اعتکاف «مادر و کودک» در قزوین برگزار می‌شود
کد خبر: 4118248
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸

اعتکاف «مادر و کودک» در قزوین برگزار می‌شود

مسئول اطلاع‌رسانی ستاد اعتکاف استان قزوین گفت: مسجد محمد رسول‌الله(ص) قزوین برای اعتکاف مادران در کنار فرزندان خردسالشان آماده‌سازی و مهدهای فعالی برای افزایش کیفیت مراسم پیش‌بینی شده است.

اعتکاف مادر و کودک

حسین فلاح، مسئول اطلاع‌رسانی ستاد اعتکاف استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تعطیلی اعتکاف در دوره کرونا، گفت: پس از ۲ سال تعطیلی مراسم معنوی اعتکاف امسال شاهد شور و شوق مردم مؤمن شهر قزوین برای حضور در مساجد و ارتباط و راز و نیاز و بهره‌گیری از برکات وصف‌ناپذیر ماه معظم رجب هستیم.

وی اظهار کرد: برای اولین‌بار است که ثبت‌نام شرکت در اعتکاف به‌صورت کاملاً اینترنتی انجام می‌شود و امسال هم بیشترین ظرفیت را به بانوان اختصاص داده‌ایم و تنها فضای مسجدالنبی(ص) شهر قزوین برای اعتکاف آقایان پیش‌بینی شده است.

مسئول اطلاع‌رسانی ستاد اعتکاف استان قزوین گفت: عموم بانوان در مساجد جامع عتیق، امام‌ خمینی(ره)، سنجیده و مسلم‌ابن‌عقیل در منطقه مینودر معتکف خواهند شد و نیز مسجد موسی‌ابن‌جعفر(ع) منطقه حیدری ویژه اعتکاف دختران دانش‌آموز مهیا شده است.

وی افزود: تشکل‌ها و گروه‌های بانوان که از طریق کانون‌های فرهنگی مساجد ثبت‌نام کرده‌اند در مسجد المهدی(عج) میدان حافظ، منطقه مینودر مستقر خواهند شد.

فلاح خاطرنشان کرد: مسجد محمد رسول‌الله(ص) شهر قزوین واقع در بلوار مدرس جهت اعتکاف مادران در کنار فرزندان خردسالشان آماده‌سازی شده است و مهدهای فعالی برای افزایش کیفیت مراسم پیش‌بینی شده و به نوعی اعتکاف خانوادگی است.

برگزاری مراسم اعتکاف برای پسران دانش‌آموز

وی تصریح کرد: به سبب محدودیت‌هایی که وجود دارد امکان اینکه مسجدی را هم به اعتکاف پسران نوجوان اختصاص دهیم وجود نداشت اما امسال مراسم اعتکافی که در دهه سوم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود صرفاً برای پسران دانش‌آموز در نظر گرفته خواهد شد.

مسئول اطلاع‌رسانی ستاد اعتکاف استان قزوین یادآوری کرد: امسال ماه رجب را به اعتکاف دختران پرداختیم و فرصت ماه رمضان را به پسران اختصاص دادیم که البته این موضوع خارج از ستاد اعتکاف است و در قالب گروه‌های فرهنگی تربیتی فعال سطح شهر انجام می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به تجربیات سال گذشته پیش‌بینی می‌شد که قریب به سه‌هزار نفر در اعتکاف امسال حضور داشته باشند اما هزینه‌هایی که برای معتکفین اعلام شد درصدی از ریزش را به همراه خواهد داشت.

فلاح تصریح کرد: از این بابت از مردم عذر خواهیم چون آنچه در نظر داشتیم نه تنها گرفتن هزینه نبود بلکه شایسته بود که اعتکاف به‌صورت رایگان برگزار شده و هدایایی هم تقدیم معتکفین می‌شد اما علی‌رغم تعطیلی ۲ ساله این مراسم معنوی، مسئولان اقبال و کمکی برای برپایی آن نکردند و هزینه ۳۵۰ تومان برای هر معتکف لحاظ شد اما با کمک خیرین توانستیم این مبلغ را برای دختران دانش‌آموز نوجوان مسجد موسی‌ابن جعفر(ع) تا مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به ازای هر معتکف کاهش دهیم.

هزینه بالای تعریف‌شده برای معتکفین

وی خاطرنشان کرد: برآورد هزینه ۴۳۰ هزار تومان به ازای هر معتکف بود که آن را تا ۳۵۰ تومان کاهش دادیم اما هنوز منابع مالی که بتواند این فاصله ۸۰ هزار تومانی به ازای هر نفر را همپوشانی کند نیافته‌ایم و با ارگان‌های مختلف هم نامه‌نگاری کردیم و متأسفانه بازخوردهای شایسته‌ای دریافت نکردیم.

مسئول اطلاع‌رسانی ستاد اعتکاف استان قزوین گفت: مستقیماً با متقاضیان اعتکاف در ارتباطم و غالباً از هزینه تعریف شده گله‌مندند اما در این میان هم برخی از خیرین عزیز هزینه همشهریانی را که توان مالی برای حضور در این مراسم معنوی نداشتند به‌ صورت کامل و یا در قالب کمک‌هزینه تأمین کردند و موردی نبوده که فردی به دلیل ملاحظات مالی از اعتکاف بازماند.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده بود که یک آشپزخانه مرکزی در سطح شهر وعده‌های افطار و سحر را برای تمامی معتکفین آماده کند اما این مهم در شناسایی مکان‌ها محقق نشد و در نهایت پذیرایی به مساجد واگذار شد تا پیش‌نیاز و مواد اولیه در اختیار آنها قرار گرفته و مسئولیت طبخ وعده‌ها بر عهده مساجد برگزار کننده اعتکاف باشد.

فلاح در پایان گفت: برای تقویت فضای معنوی اعتکاف و بهره‌مندی هرچه بیشتر معتکفین تیم فرهنگی مجرب و دغدغه‌مندی آماده شده که می‌توان گفت در مقایسه با تجربیات گذشته، غنی‌ترین محتوای فرهنگی برای معتکفین را فراهم کرده‌اند و حضور اساتید اخلاق از استان‌های قم و تهران، حلقه‌های معرفت، تجوید، جزءخوانی، دعاخوانی و ادعیه مختص ایام اعتکاف از جمله فعالیت‌های فرهنگی است و برای دختران نوجوان هم بسته فرهنگی و آموزشی مجازی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha