حدیث کساء سیره فرزندپروری حضرت زهرا(س) را ترسیم می‌کند
کد خبر: 4110034
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴

حدیث کساء سیره فرزندپروری حضرت زهرا(س) را ترسیم می‌کند

مشاور حوزه علمیه فاطمیه قزوین با اشاره به لزوم مطالعه سیره حضرت زهرا(س)، گفت: از حدیث کساء نحوه صحبت کردن حضرت زهرا(س) را با فرزندان متوجه می‌شویم، حضرت زهرا(س) فرزندان را به گونه‌ای تربیت می‌کردند که از همان کودکی احساس مسئولیت داشته باشند.

اللهم صلی علی فاطمه الزهرا

اشرف‌السادات عبدحسینی، مشاور حوزه علمیه فاطمیه قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، درباره خصوصیات بارز همسرداری و فرزندپروری حضرت زهرا(س)، گفت: حضرت زهرا(س) شکل بارز تربیت قرآنی را برای تربیت فرزندان داشتند؛ حضرت تمام آیات قرآن کریم را در تمام عمق وجودشان داشتند و از تربیت قرآنی برای تربیت فرزندانشان استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به آیه ۱۵ سوره احقاف ادامه داد: خداوند با نزول این آیه می‌خواهد بگوید پیش از ولادت و بارداری باید روی تربیت فرزندان کار کرد؛ پیامبر(ص) فرمودند «قَالَ النَّبِيُّ ص الْوَلَدُ سَيِّدٌ سَبْعَ سِنِينَ وَ عَبْدٌ سَبْعَ سِنِينَ وَ وَزِيرٌ سَبْعَ سِنِينَ فَإِنْ رَضِيتَ خَلَائِقَهُ لِإِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ إِلَّا فَاضْرِبْ عَلَى جَنْبِهِ فَقَدْ أَعْذَرْتَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى. پیامبراسلام فرمود: فرزند، هفت سال مولی، هفت سال بنده، و هفت سال وزیر است. پس اگر در سال بیست و یکم روحیات او مورد رضایت تو بود (شکر خدای نما) و الاّ واگذار، که در پیشگاه خدا معذورهستی.»؛ در ۷ سال اول اگر با فرزندان مانند یک فرد بزرگ رفتار کنیم نحوه احترام به دیگران را خواهند آموخت و جایگاه دیگران را حفظ خواهند کرد تا جایگاهشان حفظ شود. در ۷ سال دوم باید از فرزند کمک بگیریم؛ با تربیت در هفت سال اول و دوم، فرزندان در ۷ سال سوم به مشاور خوبی تبدیل خواهند شد و می‌توان از آنان مشورت گرفت.

مشاور حوزه علمیه فاطمیه قزوین خاطرنشان کرد: نحوه بازی کردن حضرت زهرا(س) با فرزندانشان بیشتر به شکل مسابقه‌ای بوده است، برای مثال می‌گفتند چیزی بنویسید یا گردنبدشان را پاره کردند و گفتند بگردید و پیدا کنید. اینگونه مسابقات باعث می‌شد بچه‌ها ضمن رشد کردن یاد بگیرند زندگی مسابقه است.

وی تصریح کرد: از حدیث کساء نحوه صحبت کردن حضرت زهرا(س) را با فرزندان متوجه می‌شویم، وقتی حسنین تک به تک وارد ‌شدند و سلام دادند، حضرت زهرا(س) با کلماتی همچون ای همه وجودم و ای نور چشمم صحبت کردند. محبت حضرت زهرا(س) محبت لوس‌کننده نبود و اینگونه نبود که بچه‌ها به هرچه دلشان می‌خواهند برسند، حضرت زهرا(س) فرزندان را به گونه‌ای تربیت می‌کردند که از همان کودکی احساس مسئولیت داشته باشند. متأسفانه امروزه چون تعداد فرزندان کم است والدین بیشتر خواسته فرزندان را خودشان انجام می‌دهند و همین سبب می‌شود فرزندان ما تنبل تربیت شوند.

این مسئول با تأکید بر اینکه زن محور خانه است و خداوند عاطفه زن را بر عقلش فزونی داده، افزود: در کتاب «زن در آینه جلال و جمال» آیت‌الله جوادی آملی آمده است در مردان عقل بر عاطفه غلبه دارد و در خانم عاطفه بر عقل غلبه دارد. خانم‌ها به دلیل عاطفی بودن می‌توانند محیطی گرم را برای همسر و فرزندان فراهم کند که این بالاترین جهاد برای زن است چون با تربیت صحیح مردان جامعه‌ای ایده‌آل و سالم خواهیم داشت.

عبدحسینی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) تا نهایت توانشان برای آرامش خانواده تلاش داشته و با کمترین وسایل آسایش خانواده را فراهم کردند، چون پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) سفارش کرده بودند که چیزی از همسرت نخواه مبادا نتواند تهیه کند و خجالت بکشد، لذا حضرت زهرا(س) چیزی از حضرت امیرالمومنین(ع) تقاضا نمی‌کردند. روزی حضرت علی(ع) تشریف آوردند و فرمودند چیزی برای خوردن داریم؟ حضرت زهرا(س) فرمودند چیزی نداریم و خانه خالی است، حضرت علی(ع) فرمودند چرا نگفتید؟ حضرت زهرا(س) فرمودند چون پدرم فرمودند به شما نگویم. این نشان می‌دهد مرد خانه باید حواسش به خانه باشد، البته خانم هم باید بداند روزی که خداوند به بندگان می‌دهد تقسیم شده است و برای برخی از بندگان کم است.

وی گفت: خداوند روزی را طبق حکمتش تقسیم کرده است و این نباید ما را نگران کند بلکه باید برای برکت‌دار شدن روزی تلاش کنیم، برکت‌دار شدن روزی یعنی قناعت کنیم و اسراف نکنیم، قرائت دعا و تلاوت سوره واقعه در شب‌ها موجب می‌شود مالی که در دسترس داریم برکت پیدا کند.

مشاور حوزه علمیه فاطمیه قزوین مطرح کرد: حضرت احترمی ویژه برای حضرت علی(ع) قائل بودند و ضمن داشتن زندگی عاشقانه در خطاب کردن همسر هیچ‌گاه امیرالمؤمنین(ع) را مفرد صدا نمی‌کردند، حتی اسم حضرت را صدا نمی‌کردند بلکه حضرت را علی ابن ابی طالب، امیرالمؤمنین و یا به کنیه صدا می‌کردند و نهایت ادب را در مقابل حضرت داشتند.

صمیمی شدن با رعایت جایگاه همسر تفاوت دارد

وی متذکر شد: همسران نسل جدید به دلیل عشق اسم همدیگر را صدا می‌کنند و می‌گویند خودمانی شدیم ولی صمیمی شدن با رعایت جایگاه همسر تفاوت دارد؛ جایگاه همسر جایگاهی است که باید برای آن کرامت و بزرگی قائل باشیم و به گونه‌ای برخورد کنیم که همسر احساس کند دوستش داریم و همه اهل خانه برای او احترام قائل هستند.

عبدحسینی اشاره کرد: ما زنان باید سیره حضرت زهرا(س) را مطالعه کنیم و خود را از همسرمان جدا ندانیم بلکه تمام محبت خودمان را در خانواده قرار دهیم. محبت مادرانه به همسرمان نداشته باشیم بلکه حس کنیم یک وجود هستیم و مرد از ما جدا نیست، خوبی‌های قابل ‌ستایش همسرمان را ستایش کنیم و جلوی همسرمان از خودش تشکر کنیم.

وی بیان کرد: از نحوه برخورد حضرت زهرا(س) با حضرت علی(ع) الگو بگیریم؛ اگر انسان حرمت و احترام همسر را نگه دارد، همسر را پشتیبان خودش بداند، به داشتن همسرش افتخار کند و خداوند را شاکر باشد، خداوند سبحان زندگی خوبی برایش رقم خواهد زد.

مشاور حوزه علمیه فاطمیه قزوین تشریح کرد: حضرت زهرا(س) می‌دانستند اطاعت امر شوهر واجب است، در امور اخلاقی هم این اطاعت را داشتند. نمونه بارز آن را در ملاقات ابوبکر و عمر می‌بینیم؛ ابوبکر و عمر وقتی دیدند حضرت زهرا(س) بیمار است و ممکن است از دنیا بروند و به خواسته خود نرسند خدعه کردند و اجازه خواستند به عیادت حضرت بیایند که حضرت جواب آنان را ندادند؛ پیش حضرت علی(ع) رفته و گفتند می‌خواهیم بیاییم حال دختر پیغمبر را بپرسیم ولی حضرت زهر(س) ما را نپذیرفتند شما واسطه شوید، حضرت علی(ع) خدمت حضرت زهرا(س) آمدند و گفتند ابوبکر و عمر می‌خواهند بیایند و شما را ببیند. با وجود آنکه آن دو نفر دشمن حضرت زهرا(س) بودند و اذیتشان کرده بودند حضرت زهرا(س) فرمودند خانه، خانه توست و من کنیز تو هستم، من در اختیار شما هستم هر جور خودتان تصمیم می‌گیرید. حضرت علی(ع) به آنان اجازه داد و آن‌ها آمدند، ولی وقتی رسیدند حضرت زهرا(س) روی خود را به سمت دیوار کردند و گفتند آیا شما این حدیث را شنیدید که غضب فاطمه غضب حضرت رسول(ص) و غضب حضرت رسول(ص) غضب خداست، گفتند بله، حضرت زهرا(س) گفتند خدایا شاهد باش من از این دو نفر راضی نیستم.

وی اظهار کرد: پس از ازدواج اگر مدیریت مرد را می‌پذیریم با مشاهده اشتباه باید تأمل و به صورت غیرمستقیم اشتباه بودن مدیریت را عنوان کنیم. زن و شوهر به اندازه‌ای می‌توانند در حق هم محبت داشته باشند که شرک نباشد، قطعاً حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) هم اینگونه بودند؛ امیرالمؤمنین(ع) در لحظات پایانی عمر مبارک حضرت زهرا(س)، ایشان صدا را می‌کنند، حضرت زهرا(س) جواب نمی‌دهند، حضرت علی(ع) می‌گویند من علی هستم. اشک حضرت علی(ع) روی صورت حضرت زهرا(س) می‌ریزد و حضرت چشم باز کرده و اشک‌های حضرت علی(ع) را پاک می‌کنند و به سینه مجروح خود می‌مالند و می‌فرمایند این اشک‌ها شفاست چون اشک مظلوم است. این نشان میزان محبت حضرت زهرا(س) به همسرشان است.

عبدحسینی توضیح داد: اگر زندگی زنان ما زهرایی شود می‌توانند زندگی خود را به بهترین نحو اداره کنند. حضرت زهرا(س) خیلی مال دنیا نداشتند برای مثال پوستینی داشتند که روی آن می‌خوابیدند، نماز می‌خواندند و هم آن را روی بچه‌ها می‌انداختند. متأسفانه امروزه این طور نیست برای مثال چندین نوع غذا تهیه می‌کنیم در حالی که در خانه حضرت علی(ع) یک نوع غذا مانند نان و خرما یا نان و شیر بیشتر نبود ولی ما امروزه به یک نوع غذا قانع نیستیم بلکه می‌خواهیم سفره رنگارنگ بچینیم؛ وقتی میهمان می‌آید می‌گوییم حتماً باید سفره ما پر باشد در حالی که این سبب بیماری انسان می‌شود.

انتهای پیام
captcha