اجرای تلاوت‌های مؤثر و معناگرا از اهداف اصلی طرح ملی تلاوت است
کد خبر: 3364954
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
مقدم‌کیا:

اجرای تلاوت‌های مؤثر و معناگرا از اهداف اصلی طرح ملی تلاوت است

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم با بیان اینکه اجرای تلاوت‌های اثرگذار و معناگرا و تربیت قاریان ممتاز از اهداف طرح ملی تلاوت است، گفت: تمرکز ما در این طرح بر روی آموزش نوجوانان پسر ۸ تا ۱۴ سال معطوف شده است.

حسین مقدم‌کیا، دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، اظهار کرد: طرح ملی قرآن کریم از سال ۱۳۹۰ با ثبت نام ۱۳ استان در دو دوره مقدماتی و تکمیلی آغاز شد.

دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم هدف اصلی از اجرای این طرح را کشف و پرورش استعدادهای نوجوانان عنوان کرد و افزود: در این طرح قرائت‌های استاد مصطفی اسماعیل، استاد منشاوی، استادعبدالباسط و استاد شحات انور در اختیار داوطلبان قرار گرفته و در مجموع تلاوت‌های نوجوانان جمع آوری و داوری خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح نوجوانان پسر 8 تا 14 سال را شامل می شو، عنوان کرد: طرح ملی تلاوت قرآن کریم در دو مقطع مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود و مدت زمان هر دوره 16 ماه می باشد و چنانچه در مرحله مقدماتی برای داوطلبان توفیقی حاصل نشود می توانند در طرح ابرار و ملکوت ثبت نام نمایند.

دبیر ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت ادامه داد: بررسی‌های به عمل آمده نشان داد که سیاست‌های راهبردی طرح ملی تلاوت قرآن کریم در استان‌ها به خوبی به اجرا گذاشته شده است.

مقدم‌کیا آموزش و اجرای تلاوت‌های اثرگذار و معناگرا را از دیگر اهداف این طرح برشمرد و با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: هرکس که تصور کند تنها با رواج تلاوت قرآن امکان آشنایی مردم با مضامین آن و عمل به قرآن کریم ممکن می‌شود اشتباه کرده است.

تربیت قاریان بین‌المللی در سطوح عالی

وی هدف نهایی از اجرای طرح ملی تلاوت قرآن کریم را تربیت قاریان بین‌المللی در سطوح عالی دانست و گفت: این طرح در سه سال گذشته  در ۸ استان انجام و بالغ بر ۴۰۰ نخبه و استعداد قرآنی در این استان‌ها شناسایی شد و اکنون چهارمین دوره ثبتنام این طرح در ۱۶ استان آغاز شد.

مقدم‌کیا افزود: ثبت نام این طرح هم اکنون در استان‌های اراک، تبریز، مازندران، سیستان و بلوچستان، قزوین، اصفهان، کاشان، خراسان رضوی، کرمانشاه، همدان، خوزستان، هرمزگان، قشم و کیش، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، اردبیل، فارس، گیلان جاری است.

دبیر ستاد طرح ملی تلاوت قرآن کریم کشور از تربیت قاریان ممتاز و پیشرفته، نظارت مستمر بر برگزاری جلسات تخصصی قرآن، برپایی محافل و کرسی‌های تلاوت قرآن، برگزاری مسابقات قرآن کریم با طراحی خاص و شیوه‌های نوین و گزینش استعدادهای برتر را از جمله سیاست‌های راهبردی ستاد طرح ملی تلاوت قرآن کریم برشمرد.

همکاری ادارات استان با مؤسسات مجری طرح

مقدم‌کیا در ادامه همکاری ادارات استان با موسسات مجری طرح را خواستار و بر ادامه این روند در شورای توسعه فعالیت قرآنی استان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر به دنبال ایجاد شرایطی برای نزدیک کردن طرح ملی تلاوت به آزمون شورای عالی قرآن هستیم و در این راستا اخذ مجوز لازم برای صدور مدرک پایان دوره‌های ۳ و ۶ ساله به شرکت کنندگان جهت بهره‌مندی این افراد از امتیازات موجود در دستور کار قرار دارد.

دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت قرآن کریم نبود سند و چشم اندازی روشن را از مهم‌ترین مشکلات طرح‌های قرآنی دانست و افزود: آیین نامه ۶ ساله طرح ملی تلاوت قرآن نگارش شده و افراد بومی در استان‌ها ادامه کار را دنبال و گسترش دهند.

وی ظرفیت هر استان برای شرکت در طرح ملی تلاوت را ۱۰۰۰ نفر بیان کرد و گفت: طرح ملی تلاوت قرآن کریم یک فکر و اندیشه است و به شخص خاصی وابسته نبوده و بنا داریم در این طرح مبلغین عالی کشوری و در نهایت قاریان ممتاز بین‌المللی را تربیت کنیم.

مقدم‌کیا استان قزوین را یکی از استان های پر خیر و برکت در طرح ملی تلاوت دانست و بیان کرد: وجود سه تا مولفه ی در کنار یکدیگر از جمله موسسه مدینه الرسول مدیر دلسوز مجموعه – آقای بهاری - و همچنین وجود استعدادهایی که از قبل در مجموعه وجود داشته سبب شده تا اجرای این طرح مطلوب و خوب برآورد شود.

captcha