جریان انحرافی «دلت باید پاک باشد» از صدر اسلام تاکنون
کد خبر: 4050586
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۶

جریان انحرافی «دلت باید پاک باشد» از صدر اسلام تاکنون

یکی از اساتید جامعه‌المصطفی قم گفت: امام سجاد(ع) در دوره امامتشان با جریان فکری و فرهنگی «مُرجئه» روبه‌رو شدند که با حمایت بنی‌امیه ایجاد شد و گسترش یافت؛ البته اصل حرف آنان تا امروز هم زنده است و می‌گفتند: «دلت باید پاک باشد».

جریان انحرافی «دلت باید پاک باشد»

روح‌الله بهشتی‌پور، استاد جامعه‌المصطفی قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در دوران امامتشان با جریان فکری و فرهنگی به نام «مُرجئه» روبه‌رو شدند که این جریان با حمایت بنی‌امیه ایجاد شد و در اثر حمایت آنان توسعه و گسترش پیدا کرد؛ البته اصل حرف آنان تا امروز هم زنده است، اصل حرفشان این بود که می‌گفتند «دلت باید پاک باشد».

وی افزود: جریان فکری مرجئه تحت حمایت بنی‌امیه توسعه پیدا کرد، البته باید بگوییم که این دیدگاه به شدت خطرناک است، چون می‌تواند تمام احکام اسلام را زیر سؤال ببرد و نادیده بگیرد. بنی‌امیه به همراه مرجئه چنین تفکری را ترویج می‌کردند و امام سجاد (ع) با این مسئله درگیر بودند. بنابراین در سامانه فرهنگی به آن توجه کردند.

این استاد جامعه‌المصطفی قم تشریح کرد: مُرجئه به دنبال گفتمان «دلت باید پاک باشد» بودند و بنی‌امیه به دنبال این بودند که اسلام را به هر نحوی از وجود کعبه، نام رسول خدا، جانشینان رسول خدا و صحابیان واقعی باید پاک‌سازی کنند. حذف بسم الله الرحمن الرحیم، حمله به کعبه، شمشیر کشیدن بر اهل بیت، ترور گسترده و خونی صحابه نمونه‌ای از اقدامات بنی‌امیه در این راستا بوده است. البته بنی‌امیه خون‌ریزترین و بی‌اخلاق‌ترین حاکمیت تاریخ بوده است که نظیر آن وجود ندارد؛ در دوره معاصر نیز عده‌ای خود را احیاکننده بنی‌امیه می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: بنی‌امیه علاوه بر ابتذال اخلاقی، توحش و خون‌ریزی که داشت با تفکر مرجئه مبنی بر «دلت باید پاک باشد» به جامعه نفوذ کرده و آن را به فساد کشید، بنابراین این پیام را به مخاطب القا می‌‎کرد که گفتمان اسلامی اهمیتی ندارد آنچه اهمیت دارد پاک بودن دل است، دل نیز نمی‌توانست پاک بماند زیرا با مشاهده رفتار حاکمان دچار بی‌اخلاقی شدند و در زمان اندکی بعد از پیامبر(ص) می‌بینیم که اخلاقیات جامعه نسبتی با اسلام ندارد و حتی اتفاقاتی می‌افتد که باعث تعجب همگان می‌شود، اتفاقاتی که حتی قبل از اسلام و در زمان جاهلیت هم نمی‌افتاد.

این استاد تصریح کرد: کار ویژه مرجئه روی نسل جوان صورت می‌گرفت. افراد مُسن دوران امامت امام سجاد(ع)، دوره حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع) را درک کرده بودند بنابراین مرجئه به صورت گسترده روی نسل جوان کار می‌کردف چون جوانان عصر حضرت رسول(ص) را درک نکرده بودند.

بهشتی‌پور بیان کرد: در بحث ماهیت بنی‌امیه باید بگوییم که این خاندان بارها حضرت علی (ع) را از مدینه تبعید و به محض استقرار مجدداً حضرت را وارد مدینه می‌کردند تا دچار استیصال شوند؛ همچنین اولین سرى که بریده شد در عصر معاویه بود، در این جنایت سر «عمرو بن حمق خزاعى» که مردی معنوی و سالک بود بریده شد و پس از دست به دست شدن به معاویه رسید.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنی‌امیه تلاش کرد کفر را آشکار و ایمان را از بین ببرد، اموال مردم را تصرف کند و خون آنان را بریزند. حال این سؤال پیش می‌آید که در این دوره امام سجاد(ع) می‌توانستند چه اقدامی را برای احیای اسلام انجام دهند؟ امام سجاد(ع) دینی را که در روز عاشورا از بین رفته بود احیا کردند.

انتهای پیام
captcha