تأثیر گرانی مسکن بر مؤسسات قرآنی / از انصارالقرآن غافل نشویم
کد خبر: 3909097
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲

تأثیر گرانی مسکن بر مؤسسات قرآنی / از انصارالقرآن غافل نشویم

دبیر شورای توسعه قرآن استان قزوین گفت: مؤسسات قرآنی اغلب مستأجر هستند و در ایام شیوع کرونا فعالیت نداشتند درحالیکه پیش‌ از این برای تشکیل کلاس مبالغی از قرآن‌آموزان دریافت می‌کردند؛ از طرفی بالا رفتن اجاره‌بها باعث شد که بسیاری از مراکز نیمه تعطیل و برخی دیگر تعطیل شوند.

تأثیر گرانی مسکن بر مؤسسات قرآنی/ مؤسسات قرآنی از انصارالقرآن غافل نشوندمجید وفاپور، دبیر شورای توسعه قرآن استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین بیان کرد: با شیوع کرونا جلسات قرائت قرآن در مساجد، منازل و حسینیه‌ها برگزار نشد، اما مجتمع‌ها و مهدهای قرآنی از طریق شبکه‌های مجازی آموزش و قرائت قرآن را شروع کردند و پاتوق‌های مختلفی از جنبه تلاوتی، تربیتی و حفظ قرآن در فضای مجازی ایجاد کردند.

وی افزود: گروه‌ها و کانال‌های ایجادشده در فضای مجازی از سوی مهدهای قرآنی قزوین مورد استقبال قرار گرفت به‌طوری‌که استان‌های مختلف کشور نیز از ظرفیت به وجود آمده استفاده کردند؛ بنابراین کرونا نه‌تنها از فعالیت قرآنی جلوگیری نکرد بلکه فرصت استفاده از فضای مجازی را برای ما ایجاد کرد.

دبیر شورای توسعه قرآن استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر 215 خانه قرآنی داریم که 35 مجموعه و مؤسسه قرآنی رسمی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و همین تعداد نیز زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند. مؤسسات قرآنی اغلب مستأجر هستند و در ایام شیوع کرونا فعالیت نداشتند درحالی‌که پیش‌ از این برای تشکیل کلاس مبالغی از قرآن‌آموزان دریافت می‌کردند، از طرفی بالارفتن اجاره‌بها باعث شده است که برخی از مراکز به‌صورت نیمه تعطیل دربیایند و برخی دیگر تعطیل شوند.

وفاپور یادآور شد: در حوزه مؤسسات قرآنی با کمبود بودجه روبه‌رو هستیم و خیلی از مصوباتی که برای حمایت از مجامع قرآنی تصویب‌شده مانند عدم پرداخت هزینه آب، برق و گاز اجرایی نمی‌شود و مجموعه‌های خدماتی برای دریافت هزینه به مؤسسات فشار می‌آورند درحالی‌که آن‌ها توان پرداخت ندارند. با این‌حال به مؤسسات قرآنی تأکید شده است که از انصارالقرآن غافل نشوند و وابسته به بودجه نباشند، در واقع مؤسسات باید به سمت خیرین و مردم بروند و اگر به این موارد توجه کنیم بخشی از مشکلات حل می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا نمی‌توانیم جلسات قرآن را در مساجد ادامه دهیم، هرسال ماه رمضان قرائت خوانی به‌صورت ترتیل و با حضور دوستداران قرآن برگزار می‌شد اما امسال به دلیل کرونا این جلسات در آثار باستانی و دینی شهر بدون حضور افراد برگزار و از شبکه تلویزیونی قزوین پخش شد، یکی از اقدامات دیگری که امسال در ماه رمضان در قزوین صورت گرفت حضور موذن‌های نوجوان برای اولین بار در شبکه قزوین بود که در هنگام افطار به‌صورت زنده اذان گفتند و این اتفاق موردتوجه خانواده‌ها قرار گرفت.

وفاپور تأکید کرد: جلسات قرآنی خانگی نیز باید بیشتر موردتوجه قرار بگیرد همان‌طور که همیشه توصیه‌شده که مُبلغ تلاش کند خانواده‌ها در منازل خود مباحث قرآنی را پیگیری کنند و جلسات خانگی به صورت کلی جزو برنامه‌هایی است که برای مهدها در نظر گرفته‌شده است.

وی بیان کرد: در مجموعه مهدها و جوامع به نتایج خوبی رسیدیم گفتیم به‌جای تعدد برنامه‌ها روی سه برنامه در رأس آن سبک زندگی قرآنی متمرکز شویم، دربند آخر گام دوم انقلاب نیز به سبک زندگی قرآنی اشاره‌شده است بنابراین برای آموزش سبک زندگی قرآنی مربیانی را به دوره‌های تخصصی به تهران فرستادیم که آموزش دیدند و در حال حاضر آماده هستند که در همه محافل و دانشگاه‌ها به آموزش بپردازند.

وفاپور تصریح کرد: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که طرح ده‌میلیونی حافظ قرآن داشته باشیم و این به آن معنا نیست که 10 میلیون حافظ کل قرآن داشته باشیم بلکه افرادی جزو حافظین قرار می‌گیرند که علاوه بر حفظ جزئی از قرآن سبک زندگی قرآنی را نیز در پیش بگیرند.

وی در پایان یادآور شد: شورای عالی توسعه قرآن به‌صورت مستقل و با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار برگزار می‌شد و صرفاً پیرامون مسائل قرآنی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌شد، اما از سه سال پیش بخشنامه‌ای از وزارت ارشاد آمد که طی آن شورای توسعه قرآنی زیرگروه فرهنگ عمومی قرار گرفت. در شورای فرهنگ عمومی کنار چندین مقوله فرهنگی دیگر به قرآن نیز پرداخته می‌شود که کافی نیست و امیدواریم این شورا بتواند به‌صورت مستقل فعالیت کند.

انتهای پیام
captcha