نوسازی مسجد تاریخی حسینی اردن رو به اتمام است
کد خبر: 4185498
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
با تجهیز شدن به امکانات مدرن؛

نوسازی مسجد تاریخی حسینی اردن رو به اتمام است

مرمت و نوسازی مسجد جامع حسینی از مساجد تاریخی صدر اسلام در کشور اردن در حال تکمیل است و به زودی به روی نمازگزاران و گردشگران گشوده می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از جفرا نیوز، مسجد حسینی معروف به «مسجد جامع حسینی» یكی از قدیمی‌ترین مساجد در امان، پایتخت اردن است. گفته می‌شود این مسجد در سال‌های صدر اسلام ساخته و سپس در سال ۱۹۲۴ بازسازی شده است. سالانه گردشگران زیادی از این مسجد بازدید می‌كنند.

پس از آتش‌سوزی شش سال پیش در مسجد تاریخی حسینی در امان، عبدالله دوم، پادشاه این کشور دستور بازسازی آن را صادر کرد.

مجموعه کارهای بازسازی بر روی مسجد حسینی از جمله ساختن نمای زیبا و بسیار باشکوه آن در حال تکمیل است. در همین حال یک گنبد سیاره‌ای بزرگ در رواق مسجد با سازه فلزی بنا شده است.

این گنبد چهار ستون اصلی دارد و دارای آثار زیبایی شناختی و معنوی است و مزین به آیات شریفه قرآنی با خط زیبای عربی است و قرار است پنجره‌های شیشه‌ای که به صورت خودکار و برقی باز و بسته می‌شوند، برای آن کار گذاشته شود.

مسجد تاریخی حسینی اردن با مرمت 6 ساله شکوه تازه‌ای گرفت

پروژه بازسازی مسجد حسینی که توسط یک تیم مهندسی تخصصی و یکپارچه از شرکت پیمانکاری حسین عطیه در حال اجراست، با همکاری دربار سلطنتی، شهرداری امان و وزارت اوقاف اردن کلید خورد و حالا پس از شش سال کار مرمت و بازسازی شامل نوسازی یکپارچه تمام امکانات مسجد در شرف پایان است.

مصلای بانوان، صحن‌های داخلی و خارجی، گنبدهای مسجد و منا‌ره‌های آن، دارالقرآن الکریم، کتابخانه مسجد، وضوخانه و دیوارهای مسجد در این بازسازی حفظ، پاکسازی و به روش‌های هنری استادانه بازسازی شده است تا نسبت به حفظ ماهیت میراثی و تاریخی مسجد، که برجسته‌ترین بنای مذهبی در امان، پایتخت اردن به شمار می‌رود، اطمینان حاصل شود.

از سوی دیگر، ساخت یک استراحتگاه خیریه در حاشیه حیاط بیرونی مسجد جامع حسینی آغاز شده و پروژه ساخت آن به مراحل پایانی خود رسیده است تا به عنوان پایگاه موقتی برای رهگذران و مسافران و فقرا باشد.

مسجد تاریخی حسینی اردن با مرمت 6 ساله شکوه تازه‌ای گرفت

قدیمی‌ترین مسجد اردن مسجد الحسینی است. مسجدی كه بنا به گفته برخی مورخان در سال ۴۰ هجری قمری بنا شده است. این مسجد ایوانی بزرگ و دو مناره دارد . طول مناره راست آن به ۷۰ متر و مناره چپ آن به ۳۵ متر می‌رسد.
مسجد تاریخی الحسینی در قلب پایتخت اردن شهر امان با معماری برجسته و ستون‌های سنگی و سبك مهندسی برگرفته از معماری اسلامی هر‌ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌كند. برای آشنایی بیشتر با این اثر تاریخی جهان اسلام می‌توان گفت: این مسجد قدیمی دارای كتابخانه اسلامی، مكانی برای آموزش قرآن كریم و نمازخانه بانوان است.

درهای آن به سمت بازار شكر و مغازه‌های عطاری و كتابفروشی‌های اسلامی باز می‌شود. مسجد حسینی در طول قرن‌ها چندین بار بر اثر زلزله و آتش‌سوزی تخریب شده و دوباره مرمت شده است. در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بیش از یك میلیون نفر از این مسجد بازدید كردند و همین موجب شده تا وزارت اوقاف اردن توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

انتهای پیام
captcha