دیدار امام‌ جمعه قزوین با دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)
کد خبر: 4102724
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱

دیدار امام‌ جمعه قزوین با دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جمع اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) به مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفان حضور یافت.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه قزوین، امروز ۶ آذر، در جمع اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) که به مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفان برگزار شد، ضمن تبریک ایام بسیج در سخنرانی با موضوع «فتنه از منظر دینی» اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند بسیج لشکر مخلص خداست، بسیج ادامه‌دهنده راه انبیا و ائمه اطهار(ع) است و درصدد تحقق بخشیدن به آرمان‌های بلند دینی و قرآنی است.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۵۰ نهج‌البلاغه فرمودند فتنه از پیروی از هواهای نفسانی شروع می‌شود، برخی‌ها از هواهای نفسانی خود پیروی می‌کنند، برخی نیز حتی پایین‌تر از این بوده و از هواهای نفسانی دیگران پیروی می‌کنند.

امام‌جمعه قزوین بیان کرد: خداوند در سوره کهف فرمود فقط با آن‌هایی باشید که همیشه شما را به‌سوی خدا دعوت می‌کنند، مبادا چشم از آن‌ها بردارید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: این مهم نشان می‌دهد که یک عده از هواهای نفسانی خود پیروی می‌کنند، یک عده هم حتی در این اندازه نیستند که برای خود هوای نفسانی تعریف کنند و از آن پیروی کنند، بلکه پیرو هواهای نفسانی دیگران هستند، ما این‌ها را در فتنه‌ها می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در همین خطبه فرمودند عده‌ای بر اساس غیر دین خدا از هواهای نفسانی دیگران پیروی می‌کنند، اگر باطل با حق مخلوط نمی‌شد، همه باطل را می‌شناختند و ترسی وجود نداشت اما وقتی حق با باطل درهم‌آمیخته می‌شود فتنه شکل می‌گیرد.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: آن‌هایی که پیرو شیطان هستند و از ولایت شیطان تبعیت می‌کنند، فتنه‌گری می‌کنند و آن‌کسانی که اهل حق هستند نجات پیدا می‌کنند، بنابراین منشأ فتنه پیروی از هواهای نفسانی است و احکامی نیز در این میان ساخته می‌شود.

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: از ابتدای انقلاب فتنه‌هایی از قبیل فتنه بنی‌صدر، فتنه خلق مسلمان، فتنه منافقین و دیگر فتنه‌ها را داشته‌ایم که این‌ها بعدازاینکه هواهای نفسانی را مدنظر قرار داده‌اند احکامی را صادر کرده‌اند.

وی یادآور شد: فتنه بازندگی ما رابطه لاینفک دارد، برای مثال در سوره کهف آمده آدم‌ها گمان کرده‌اند همین‌که بگویند ایمان آورده‌ایم تمام می‌شود و به حال خود رها می‌شوند و مورد فتنه و آزمایش قرار نمی‌گیرند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در سوره عنکبوت فرموده از گذشته‌ها همین‌طور بوده و پیشینیان نیز همه در معرض ابتلا، امتحان و فتنه بوده‌اند، برای اینکه در فتنه‌ها صادق و کاذب تفکیک می‌شوند، کوره فتنه باعث می‌شود طلا از سنگ جدا شود، فتنه باعث می‌شود انسانیت آدم‌ها از آلودگی جدا شود.

آیت‌الله عابدینی گفت: آدم‌ها باید در کوره آزمایش و فتنه قرار بگیرند تا گوهر وجودی آن‌ها آشکار شود، حاج قاسم‌ها در آزمایش‌های سنگین حاج قاسم شدند؛ وقتی زندگی هرکدام از آن‌ها را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که بیشترین آزمایش‌های سنگین مقابل پای این‌ها بوده است.

وی بیان کرد: در آیه ۱۱ سوره عنکبوت آمده خدا کسانی را که ایمان آورده‌اند می‌شناسد، منافقان را هم می‌شناسد، اساس کار منافقان بر کذب و دروغ است.

امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در قرآن کریم سه جا «کل نفس ذائقه الموت» مطرح‌شده است، خداوند در سوره عنکبوت آیه ۵۷ فرمود همه مرگ را می‌چشند و به‌سوی خدا بازمی‌گردند، یعنی ما هرلحظه در حال چشیدن مرگ و حیات هستیم، چون این‌ها توأمان هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: همین معنا را در آیه ۳۵ سوره مبارکه انبیا می‌بینیم، خداوند در این آیه فرمود همه مرگ را می‌چشند، هر شر و هر خیری در زندگی ما امتحان است، فقر، ثروت، انزوا، مسئولیت، خوشحالی، عصبانیت و همه‌چیز امتحان پروردگار است، هرکدام از این امتحان‌ها در سرنوشت و جایگاه ما مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین خداوند در آیه ۱۸۵ سوره آل‌عمران می‌فرماید همه مرگ را می‌چشند، هر کاری در این دنیا امتحان است، بعدازاینکه امتحان می‌دهید هر کاری کرده‌اید بدون کم‌وکاست استیفا می‌شود و هیچ‌چیزی گم نمی‌شود، هر فعالیت مثبت و منفی که داشته‌اید همراه شماست و باپوست و گوشت شما آمیخته می‌شود.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: دنیا بستر ساختن بهشت و جهنم است، این دنیا بستری است که هر کس خود را در آن می‌آزماید، اگر فریب نخورد موفق می‌شود و اگر فریب بخورد خسارت می‌بیند.

همه انسا‌ن‌ها در معرض فتنه هستند

امام‌جمعه قزوین یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند نگویید خدایا من از فتنه به تو پناه می‌برم، هیچ‌کس را پیدا نمی‌کنید که در فتنه نباشد، همه در معرض فتنه قرار دارند، هر که خواست از فتنه‌ها به خدا پناه ببرد، نگوید که خدایا فتنه‌ها سراغ من نیایند، بلکه بگوید خدایا از من لغزش در فتنه به خدا پناه می‌برم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: گوهر وجود انسان در فتنه از آلودگی‌ها و زوائد جدا می‌شود و انسان نورانی می‌شود. آن‌کسانی که منشأ فتنه هستند، آن‌کسانی که دنبال هواهای نفسانی هستند و دیگران را به دنبال هوای نفس خود می‌کشانند، علی‌الخصوص امروزه با استفاده از ابزار رسانه، حیله‌ها و شیوه‌های موجود فتنه‌ها گسترده‌تر هستند.

وی تأکید کرد: ما در مقابل این فتنه‌ها چه باید کنیم؟ اگر ما منشأ فتنه را بدانیم و بگوییم این فتنه‌ها از سیستم صهیونیستی برمی‌خیزد، منشأ استکبار جهانی دارد، دشمنان جهانی اسلام منشأ این فتنه‌ها هستند، قرآن می‌گوید اگر می‌خواهید فتنه خاموش شود باید منشأ را هدف قرار دهید.

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: هر وقت آنجا را هدف قراردادیم امنیت را در کشورمان ملاحظه کردیم، هر وقت ملاحظاتی پیش آمد، هر وقت ترسیدیم یا اعتماد و اتکال به کلام خدا نکردیم و با صراحت و جدیت وارد میدان نشدیم از دشمن آسیب دیدیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: عوامل فتنه متفاوت هستند، برخی‌ها فریب‌خورده هستند تکلیفشان یک‌چیز است، برخی که فعال میدانی، عوامل نفوذی و ستون پنجمی در میدان معرکه هستند اگر با آن‌ها جدی برخورد نشود تکثیر می‌شوند و نمی‌شود آن‌ها را جمع کرد، این‌ها باید از شما شدّت و حدّت ببینند.

وی یادآور شد: کسانی گمان نکنند اگر کنار نشستند و آبرو برای جمع شدن فتنه نگذاشتند کارشان خوب بوده است، خیلی‌ها در عرصه هنر، ورزش، علما، اندیشمندان، مراجع و نخبگان هستند که حس می‌کنند ما اگر سکوت کنیم همه را در کنار خودداریم، چون این فتنه یک روزی جمع می‌شود، چرا یک عده را با خود مخالف کنیم، این درست نیست.

آیت‌الله عابدینی افزود: قرآن می‌فرماید فتنه فقط دامن ظلم کنندگان را نمی‌گیرد بلکه آن‌هایی که سکوت کرده‌اند هم از آسیب فتنه در امان نخواهند ماند، اگر این فتنه به آشوب تبدیل شود.

امام‌جمعه قزوین گفت: این برای همه ما یک امتحان است، بعد به ما می‌گویند تو نفوذ کلام داشتی، مقلد داشتی، پیرو داشتی، دانشجو داشتی، خویشاوندان شمارا بزرگ خود می‌دانستند، چه‌کار کردی؟

وی بیان کرد: خیلی وقت می‌گوییم منشأ فتنه فقط صهیونیست‌ها و استکبار شیطانی هستند، تردیدی در این‌ها نیست اما فتنه‌گری استکبار جهانی، انگلیس، امریکا و صهیونیست‌ها مانع نشود از اینکه ما عوامل دیگر را هم ببینیم.

نتیجه آشوب‌ها در سوره اسرا

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در سوره مبارک اسراء در رابطه با محصول و نتیجه آشوب‌ها می‌فرماید اگر ما بخواهیم جامعه‌ای را نابود کنیم کاری می‌کنیم رفاه‌طلبان، زیاده‌خواهان و زیاده‌خواران فسق و فجور کنند، حرام و حلال سرشان نشود، سپس آن قول و قراری که بوده محقق می‌شود و آن جامعه نابود می‌شود.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: ما وقتی حلب، حمص و ادلب را می‌بینیم، چه‌بسا در آنجا هم یک روز آدم‌ها امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کردند، وظیفه‌شان را تشخیص می‌دادند اما فتنه‌ای به پا شد که‌تر و خشک باهم سوختند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: رسول اکرم (ص) در حدیثی فرمودند کسانی هستند که ظاهراً از مودت اهل‌بیت دم می‌زنند اما کارشان از منظر فتنه‌گری از دجال هم بدتر و سخت‌تر است، پرسیدند چگونه می‌شود این‌ها از دجال بدتر باشند، درحالی‌که پیرو اهل‌بیت (ع) هستند؟ حضرت فرمودند گیر کار این‌ها این است که حرف دشمنان ما را گوش می‌کنند.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: ما هرچقدر هم در کشور مشکل داشته باشیم نباید راه را برای دشمن بازکنیم، رسول اکرم (ص) می‌فرماید آن‌هایی که با دشمنان ما سر دوستی و با دوستان ما راه دشمنی در پیش‌گرفته‌اند از دجال بدتر هستند، همین‌جاست که حق و باطل درهم‌آمیخته می‌شود، آن‌قدر اوضاع آشفته می‌شود که برای بسیاری از مردم شناخت مؤمن و منافق میسر نیست.

امام‌جمعه قزوین بیان کرد: گاهی چقدر با برخی‌ها بحث می‌کنیم، می‌بینیم گوش شنوایی وجود ندارد، علت اینکه کارمان در جهاد تبیین نمی‌گرفت این بود که حق و باطل را در چشمان طرف مقابل مخلوط می‌بینیم و این‌ها این‌گونه گرفتارشده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) راه را نشان دادند و فرمودند امواج فتنه‌ها را با کشتی نجات درنوردید، امام حسین (ع) کشتی نجات است، ائمه کشتی نجات هستند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: آن‌کسی که در میانه میدان، میدان‌داری می‌کند قائد است، ما در این حدیث می‌خوانیم که قرآن هم امام و هم قائد است، یعنی در جزئی‌ترین ماجراها هم به ما می‌گوید چه کنیم، همین حدیث پیامبر در اصول کافی هم آمده است.

وی یادآور شد: در اصول کافی آمده وقتی فتنه‌ها روز شمارا مثل شب تار کرد به قرآن پناه ببرید، هر کس قرآن را امام و پیشوای خود قرار دهد قرآن چون مقصدش بهشت است او را تا بهشت رهبری می‌کند اما هر کس قرآن را زینت‌المجالس و پشت سرش قرار دهد، قرآن او را به سمت جهنم می‌راند.

امام‌جمعه قزوین گفت: امیدواریم خدای متعال ما را با اهل‌بیت (ع)، قرآن و آرمان‌های امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب همراه کرده و با این جماعت محشور باشیم و سایه رهبر انقلاب، فرمانده بسیج مستضعفان عالم و زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت بر سر ما باشد و هرروز بر عزت و اقتدار ایشان افزوده شود.

انتهای پیام
captcha