برپایی دوره مهارت‌های پژوهشی برای طلاب در قزوین
کد خبر: 4154670
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶

برپایی دوره مهارت‌های پژوهشی برای طلاب در قزوین

دوره مهارت‌های پژوهشی برای ارائه مقاله به همایش‌ها و نشریات بین‌المللی، سومین دوره دانش‌افزایی استادان مکالمه عربی و دوره آموزشی مهارت‌های فن خطابه به زبان عربی به مدت سه روز در حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) قزوین برپاست و در آن اساتید حوزه‌های علمیه و دانشگاه مباحث تعیین شده را تدریس می‌کنند.

حسینی عارف، مسئول مرکز زبان حوزه‌های علمیه

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا حسینی عارف، مسئول مرکز زبان حوزه‌های علمیه کشور، در مراسم افتتاحیه مهارت‌های پژوهشی برای ارائه مقاله به مجلات و همایش‌های بین‌المللی که امروز چهارشنبه ۲۱ تیر ماه، در مدرسه علمیه امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: امروزه کلید واژه اسلام به حوزه علمیه ختم نمی‌شود بلکه به برکت انقلاب اسلامی که در دنیا تحول ایجاد کرده است و موجب تغییر در رویکرد نگاه‌های محلی به بین‌المللی شده بدون تردید کلید واژه زرتشت هم به حوزه علمیه می‌رسد و ما باید بتوانیم به سؤالات گروه‌های مختلف پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: یکی از ابزارهای تأثیرگذاری طلاب و روحانیون این است که باید ساده‌زیست و با دانش علمی باشند و در کنار آن برای انتقال این دانش به گروه‌ها و ملل مختلف به زبان‌های خارجی هم مسلط شوند زیرا برای تأثیرگذاری باید چند مهارت را بدانیم و به آن مجهز باشیم که داشتن علم، تهذیب و زبان خارجی از مهمترین آن‌هاست.

این مسئول بیان کرد: آموزش کسب علم و فضل بر عهده حوزه علمیه است تا طلبه دانشمند شود و رسیدن به تهذیب با تلاش خود طلبه ممکن می‌شود و وظیفه آموزش زبان خارجی و مهارت نیز برعهده مرکز آموزش زبان حوزه‌های علمیه است.

مسئولیت سنگین مرکز آموزش زبان حوزه علمیه

وی ادامه داد: مرکز آموزش زبان حوزه علمیه مسئولیت سنگینی دارد و باید بر اساس مخاطب بتواند دوره‌های مهارتی و تخصصی بین‌المللی دایر کرده و افراد را آموزش دهد تا به اهداف مورد نظر خود دست یابیم.

مسئول مرکز زبان حوزه‌های علمیه کشور گفت: با داشتن ظرفیت مرکز مطالعات اسلامی، آموزش تخصصی، مرکز ترجمه و پژوهش قادریم علاوه بر زبان خارجی برای مهارت‌های دیگر در عرصه رسانه و فضای مجازی هم آموزش‌های لازم را ارائه کنیم. در این مرکز هم بخش زبان و هم آموزش زبان بین‌الملل داریم و امروز همه استان‌ها دارای استاد بومی هستند و یک دوره پژوهش بین‌الملل هم داریم تا برنامه‌ریزی‌ها شتاب گیرد.

وی بیان کرد: جای تأسف دارد که کرسی‌های شیعه‌شناسی ما دست بهایی‌هاست و ما از این بخش غفلت کرده‌ایم در حالی که ظرفیت تولید محتوا داریم ولی نمی‌توانیم آن را عرضه کنیم و مقاله علمی بنویسیم ولی یک بهایی این کار را می‌کند و مذهب ما را با تحریف معرفی می‌کنند لذا باید در این عرصه نیز توانمند شویم که حوزه در این زمینه برنامه دارد.

مسئول مرکز زبان حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: یکی از دوره‌های خوب که به تازگی برای اولین بار آغاز به کار کرده است، دوره نحوه نوشتن مقاله برای مجل‌های بین المللی (IsI) است و امروز این دوره در قزوین که زمانی پایتخت ایران بوده دایر شده تا بتواند قطب بین‌المللی هم باشد.

حوزه علمیه باید به روز باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر عرفانی، مدیر حوزه‌های علمیه قزوین نیز در این برنامه، گفت: امروزه اهمیت زبان خارجه بر همگان آشکار شده و ابزار کلیدی برای انتقال حقایق، اطلاعات و ارتباطات با محیط داخلی و بین‌المللی است و اگر ما مدعی هستیم که دین مبین اسلام پاسخگوی همه نیازها بر اساس آموزه‌های مبتنی بر فطرت است باید بتوانیم آن را با زبان‌های مختلف به دیگران عرضه کنیم.

وی ادامه داد: این دوره آموزشی با مدیریت مرکز آموزش زبان‌های خارجی و حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود و تأکید داریم نگاه به جایگاه حوزه باید به روز باشد، نکته قابل توجه اینکه امور بین الملل فقط زبان نیست ولی بخشی از کارهای آموزشی حوزه در این عرصه تعریف شده لذا ما فراخوان دادیم تا طلاب و خانواده‌هایشان زبان‌های خارجی را فرا بگیرند و مرکز امور بین‌الملل حوزه به صورت هدفمند همه امکانات را فراهم کرد.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اینکه ابزار جهاد تبیین در عرصه بین‌الملل دانستن زبان خارجی است، بیان کرد: باید در فضای مجازی بین‌الملل با تولید محتوا نقش مؤثری ایفا کنیم و لازمه این کار دانستن زبان‌های خارجی و بین‌المللی است. همانگونه که در یک سال اخیر توانستیم کلیپ‌هایی به زبان‌های مختلف با موضوع «چرایی و فلسفه غدیر» تولید و منتشر کنیم.

به گزارش ایکنا، دوره مهارت‌های پژوهشی برای ارائه مقاله به همایش‌ها و نشریات بین‌المللی، سومین دوره دانش‌افزایی استادان مکالمه عربی و دوره آموزشی مهارت‌های فن خطابه به زبان عربی به مدت سه روز در حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) قزوین برپاست و در آن اساتید حوزه‌های علمیه و دانشگاه مباحث تعیین شده را تدریس می‌کنند.

انتهای پیام
captcha