کد خبر: 4061206
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷

حق دختر بر پدر چیست

فاطمه مخلص‌آبادی، مدرس حوزه علمیه قزوین گفت: حق دختر بر پدر این است که اولاً مادر فرزندانش را یعنی همسر خود را احترام کند، با او حرف زشت نگوید و برای دخترش نام نیک انتخاب کند و سوره نور را به او یاد دهد تا راه پاک‌دامنی را یاد گیرد.

روز دخترفاطمه مخلص‌آبادی، مدرس حوزه علمیه قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، گفت: ممکن است این سؤال پیش آید که چرا حضرت معصومه ازدواج نکرده‌اند؟ در پاسخ باید گفت که امام کاظم(ع) سه دختر داشتند که حضرت معصومه بزرگ‌ترین آن‌ها و نامش فاطمه کبری بود و چون  امام در زندان به سر می‌برد و به دخترانش سفارش کرده بود که با رأی و مشورت برادرشان امام رضا(ع) ازدواج کنند، که با توجه به شرایط آن زمان، شهادت پدر، هجرت اجباری به خراسان و پیدا نشدن همسر مناسب و هم‌کفو برای حضرت معصومه ایشان ازدواج نکردند.

مخلص‌آبادی اظهار کرد: ایجاد ترس و وحشت حکومت در زمان هارون باعث شده بود کسی جرئت نکند با دختران امام کاظم ازدواج کند و به‌این‌ترتیب حضرت معصومه و بعضی از خواهرانش از ازدواج صرف‌نظر کردند.

جایگاه دختران در اسلام

وی با اشاره به جایگاه دختران در اسلام نسبت به سایر ادیان خاطرنشان کرد: در عصری که جهان غرق در جهالت و نادانی و ظلم و وحشی‌گری به سر می‌برد، خداوند پیامبری را برانگیخت که رحمت للعالمین بود. منجی انسان‌ها از سیاهی و تاریکی‌ها که با شرک و ضد ارزش‌ها مثل تحقیر و زنده‌به‌گور کردن دختران مبارزه کرد. ایشان این رسالت عظیم را هم در سخن و هم در عمل انجام دادند و در برخورد با دخترش فاطمه همگان را حیرت‌زده می‌کردند. 

مخلص‌آبادی با بررسی اعتقادات در ادیان دیگر افزود: برابر با آیین یهود زن نمی‌تواند چیزی از خودش داشته باشد چراکه خودش را از آن شوهر می‌داند و هر چیزی که در تملک شوهر است، برای شوهر است. چنانچه اگر زنی مهمانی را به خانه دعوت کند و به او غذا دهد، دزدی از شوهر خویش به‌حساب می‌آید. همچنین در مسیحیت در رساله اول پولس آمده است که خدا اول آدم را آفرید و بعد حوا را خلق کرد. در دین مسیحیت معتقدند آدم فریب نخورد بلکه زن فریب شیطان را خورد. نگاه دین یهود و مسیحیت زن را مانند شیطان و فریب‌دهنده می‌بینند. در مسئله همسر نداشتن عیسی و ترک ازدواج و مجرد زیستن کشیش‌ها، کم‌کم این فکر پیدا شد که اساساً زن عنصر گناه و فریب است و مرد به‌خودی‌خود گناه نمی‌کند و این زن است که او را وادار به گناه می‌کند.

مدرس حوزه علمیه قزوین گفت: از منظر مسیحیت دختران از جایگاه نازلی در آفرینش برخوردارند و این‌طور در انجیل آمده است که زایش دختر یک خسارت به شمار می‌رود. ازجمله احکامی که در عهد عتیق آمده احکام فروختن دختران به‌عنوان کنیز است، چنانکه برای آن قوانینی هم در مسیحیت وضع‌شده است و مسیحیان این احکام را از جانب خداوند خودشان می‌دانند.

وی گفت: از نظر قرآن شیطان دشمن مشترک انسان‌هاست. تأثیرگذاری شیطان در مرد و زن یکسان است و در آغاز آفرینش شیطان هردو را وسوسه کرد و هر دو را فریب داد. به گفته شهید مطهری، قرآن وقتی داستان آدم و حوا را ذکر می‌کند برای آدم اصالت و برای حوا تبعیت قائل نمی‌شود. در قران آمده است که ما به این دو نفر گفتیم که ساکن بهشت شوید و نه‌فقط به آدم. لاتقربا هذه الشجره یعنی به این درخت نزدیک نشوید. بعد می‌فرماید شیطان جلوی هردوی آن‌ها قسم دروغ خورند و آدم همان مقدار لغزش کرد که حوا لغزش داشت.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به اهمیت پیامبر(ص) نسبت به دختر خود افزود: پیامبر دست دخترش را می‌بوسید و می‌فرمود پدرش فدای او باد. رسول اکرم(ص) با رفتار شایسته‌ای که با دخترش داشت مقام و عظمت اهل‌بیت(ع) را به مردم شناساندند و بر ادامه سلسله ولایت و امامت از طریق دختر خودشان تأکید کردند و به‌حق می‌توان پیامبر را بنیان‌گذار تکریم دختران و زنان دانست.

مخلص‌آبادی با اشاره به توجه اسلام به علم‌آموزی و رشد معنوی دختران اظهار کرد: تمام آیات روایاتی که درباره تحصیل علم و دانش وارد شده با عبارات «یا ایها الناس و یا ایها الذین امنوا» که دلالت بر عموم دارد شروع می‌شوند که شامل تمام زنها و مردها می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: امروزه به برکت انقلاب و نظام اسلامی بستر مناسبی برای آموزش زنان در همه زمینه‌های علوم فراهم‌شده است تاآنجاکه تعداد دانش‌آموختگان و دانشجویان زن بیشتر از مردان است و این نشان‌دهنده آن است که دین اسلام حتی در علم‌آموزی بین دختران و پسران هیچ تفاوتی قائل نشده است.

خانه محل آرامش دختران باشد

مخلص‌آبادی با اشاره به اینکه نیاز عاطفی از نیازهای ضروری دختران است اظهار کرد: روانشناسان معتقدند که فرزندان ما به‌ موازات نیازهای زیستی و فیزیولوژیکی به‌ویژه در سنین نخستین، نیازمند ارتباطات عاطفی و پذیرش از جانب دیگران هستند که برآورده شدن این نیازها موجب بسترسازی آرامش روانی، امنیت خاطر، اعتمادبه‌نفس، اعتماد به والدین، الگو گیری در مهرورزی به دیگران و پیشگیری از انحرافات می‌شود.

وی بیان کرد: مهرورزی و محبت کردن به فرزندان نه‌تنها موجب تندرستی جسم و روح آن‌ها می‌شود بلکه بهترین پل ارتباطی برای تربیت فرزندان در ساحت‌های گوناگون اعم از تربیت اخلاقی، دینی، سیاسی، عاطفی، فیزیکی و حتی آموزشی می‌شود.

این مدرس حوزه تصریح کرد: ارتباط عاطفی با فرزندان موجب صمیمیت می‌شود و زمانی که والدین به آن‌ها اعتماد کنند فرزند آن‌ها را پناهگاه خودش در بحران‌های زندگی می‌داند که با توجه به روحیه و حساسیت بالای دختران این مسئله باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. برای دختران، منزل باید کانون مهر و محبت باشد، تا آن‌ها ازنظر عاطفی ارضا شوند که اگر به این امر توجه نشود آن‌ها به دنبال ارضای این نیاز از راه‌های دیگر می‌شوند.

وی افزود: ابعاد مثبت شخصیت دختر باید مورد تشویق قرار بگیرد و از این صفات در نزد دیگران تعریف و تمجید شود. باید آن‌ها را مورد محبت و نوازش قرار داد و سیراب کرد و سعی بر این باشد که غرور و عزت‌نفس و عاطفه دختر جریحه‌دار نشود تا از نفوذ دیگران در زندگی او جلوگیری شود. در طول شبانه‌روز والدین باید قسمتی از وقت خود را به فرزند دختر اختصاص دهند و با او از مدرسه، دوستان و نیازهایش صحبت کنند. در مورد کارهای منزل ازجمله نظافت و دکوراسیون از دخترشان کمک بخواهند و نظر او را مهم جلوه دهند، گفتگوهای صمیمی والدین با دختران باعث می‌شود که دختران به والدین بیشتر نزدیک شوند به‌طوری‌که هیچ‌گاه والدین را از خودشان دور نبینند و آن‌ها را نزدیک‌ترین دوستان خود بدانند. به گفته‌های آن‌ها توجه کنند و حاضر نمی‌شوند آنها را آزار دهند.

انتخاب نام نیک

مخلص‌آبادی بابیان اینکه والدین هیچ‌گاه به‌طور مستقیم دختران را نصیحت نکنند خاطرنشان کرد: والدین در مذاکره‌های خود با سؤالات هدفمند فرزندان را به فکر وا‌دارند و اجازه بدهند خودشان قضاوت کنند. هرگز در جمع از او انتقاد نکنند و در انتقاد از صفت بد دختر هیچ‌گاه به شخصیتش حمله نکنند و به او نگویند من شما را دوست ندارم بلکه در این موارد به او بگویند من این رفتار خاص شما را دوست ندارم و نمی‌پذیرم.

وی با اشاره به روحیه لطیف دختران افزود: برای انتقاد کردن سعی کنند از نکات مثبت شخصیتش سخن بگویند. به‌طور غیرمستقیم انتقاد کنند و انتقاد در قالب جملات امر و نهی بیان نشود و از جملاتی مثل شاید بهتر باشد، این‌طور به نظر می‌رسد و این‌طور باشد بهتر است استفاده کنند. دختران روحیه لطیفی دارند، عواطف و احساساتشان زود برانگیخته می‌شود. والدین به نکته توجه کنند که این‌ها مادران آینده هستند، باید محبت ببینند تا محبت خودشان را نثار فرزندانشان کنند.

این مدرس حوزه علمیه با بیان حق فرزند بر پدر اظهار کرد: حق فرزند در رساله حقوق امام سجاد این‌گونه آمده است که اما حق فرزند تو این است که بدانی او از توست و در نیک و بد این جهان پیوسته به تو و تو به‌ حکم ولایتی که بر او داری بر آداب نیک آموختن و شناساندن خدای عزوجل و کمک کردن وی بر اطاعت خدا مسئول او هستی. پس در کار او همچون کسی باش که می‌داند در نیکویی وی را پاداش و در بدی او را کیفر می‌دهند.

مخلص‌آبادی افزود: حق دختر بر پدر این است که اولاً مادر فرزندانش را یعنی همسر خود را احترام کند، با او حرف زشت نگوید و برای دخترش نام نیک انتخاب کند و سوره نور را به او یاد دهد تا راه پاک‌دامنی را یاد بگیرد. انتخاب نام نیک به این معنا نیست که فقط معنای خوبی داشته باشد؛ نام نیک‌نامی است که برخاسته از الگوهایی باشد که فرزند با تمسک به آن الگوها راه خود را انتخاب کند.

این مدرس حوزه علمیه در پایان گفت: اگر از حجاب برای دخترانتان می‌گویید پوشش اسلامی را در ذهنش زنده کنید. ظرافت‌ها و زیبایی‌هایش را به او نشان دهید. در شوهر دادن به صلاح او عمل کنید به‌موقع شوهر دهید و به خواسته‌هایش توجه کنید.

انتهای پیام
captcha