چند دستورالعمل بهداشتی برای موکب‌داران اربعین
کد خبر: 4083801
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲

چند دستورالعمل بهداشتی برای موکب‌داران اربعین

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی موکب‌داران اربعین امری مهم در کاهش بیماری‌های واگیردار چون کرونا، آنفولانزا و آبله میمون است.

موکب‌ اربعین

صفیه احمدی‌زاده، کارشناس سلامت و مسئول آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی موکب‌داران امری مهم در کاهش بیماری‌های واگیردار چون کرونا، آنفولانزا و آبله میمون است.

وی افزود: به عنوان مثال در صورت پخت‌وپز در موکب‌ها باید هرگونه پخت‌وپز در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی و با استفاده از ظروف مناسب باشد. مسئولان توزیع آب و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر و کارت واکسن کرونا باشند. تزریق حداقل سه دُز واکسن کرونا و همچنین رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک و دستکش در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

احمدی‌زاده ادامه داد: مواد خام مصرفی در موکب‌ها باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می‌شود از مواد غذایی مشمول بسته‌بندی که مورد تأیید وزارت متبوع است استفاده شود. همچنین موکب‌داران توجه داشته باشند که از فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته‌بندی‌شده که مورد تأیید وزارت متبوع و سازمان دامپزشکی است استفاده کنند.

وی با بیان اینکه موکب‌داران از نمک‌های بسته‌بندی یددار و تصفیه‌شده و همچنین از روغن‌های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده کنند، گفت: با توجه به گرمای شدید، از نگهداری مواد غذایی پخته‌شده در دمای محیط به مدت طولانی خودداری گردد و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر چهار درجه سانتیگراد یا در بالای ۶۳ درجه سانتیگراد (روی شمعک گاز) نگهداری شود.

احمدی‌زاده بیان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها از طریق آب آشامیدنی آلوده به انسان منتقل می‌شود، موکب‌داران توجه داشته باشند که در موکب‌های خود، آب آشامیدنی سالم و مطمئن نگهداری و استفاده کنند. استفاده از آب‌های آشامیدنی و یخ‌های شرکتی خطر آلودگی کمتری دارد.

مسئول آموزش مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: موکب‌داران اهتمام داشته باشند که در صورت استفاده از ظروف یک‌بار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم، حتماً از ظروف مناسب دارای مجوز از غذا و دارو با اولویت ظروف بر پایه گیاهی استفاده شود و همچنین از ظروف پلی‌استایرنی (ظروف پلاستیکی شفاف و نازک) در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته‌شده خودداری گردد و از توزیع آب، شربت و یا شیر فاقد بسته‌بندی در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم خودداری شود.

وی ضمن تأکید رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس‌های بهداشتی، گفت: موکب‌داران توجه داشته باشند که پسماندهای تولیدشده به‌صورت بهداشتی جمع‌آوری، انتقال و دفع شود. همچنین امکانات شستشو و ضدعفونی دست‌ها در موکب فراهم باشد.

احمدی‌زاده در پایان بیان کرد: تهویه مرتب موکب‌ها، عدم حضور و فعالیت موکب‌دارانی که دارای نشانه و علائم بیماری هستند، همچنین شست‌و‌شوی مرتب پتو، ملحفه و سایر اقلام فیزیکی مصرفی امری مهم است که انتظار می‌رود موکب‌داران رعایت کنند.

انتهای پیام
captcha