آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی ممکن نیست
کد خبر: 4102599
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶

آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی ممکن نیست

عضو شورای راهبردی جبهه فرهنگی بانوان استان قزوین با بیان اینکه آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی ممکن نیست، گفت: بشر امروز بُعد روحانی خود را فراموش کرده درحالی که اساساً برنامه انبیا برای انسان همین آزادی معنوی و تزکیه نفس و آزادی اجتماعی بوده است.

محدثه اخوان قدس پژوهشگر زن و خانواده

محدثه اخوان قدس، عضو شورای راهبردی جبهه فرهنگی بانوان استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: آزادی اساساً یکی از لوازم حیات و تکامل انسان و یکی از نیازمندی‌های موجود زنده است حالا این موجود زنده گیاه، حیوان و یا انسان باشد به هر حال نیازمند آزادی است. آزادی که انسان به آن نیاز دارد مفهومش با آزادی که برای گیاه و حیوان متصور هستیم متفاوت است، انسان موجود خاصی است که زندگی اجتماعی دارد پس تفاوتش با آزادی حیوان و گیاه در آزادی فردی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: آزادی اجتماعی یعنی اینکه بشر در جامعه از ناحیه سایر افراد اجتماع آزادی داشته باشد و دیگران مانع رشد و تکاملش نباشند و از آسیب‌های زندگی دیگران در امان باشد، از گرفتاری‌های زندگی بشر امروز می‌توان به این اشاره کرد که همیشه در طول تاریخ عده‌ای سعی داشتند از عده‌ای دیگر سوءاستفاده کنند و آن‌ها را به خدمت خودشان بگیرند، استثمار نیز به معنی چیدن میوه و ثمره فرد دیگر است.

این کارشناس ارشد مطالعات زنان خاطرنشان کرد: همواره در طول تاریخ عده‌ای در استثمار عده‌ای دیگر بودند و یکی از اهداف بزرگ انبیا در طول تاریخ این بوده است که می‌آمدند تا به افراد آزادی اجتماعی دهند و آن‌ها را از اسارت و بندگی و بردگی و استثمار عده‌ای دیگر خارج کنند.

وی تصریح کرد: دنیای امروز هم آزادی اجتماعی را یکی از مقدسات خود می‌داند و در اعلامیه جهانی حقوق بشر نوشته شده است که علت تمام جنگ‌ها و خون‌ریزی‌ها برای این بوده است که انسان‌ها به آزادی یکدیگر احترام نمی‌گذارند.

اخوان‌قدس بیان کرد: حال سؤال بنده از آن‌ها که این روزها درباره آزادی اجتماعی سخن می‌گویند این است که آیا می‌توانیم آزادی اجتماعی داشته باشیم ولی آزادی معنوی نداشته باشیم؟ نمی‌شود بشر اسیر شهوت، حرص و خشم و آز خود باشد و در عین حال آزادی دیگران را محترم بشمارد، از نگاه فلسفی این اجتماع نقیضین است.

وی مطرح کرد: برخی فرق آزادی با هرج و مرج را نمی‌دانند، تا زمانی که آزادی معنوی نداشته باشیم نمی‌توانیم آزادی اجتماعی داشته باشیم و اساساً چون انسان یک موجود دو بُعدی است و بُعد روحانی و مادی دارد بدون آزادی معنوی نمی‌تواند آزادی اجتماعی خود را تأمین کند.

عضو شورای راهبردی جبهه فرهنگی بانوان استان قزوین خاطرنشان کرد: تفاوت بشر امروز و قدیم در سودای آزادی است اما روش منفعت‌طلبی تغییر کرده است، اگر در گذشته برده‌داری بود امروز هم محتوا و استثمار تغییر نکرده است تنها شکل و فرم آن عوض شده و روش منفعت‌طلبی آنان تغییر کرده است.

وی تشریح کرد: متأسفانه بشر امروز شخصیت انسانی و بُعد روحانی خود را فراموش کرده است و می‌گوید چنین چیزی وجود ندارد و انسان موجود دوبُعدی نیست و طبقه عالی و دانی وجود ندارد، بر اساس این تفکر انسان با حیوان هیچ فرقی ندارد و زندگی تنازع بقاست لذا همین افکار به بشریت ضربه وارد کرده است و زندگی را میدان جنگ می‌بیند. اساساً برنامه انبیا برای انسان همین آزادی معنوی و تزکیه نفس و آزادی اجتماعی بوده است. امروزه سطح عمومی شعور بشر افزایش یافته است اما کافی نیست، افراد باید تاریخ نهضت‌های آزادی‌خواهی در جهان را جستجو و مطالعه کنند.

وی  با بیان اینکه هدف غرب از آزادی زنان در قرون قبل،‌ بهره‌برداری از نیروی اقتصادی ارزان قیمت آنان بود،‌ اضافه کرد: سؤال مطرح می‌شود غرب به زن استقلال اقتصادی داد آیا این استقلال به نفع خودشان بود یا به نفع زنان بود؟ به آنانی که ادعای آزادی و حقوق زنان دارند باید بگوییم که اسلام ادعای آزادی‌خواهی دارد و با توجه به فلسفه وجودی انسان که از دو بُعد روحانی و جسمانی تشکیل شده است، می‌گوید ای انسان تو به صورت توأمان به آزادی معنوی و آزادی اجتماعی نیاز داری و اساس آزادی اجتماعی تو بدون آزادی معنوی پوچ و بی‌پایه است و در قرآن نمونه‌هایی را ذکر می‌کند.

این کارشناس ارشد مطالعات زنان در پایان یادآور شد: اگر غرب از آزادی سخن می‌گوید برای این است که می‌خواهد آن را از انحصار عده‌ای خارج کرده و به انحصار خود درآورد و تنها نوع استثمار عوض می‌شود اما وقتی خدا از آزادی سخن می‌گوید یعنی فرد بنده و برده هیچکس جز خدا نیست.

انتهای پیام
captcha