تربیت چند نسل قرآنی در جلسه‌ای به میزبانی بیوت شهدا و با قدمت 20 سال
کد خبر: 3487457
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

تربیت چند نسل قرآنی در جلسه‌ای به میزبانی بیوت شهدا و با قدمت 20 سال

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآن مجمع قاریان قرآن اهل‌بیت(ع) قزوین با قدمت 20 سال که هر هفته در بیوت شهدای قزوین برگزار می‌شود، سه نسل قرآنی را پرورش داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، جلسه قرآن مجمع قاریان قرآن اهل‌بیت(ع) قزوین با قدمتی 20 ساله، به صورت هفتگی و به میزبانی خانواده‌های معظم شهدا در منازل شهدای قزوین برگزار می‌شود که از کودک چهار ساله تا پیرمرد 70 ساله، از کارگر، کشاورز تا پزشک و کارمند و نظامی، از اقصی نقاط استان قزوین، مشتری این جلسات قرآنی هستند.
این جلسه که عنوان «مجمع قاریان قرآن اهل‌بیت(ع)» را به خود اختصاص داده است، هر شب جمعه به طور سیار در منازلی معطر به نفس و قدوم شهدای گرانقدر و به میزبانی خانواده‌های معظم شهدا برگزار می‌گردد و  به گفته‌ همه کسانی که در آن حضور دارند، جلسه بی‌نظیری در استان قزوین است که به برکت شهدا شکل گرفته و با استقبال چشمگیر حافظان و قاریان قرآن همراه است.
بساط این میهمانی قرآنی پنج‌شنبه شب‌ها پس از نماز مغرب و عشاء، با چیدن یک به یک رحل‌ها و مهیا کردن سیستم صوتی و اسباب پذیرایی توسط خادم القرآن این جلسات، مصطفی پورامجد و خانواده معظم شهید گسترده می‌شود و با حضور اساتید این جلسه، اکبر حاجی‌فتحعلی و مجید وفاپور که خود از یادگاران دفاع مقدس هستند، اندک اندک جمع یاران و دوستداران قرآن نیز می‌رسند و در محفلی که سرشار از از نور و برکت و معنویت است، می‌نشینند و گوش جان به کلام الله وحی می‌سپارند.

تربیت سه نسل قرآنی در جلسه‌ای با قدمت 20 سال و به میزبانی شهدا
این جلسه قرآن، یک جلسه خانگی و باصفا است که سه نسل از قاریان و حافظان قرآن و تمامی فعالان قرآنی قزوین کم و بیش در این جلسه حضور پیدا می‌کنند و علاوه بر تلاوت قرآن، بیان نکات تفسیری توسط اساتید جلسه و تأمل و تدبر در آیات و بیان خاطرات شهدا توسط خانواده و همرزمانشان و قرائت وصیت‌نامه آنها نیز بر معنویت و رونق جلسات می‌افزاید.
بر اساس این گزارش، سنگ بنای این جلسه قرآنی در سال 1375 توسط مجید وفاپور، اکبر حاجی‌فتحعلی، امیر قبادی، کیومرث حبیب‌زاده، صفری و حجج‌الاسلام عباس محسنی و موسی صفی‌خانی و با حمایت آیت‌الله باریک‌بین(حفظه الله) و فرماندار وقت قزوین، مرتضی روزبه بنا نهاده شد و اولین جلسه قرآن «مجمع قاریان قرآن اهل‌بیت(ع)» در مرداد ماه سال 1375 در شبی که مصادف با شهادت امام حسن عسگری(ع) بود، به یاد شهید مرتضی باریک‌بین و در بیت این شهید برگزار شد.

شهیدی که خبر از حضور قاریان داد
مجید وفاپور از اساتید و مؤسسین این جلسه قرآنی می‌گوید: شکل‌گیری این جلسه در دهه هفتاد و به دلیل خلأ برنامه‌های قرآنی و کم‌رنگ شدن جلسات قرآن در شهر بود و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا، معرفی سیره شهدا به نسل جوان و تسلای خانواد‌های شهدا و دیدار هفتگی فعالان قرآنی استان در این جلسه و ارتقاء سطح حفظ و تلاوت حافظان و قاریان قرآن نیز از اهداف تشکیل این جلسه بود.
 وی با اشاره به پرورش و حضور سه نسل قرآنی در این جلسات، ادامه می‌دهد: در دهه هفتاد به حول قوه الهی و با عنایت و لطف امام زمان و دعای همیشگی شهدا این جلسه آغاز شد و بعد از گذشت 20 سال با قوت استمرار دارد و در کلِ سال، به جز ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان که ممکن باعث ایجاد مزاحمت برای خانواده شهدا باشد، جلسات به صورت هفتگی و به طور منظم برگزار می‌شود.
وفاپور با یادآوری خاطرات این جلسه قرآنی طی این سال‌ها، می‌گوید: در یکی از جلسات که میهمان خانواده شهید جهانشاهی بودیم، مادر شهید به ما گفت چند ماه است که کسی درب خانه ما را نزده و شب قبل فرزند شهیدم به خوابم آمد و به من گفت که قاریان قرآن میهمان منزل ما خواهند بود.

این جلسه قرآن متعلق به شهداست
نماینده شورای عالی قرآن در استان قزوین در پاسخ به علت ماندگاری و توفیق این جلسه قرآنی پاسخ می‌دهد: مهم‌ترین دلیل، نیت پاک و مقدس تشکیل این جلسه است و کاری که برای رضای خداوند باشد، خدا به آن برکت می‌دهد و افرادی که از پایه‎گذاران این جلسه بودند، هرگز به دنبال این نبودند که خودشان را مطرح کنند و بگویند این جلسه متعلق به ماست، بلکه از این ادعا پرهیز داریم و معتقدیم که این جلسه متعلق به شهداست.
وی ادامه می‌دهد: بر اساس آیه کریمه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتاً بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ»، شهدا زنده‌اند و قطعاً در این جلسات حاضرند و نفس معنوی شهدا و دعای آنها باعث شده است که این جلسه پا بر جا بماند و عامل رشد استعدادهای قرآنی بوده است.
 وفاپور با یادِ درگذشتگان این جلسه قرآنی، می‌گوید: مرحوم روح‌الله رمضانی از اعضای ثابت این جلسه بود که در حین انجام مأموریت و شهادت‌گونه از این دنیا رفت و بزرگانی که حضور داشتند و مایه دلگرمی ما بودند، پدر شهیدان شالباف و آقایی و مرحوم پدر بنده که از اعضا و حامیان این جلسه قرآنی بودند و به رحمت خدا رفتند.
وی ادامه می‌دهد: اگر سایر شهرستان‌های استان و حتی سایر استان‌ها نیز جلسات قرآن را در منازل شهدا برگزار کنند، برکات آن شامل حالشان خواهد شد و نیز عاملی برای معرفی سیره شهدا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها است.

رمز ماندگاری این جلسه قرآنی، معنویت آن است
کیومرث حبیب‌زاده که از اساتید این جلسه در سال‌های ابتدایی و از مخاطبین آن است، می‌گوید: بدون شک رمز ماندگاری این جلسه قرآنی، معنویت آن است، معنویتی که از خود شهدا به دست آمده است و مجریان و اساتید بزرگوار این جلسه که نمونه بارز قاری و استاد اخلاقی قرآن هستند.
وی ادامه می‌دهد: بار معنوی این جلسه بر بار فنی آن غلبه دارد و خیلی مجال پرداختن به مسائل فنی در آن نیست و در حد توسط به آن پرداخته می‌شود و فضای معنوی جلسه جدای از معنویت قرآن که ویژگی تمامی جلسات قرآن است، معنویت شهدا هم به آن اضافه می‌شود.
سیدمصطفی حسینی، پدیده سی‌و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی نیز که از دوران کودکی‌ در این جلسه شرکت می‌کند، می‌گوید: خداوند توفیق می‌دهد و شهدا هم منت می‌‌گذارند و دعوت می‌کنند و هر هفته در این جلسات شرکت می‌کنم و این جلسه قرآن، متعلق به فرد خاصی نیست و برای خودِ شهداست و از معنویت خاصی نیز برخوردار است.

تربیت سه نسل قرآنی در جلسه‌ای با قدمت 20 سال و به میزبانی شهدا
معرفی استعدادهای قرآنی استان در این جلسه
وی ادامه می‌دهد: تقریباً تمامی قاریان استان در این جلسه حضور دارند و به معنای واقعی، مجمع قاریان قرآن است و استعدادهای قرآنی استان در این جلسه شناخته شده و معرفی می‌شوند.

تربیت سه نسل قرآنی در جلسه‌ای با قدمت 20 سال و به میزبانی شهدا
 بنا بر این گزارش، شکل‌گیری این جلسه قرآن در منازل شهدای قزوین، ابتکاری نو در برگزاری جلسات قرآن است که در واقع از این طریق، دو معروف اقامه می‌شود و اعضای این جلسه، جدای از شرکت در یک جلسه معنوی قرآن، هر هفته با خانواده شهدا نیز دیدار می‌کنند.
گزارش تصویری جلسه «مجمع قاریان قرآن اهل‌بیت(ع)» را اینجا ببینید.

captcha