شکل‌گیری خانواده پایدار نیازمند تربیت و فرهنگ‌سازی است
کد خبر: 4154392
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹

شکل‌گیری خانواده پایدار نیازمند تربیت و فرهنگ‌سازی است

مدیر گروه پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شکل گیری خانواده پایدار، بیش از اینکه نیازمند قانون باشد نیازمند تربیت، فرهنگ‌سازی و همراه‌سازی نظام‌های اجرایی شکل دهنده به سبک زندگی است.

حسن بنیانیان

به گزارش ایکنا از قزوین، حسن بنیانیان، مدیر گروه پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مراسم گرامیداشت روز عفاف و حجاب که سه‌شنبه ۲۰ تیر در سالن اجتماعات دانشکده آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: ما باید بتوانیم نسل جوان را با انقلاب پیوند دهیم و به دنبال عمق‌دهی به مسائل دینی باشیم زیرا عمق دین به تدریج منتقل می‌شود و اساساً بر مبنای احساس نیست.

وی بیان کرد: برای ورود به مباحث مهم اجتماعی نیازمند نکاتی هستیم و اولین نکته این است که علاوه بر حل مسائل احتمالی در زندگی شخصی خود، در راستای انجام رسالت تبیین اقدام کنیم.  نکته دوم این است که در این گونه مباحث همه ما تجربیات فردی تأثیر گرفته و قضاوت می‌کنیم و طبیعی است که در این میان دامنه اختلاف نظرها زیاد باشد اما شناخت دیدگاه‌های دیگران، کمک می‌کند تا اشتباهات خود و دیگران را کاهش دهیم و جامعه با نشاط‌تری داشته باشیم.

این کارشناس فرهنگی اظهار کرد: نکته سوم این است که مباحثی که به واسطه تجربه از دوران کودکی و مشاهده زندگی دیگران، برای نسل ما امری بدیهی و تکراری به نظر می‌رسد، در شرایط موجود به طور طبیعی به فرزندانمان منتقل نمی‌شود و در اکثر موارد فرهنگ آلوده وارداتی مسیر زندگی فرزندان ما را شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: اما این دانش و تجربه‌ها باید برای نجات فرزندانمان به آن‌ها منتقل شود و این انتقال نیازمند روش‌های جدید و راه کارهای متفاوت از گذشته است که اگر این نوآوری‌ها اتفاق نیفتد سبک زندگی فرزندان ما را دنیای مدرنیته تعیین خواهد کرد و ما به صورت منفعل باید با پیامدهای تلخ آن مواجه شویم.

بنیانیان گفت: نکته چهارم این است که اکثریت مردم جامعه ما دچار بیماری فرهنگی فرافکنی شده‌اند و علامت این بیماری این است که برای فرار از مسؤلیت خویش، هر بحثی را که بشنوند به جای فکر کردن روی مسؤلیت خویش و اینکه چگونه می‌توانند نقش خود را اصلاح کنند در بیرون از وجود خویش و در جستجوی مقصرند و انتظار دارند گوینده، تکلیف آنه‌ایی را که معمولاً در جلسه نیستند مشخص کند تا وجدان آن‌ها در کم‌کاری و بی ‌تفاوتی خود نسبت به وجود آن معضل خاص، آرام شود.

وی تصریح کرد: اگر وجدان انسان داور باشد پذیرفت که در پیشگاه الهی اول باید روی اصلاح نقش خود تمرکز کرده و در ادامه تأثیرگذاری، اصلاح نقش سیاست‌گذاران، مدیران و سایرین را مطالبه کند، نکته پنجم این است که اگر شکل‌گیری ازدواج و خانواده پایدار، منوط بر وجود پوشش اسلامی است، تحقق این امر بیش از اینکه نیازمند قانون باشد نیازمند تربیت، فرهنگ‌سازی و همراه‌سازی نظام‌های اجرایی شکل‌دهنده به سبک زندگی است و قانون نقش تکمیل کننده برای حذف معدود افرادی دارد که آگاهانه قصد مبارزه با حجاب و عفاف را دارند.

مدیر گروه پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بر اساس تعالیم اسلامی، خانواده مجموعه‌ای از افراد با رابطه سببی (عقد و ازدواج) و نسبی (والدینی، فرزندی، خواهر و برادری) است که این افراد نسبت به هم، متناسب با نوع نسبت و ارتباط مسؤلیت‌های اجتماعی، حقوقی، تربیتی، رفتاری، اقتصادی و دینی متفاوتی دارند و بزرگترین چالش انقلاب اسلامی در موضوع خانواده رودررویی تمام عیار در جنگ فرهنگی با نظام غربی است.

وی ادامه داد: موضوع پوشش اسلامی زن و مرد یکی از احکام الهی است که در کنار ده‌ها حکم دیگر مطرح شده است اما ماهیت امر پوشش اسلامی و نقشی که در ادامه حیات دارد حضور کلیت دین در روابط جامعه و تداوم حیات مستقل ایران اسلامی است و سرمایه‌گذاری سنگین دشمن برای نابودی انقلاب اسلامی از رهگذر نابودی بنیاد خانواده در جوامع اسلامی نشأت می‌گیرد.

این مسئول اظهار کرد: جامعه اسلامی باید بر محوریت خداپرستی، عدالت طلبی، خیرخواهی و کمال‌گرایی ساخته شود و جامعه شیطان زده غرب که هم اکنون در بسیاری از زوایای زندگی ما ظاهر شده، اکثر ظرفیت‌های انسانی را در خدمت لذت‌جویی و توسعه مصرف‌گرایی به خدمت گرفته است.

وی ادامه داد: ضمانت‌های اخلاقی و حفظ پوشش اسلامی بر مبنای حیا، عفت، تقویت هویت ایرانی اسلامی و غیرت است و شکل گیری خانواده پایدار، بیش از اینکه نیازمند قانون باشد نیازمند تربیت، فرهنگ‌سازی و همراه‌سازی نظام‌های اجرایی شکل دهنده به سبک زندگی است.

این کارشناس در پایان گفت: ما در شرایط موجود نیازمند ده‌ها هزار نشست هیئت گونه کوچک با مخاطب دامنه نزدیک متناسب با شرایط زمان و وجود مردان و زنان مجاهدی که بدون توقع، مثل نخ تسبیح با دعوت از مربیان و متربیان این نشست‌ها را راه‌اندازی و مدیریت می‌کنند، هستیم.

انتهای پیام
captcha