بازگشت به «فطرت الهی»؛ نتیجه عبودیت در رمضان است
کد خبر: 4054522
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴

بازگشت به «فطرت الهی»؛ نتیجه عبودیت در رمضان است

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه «فطر» از مصدر فطرت است، گفت: هر انسان با فطرت الهی به دنیا می‌آید و از هر گناه و ناپاکی به دور است، پایان ماه رمضان را عید فطر می‌گویند چون هر کسی رمضان را به معنای واقعی طی کرده باشد طبق روایات در روز عید مانند کسی است که از مادر متولد شده و باید به فطرت الهی خود بازگردد. شاید این امر برای همه میسر نشود اما باید به گونه‌ای ماه رمضان را بگذرانیم که به معنای واقعی به فطرت بازگردیم.

داود معماری استاد دانشگاه امام

داوود معماری، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: قبولی عبادات درجه دارد و خداوند برخی از عبادات را قبول می‌کند که در این میان عبادات برخی، «قبول حَسن» است و خداوند اعمال آنان را به وجه نیکویی می‌پذیرد.

وی ادامه داد: یک مرحله بالاتر از قبول حَسن، «قبول احسن» است و خداوند به بهترین وجه آن اعمال را می‌پذیرد که پذیرش اعمال ما به کیفیت عبادت‌مان بستگی دارد. گاهی ما کمیت عبادت را رعایت کردیم و در روزه از خوردن و آشامیدن و مبطلات روزه امساک کردیم در اینجا روزه از لحاظ شرعی صحیح است اما معلوم نیست که مورد قبول خداوند قرار گیرد؛ روزه‌ای مورد قبول خداوند قرار می‌گیرد که انسان را به حداقل میزان تقوا برساند و انسان احساس کند بعد از رمضان از لحاظ رفتار، اخلاق و منش فرد بهتری شده است.

این دکترای علوم قرآن و حدیث تصریح کرد: قبول اَحسن مراتب بالاتر پذیرش عبادت است و هر چقدر سعی کنیم که روزه با کیفیت بهتری باشد به قبول احسن دست خواهیم یافت مثلاً سعی کنیم از گناهانی مانند دروغ گفتن و گران‌فروشی که مبطل روزه نیستند ولی با تقوا منافات دارند خودداری کنیم در این صورت روزه کیفیت بالاتری خواهد داشت و قبول حَسن می‌شود؛ خداوند به وجه نیکو اعمال ما را می‌پذیرد و پاداش بهتر و کامل‌تری می‌دهد.

وی تصریح کرد: اما اگر روزه خود را به مرحله بالاتری از کیفیت بردیم و علاوه بر امساک از خوردن و خودداری از گناهان اخلاقی، به جز خدا به موضوع دیگری فکر نکردیم و فقط رضای الهی را در نظر گرفتیم، آنگاه به بالاترین وجه روزه که قبول‌الأحسن است دست خواهیم یافت که همان روزه اولیاست و کمتر کسی می‌تواند به آن دست یابد.

معماری در خصوص عید فطر بیان کرد: عید فطر سرانجام ماه مبارک رمضان است یعنی هر جور که ماه رمضان را گذرانده باشیم در عید به همان کیفیت، عید خواهیم داشت؛ برای همین روایت داریم روز عید فطر به معنای واقعی برای کسانی عید است که خداوند نماز و روزه آن‌ها را پذیرفته باشد و به معنای واقعی رمضان را به خوبی طی کرده باشند و به عبادت و آداب شرعی این ماه پای‌بند بوده باشند، مسلماً عید فطر برای کسی که حداقل امساک را داشته‌اند در حد کامل و وافی نخواهد بود. کیفیت عید فطر هر کس به کیفیت اعمال او در ماه رمضان بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه «فطر» از مصدر فطرت است، اضافه کرد: هر انسان با فطرت الهی به دنیا می‌آید و از هر گناه ناپاکی به دور است، این روز را عید فطر می‌گویند چون هر کسی رمضان را به معنای واقعی طی کرده باشد طبق روایات در روز عید مانند کسی است که از مادر متولد شده و باید به فطرت الهی خود بازگردد. شاید این امر برای همه میسر نشود اما باید به گونه‌ای ماه رمضان را بگذرانیم که به معنای واقعی به فطرت بازگردیم.

چه کنیم ذخیره رمضان از دست نرود؟

این دکترای علوم قرآن و حدیث با بیان این پرسش که چه کنیم ذخیره رمضان از دست نرود و فطرت پاکی که در روز عید فطر به دست آوردیم را نگه داریم؟ بیان کرد: خداوند ماهی را به نام رمضان قرار داده تا برای ادامه دیگر ماه‌های سال تمرین کنیم و این ماه آغاز سال مؤمنین است، این یک ماه تمرینی برای بندگی در ماه‌های دیگر است.

وی اشاره کرد: هر فردی وقتی در رمضان روزه می‌گیرد حتی اگر در منزل تنها باشد هر چند در یخچال انواع خوارکی‌ها را داشته باشد چون خود را روزه و خدا را شاهد و ناظر می‌داند از خوردن خودداری می‌کند و خداوند می‌خواهد بگوید؛ اگر شما بخواهید می‌توانید خودتان را کنترل کنید.

معماری اظهار کرد: رمضان می‌خواهد به ما بگوید ساعت‌ها می‌توانیم خود را کنترل کنیم، تهمت نزنیم، غیبت نکنیم و به مستندان رسیدگی کنیم. رمضان آمده است تا اثبات کند اگر ما بخواهیم می‌توانیم زندگی مؤمنانه داشته باشیم. باید این خط و مسیر را بعد از رمضان ادامه دهیم و روحیه معنوی ماه رمضان را حفظ کنیم.

وی افزود: پس از رمضان باید انس با قرآن را حفظ و هر روز چند آیه از این کتاب آسمانی قرائت و بدان عمل کنیم، ادعیه و اذکار ماه رمضان، یتیم‌نوازی و کمک به مستندان را ادامه دهیم. پس از ماه رمضان تلاش کنیم کنترل‌هایی نظیر پرهیز از غیبت، دروغ و امانت‌دار بودن را که در این ماه روی خود داشتیم، حفظ کنیم.

این دکترای علوم قرآن و حدیث اشاره کرد: اگر در ماه رمضان تمرین کنیم پس از مدتی انجام این اعمال برای ما ساده خواهد شد، برای مثال بعد از مدتی دروغ گفتن برای ما سخت می‌شود چون انسان به امانت‌دار بودن و راست گفتن عادت می‌کند.

معماری یادآور شد: رمضان، ماه آماده‌سازی است و مانند این است که یک ورزشکار بدن خود را برای انجام ورزش گرم می‌کند و ما در این ماه به لحاظ معنوی خود را گرم می‌کنیم. نباید فکر کنیم با پایان این ماه انجام اعمال و خودداری از گناهان به پایان رسیده است.

انتهای پیام
captcha