود به آتش نیست بلکه نزدیک شدن و عبور کردن از پل است.



حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد با اشاره به آیه 14 سوره فجر «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ» گفت: مرصاد به معناى جایگاهى است که در آن کمین می‌کنند؛ یعنی کمین‌گاه. واژه مرصاد معمولاً در جایى به کار می‌رود که افراد ناچارند از گذرگاهى بگذرند. در مجموع اشاره به این است گمان نکنید کسى که دچار ظلم به دیگران شده است می‌تواند از چنگال عذاب الهى بگریزد، همه در قبضه قدرت خداوند هستند و هر وقت اراده کند، آنها را مجازات می‌کند.
وی اظهار کرد:‌ امام صادق(ع) در روایتی فرمودند «النَّاسُ یَمُرُّونَ عَلَى الصِّرَاطِ طَبَقَاتٍ وَ الصِّرَاطُ أَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ أَحَدُّ مِنَ السَّیْفِ فَمِنْهُمْ مَنْ یَمُرُّ مِثْلَ الْبَرْقِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمُرُّ مِثْلَ عَدْوِ الْفَرَسِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمُرُّ حَبْواً وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمُرُّ مُتَعَلِّقاً قَدْ تَأْخُذُ النَّارُ مِنْهُ شَیْئاً وَ تَتْرُكُ شَیْئا؛ مردم بر صراط با طبقات مختلف می‌گذرند، صراطی که از مو باریک‌تر و از شمشیر برنده‌تر است، بعضی چون برق از آن می‌گذرند و برخی چون اسب تندرو و بعضی بر سر و دست و بعضی چون پیاده و برخی بر آن آویزان باشند و آتش مقداری از آن‌ها را گرفته و مقداری از آن‌ها را رها می‌کند».
این خطیب گفت: از ابن عباس، مفسر بزرگ و عظیم‌الشأن روایت است که بر جهنم هفت پل است. پل اول از «ایمان» سؤال می‌شود اگر آن را به‌طور کامل ارائه دادی به پل دوم می‌رسی و در آنجا از «نماز» سؤال می‌شود اگر دو رکعت نماز با خضوع و خشوع خواندی، این نماز مورد قبول است؛ بعضی‌ها نماز را فصلی می‌خوانند مثلا رمضان می‌شود نماز و روزه می‌گیرند، اگر به طور کامل ارائه دهد به پل سوم می‌رود، در آنجا سؤال از «زکات» می‌شود، بعضی‌‌ها می‌گویند زکات و خمس بدهیم پول‌مان کم می‌شود ولی اشتباه می‌کنند، نگاه کنید وقتی درختان را هرس می‌کنند با اینکه کوچک‌تر می‌شوند ولی در فصل بهار بیشتر رشد می‌کنند؛ همین‌طور اگر زکات و خمس بدهید سبب تزکیه و فراوانی مال می‌شود. بنابراین، انسان اگر زکات ارائه دهد به پل چهارم می‌رود.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: پل چهارم از روزه ماه مبارک رمضان سؤال می‌شود، اگر آن را ارائه دهد به پل پنجم می‌رود، و در آنجا از «حج و عمره» سؤال می‌شود، اگر آنها را ارائه دهد به پل ششم می‌رود، و در آنجا از «صله رحم» سؤال می‌شود که در جامعه خیلی کم‌رنگ شده است ما می‌توانیم با یک تلفن صله‌رحم کنیم. روایت هم داریم که صله‌رحم عمر را زیاد می‌کند و قطع رحم عمر را کوتاه می‌کند. اگر انسان در طول عمر خود صله رحم را به جا آورد به پل هفتم می‌رود، در آنجا از «مظالم و حقوق بندگان» از او سؤال می‌شود؛ سعی کنیم حق و حقوق‌مان را خودمان در همین دنیا تسویه کنیم و به فرزندان‌مان واگذار نکنیم، نگذاریم به آخرت برسد و این است معنی سخن خداوند «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ».
حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد در پایان سخنان خود گفت: صراط در دنیا، امام معصوم است که اطاعت آن بر ما واجب است؛ الان صراط ما امام زمان(عج) است، هر کس امام زمانش را بشناسد و به او اقتدا کند و حرف امام را گوش کند به راحتی از پل صراط عبور خواهد کرد. گذرنامه پل صراط حب حضرت امیرالمؤمنین(ع) است؛ اگر حب علی و عشق علی در دل داشته باشیم در موقع عبور از پل صراط حضرت امیرالمؤمنین(ع) ما را از آتش نجات داده و شفاعت می‌کند.
علیرضا برومند
captcha