سنت مهجور مانده «زیارت غدیریه» را احیا کنیم
کد خبر: 4069939
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸

سنت مهجور مانده «زیارت غدیریه» را احیا کنیم

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین گفت: زیارت با فضیلت «غدیریه» را همیشه باید خواند، عیدغدیر اعلان بیعت با حضرت امیر (ع) است که باید دائم به گوش جهانیان برسد. اگر غدیر آن‌طور که باید زنده می‌ماند واقعه عاشورا هرگز رخ نمی‌داد.

محسن حق شناس

محسن حق‌شناس، دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: روح زیارت غدیریه تقویت تولی و تبری است و مضامینی عالی‌تر از زیارت جامعه‌کبیره را می‌توان در زیارت غدیریه یافت.

وی با بیان اینکه زیارت کلامی است که در حرم اهل بیت (ع) خوانده می‌شود؛ گفت: زیارت معمولاً از منابع اصلی شیعه است و مبنای معرفتی دارد و بنیان‌های اعتقادی ما همچون تولی و تبری را مرور می‌کند.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین گفت: صاحب زیارت غدیریه امام هادی (ع) است. این زیارت جزو بالاترین رده زیارت‌هاست همچون زیارت جامعه‌کبیره که آن هم از این امام همام نقل شده است.

وی با تأکید بر اینکه زیارت غدیریه ویژه عید غدیر نیست و همیشه می‌توان آن را خواند؛ خاطرنشان کرد: این زیارت مأثور است یعنی مستقیم از زبان اهل‌بیت (ع) بیان شده است و سند آن توسط شیخ‌طوسی، شیخ مفید، حسین بن روح و عثمان بن سعید که نُواب اول و سوم امام زمان (عج) هستند، تأیید شده است.

حق‌شناس با اشاره به محتوای زیارت غدیریه، تصریح کرد: توصیف روز غدیر، انتصاب امیرالمؤمنین (ع) به امامت و ولایت، فلسفه غدیر و هر آنچه را که پیامبر (ص) در حجه‌الوداع و روز غدیر گفتند به طور کامل می‌توان در این زیارت یافت.

وی خاطرنشان کرد: نکات اصلی زیارت‌غدیریه را می‌توان به چهار بخش تفکیک کرد؛ ۱_ آیاتی که در مورد حضرت امیر است (آیاتی که در حوزه ولایت است، بالغ بر ۳۶ آیه) ۲_ فضایل حضرت امیر (امیر المومنان بودن، ایمان آوردن حضرت در حالی که همه مشرک بودند، حق را قبول کردن زمانی که همه آن را تکذیب می‌کردند) ۳_ تاریخ ولایت (جنگ‌های بدر و صفین، حدیث غصب فدک، جنگ نهروان) از جمله آن‌هاست.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین افزود: امام هادی (ع) در قالب زیارت‌نامه غدیر، موضع‌گیری کرده‌اند. مشروعیت غاصبین ولایت را زیر سؤال بردند. محصول واقعی ولایت‌پذیری اطاعت است و اصحاب رسانه وظیفه تبلیغ ولایت را بیشتر از سایر مردم بر عهده دارند.

وی بیان کرد: زیارت غدیریه جزو اعمال مؤکّد عید غدیر است و از احتجاجات شیعه محسوب می‌شود. شرح و توضیح این زیارت‌نامه خدمت بزرگی است. باید همچون سنّت احیای نیمه‌شعبان، سنت جشن میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان این سنت مهجور مانده زیارت غدیریه با نشر و تبلیغ احیا شود.

حق‌شناس گفت: شایان ذکر است که برای نخستین بار لقب امیرالمؤمنین برای حضرت علی (ع) در خطبهٔ غدیریه آمده است. واقف باشیم این ولایتی که پیامبر (ص) ابلاغ کردند در روز قیامت از آن سؤال خواهد شد. کاری کنیم ولایت‌پذیری ما در قامت اطاعت از ولی بروز و ظهور پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه پیامبر اسلام برای اقامه نماز و برپایی قسط و عدل مبعوث شد اما مهمترین هدف رسالت پیامبر تبلیغ ولایت حضرت علی (ع) است و همه تبلیغ‌های دین بدون تبلیغ امامت ناقص می‌ماند.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: غدیر را باید پرسروصدا برگزار کرد. عیدغدیر اعلان بیعت با حضرت امیر (ع) است که باید دائم به گوش جهانیان برسد؛ اگر غدیر آن‌طور که باید زنده می‌ماند واقعه عاشورا هرگز رخ نمی‌داد.

انتهای پیام
captcha