رسم جوانمردی از نگاه امام حسن مجتبی(ع)
کد خبر: 4168997
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶

رسم جوانمردی از نگاه امام حسن مجتبی(ع)

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: امام حسن مجتبی (ع) فرمودند از علائم جوانمردی این است که نسبت به دین حریص بوده و در کارها همت داشته باشیم، اقدام به اصلاح مال و قیام به انواع حقوق کنیم.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، در مراسم عزاداری شهادت پیامبر اعظم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) که امروز در مسجد امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت، گفت: امام حسن مجتبی(ع) یک مکتب و دانشگاه بوده و مجموعه‌ای از اصول زندگی، اصول فکری، جهان‌بینی، نگرش، اخلاق و انسانیت را برای ما به ارمغان آورده است.

وی ادامه داد: جوانمردی بسیار حائز اهمیت است، همه ما دوست داریم جوانمرد باشیم، جوانمردی پیر، جوان، زن، مرد، کودک و بزرگ نمی‌شناسد، امام حسن مجتبی(ع) درباره جوانمردی فرموده‌اند جوانمرد چند علامت دارد، یکی از علائمش این است که انسان نسبت به دینش حریص باشد، یعنی همان طور که نسبت به نماز و روزه حساس است، نسبت به مستحبات دین، انفاق، رسیدگی به فقرا، شجاعت، دفاع از حرم و دفاع از نظام جمهوری اسلامی نیز حساسیت نشان بدهد.

وی بیان کرد: آن کسی که مراقب است لقمه حرام وارد زندگی‌اش نشود و آن خانمی که برای مسئله عفاف و حجاب اهمیت قائل است، این‌ها جوانمردند. بنابراین طبق فرمایش امام حسن مجتبی(ع) باید نسبت به دین حریص بود و برای دین اهمیت قائل شد، دین یک وقت از ما جهاد می‌خواهد، یک وقت صله‌رحم می‌خواهد، یک وقت حمایت از مستضعفان دنیا را می‌خواهد، یک موقع حمایت از فلسطین و لبنان را می‌خواهد، یک وقت نجات یمن و سوریه را می‌خواهد، جوانمردان نسبت به دین‌شان حریصند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از جوانمردان عصر حاضر حاج قاسم سلیمانی است، حاج قاسم سرباز مقام معظم رهبری و مجری فرامین ایشان بود، جوانمردی دینی رهبر حکیم انقلاب اسلامی باعث نجات سوریه شد، اگر این جوانمردی دینی وجود نداشت ما اکنون یک رژیم صهیونیستی دیگر در منطقه داشتیم، اما امروز می‌بینیم در سایه این جوانمردی دینی، سوریه خط مقدم جنگ با صهیونیست‌ها است.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) در ادامه فرمود علامت دیگر یک انسان جوانمرد این است که مالش را اصلاح می‌کند، یعنی نمی‌گذارد مال حرام و حق دیگران در اموال او باشد و به حق‌الله و وجوه شرعیه حساس است، گاهی خواهران و برادران در ارث حق و ناحق می‌کنند و سهم یک نفر را نمی‌دهند، یا برخی حق‌الله و وجوهات شرعیه را پرداخت نمی‌کنند، در قیامت با دست خالی چطور می‌توانیم این حق‌ها را به صاحبانشان بازگردانیم؟

وی یادآور شد: سومین علامت جوانمردی از دیدگاه امام حسن مجتبی(ع) قیام به حقوق است، اینکه ما بدانیم حق ما نسبت به خدا چیست؟ حق ما نسبت به نماز چیست؟ حق ما نسبت به مسجد، والدین، همسر و فرزندان چیست؟ باید انواع و اقسام حقوق را بدانیم و آن‌ها را رعایت کنیم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام حسن مجتبی(ع) در مورد علامت دیگر جوانمردی فرمودند اگر کسی همت در کارش نباشد از جوانمردی محروم است، همت به معنای اراده داشتن در کارهاست، برای مثال کسی که زود عصبانی می‌شود و با عصبانیتش دیگران را آزار می‌دهد، تصمیم می‌گیرد زود از کوره در نرود ولی چون همت در کارش نیست باز هم مثل سابق با هر چیز کوچکی عصبی می‌شود.

وی بیان کرد: امام حسن مجتبی(ع) فرمود اگر کسی دین نداشته باشد ممکن است حیا را هم نادیده بگیرد، ما می‌خواهیم در قیامت انبیا و ائمه (ع) را ملاقات کنیم، آیا خجالت‌زده نمی‌شویم اگر حیا نداشته باشیم؟ حیا یکی از مهم‌ترین فضائل انسانی است که در سایه دین اتفاق می‌افتد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) فرمودند مرکز و اساس عقل معاشرت صحیح با مردم است، یعنی بدانیم با همسر، فرزندان، والدین و همسایه چطور برخورد کنیم؟ هر کس ادب و آداب دارد رفتارش تماشایی‌تر است.

عابدینی در پایان بیان کرد: امام حسن مجتبی(ع) بسیار دعا می‌کردند، قنوت فرصت خوبی برای دعاست، خدا می‌گوید من شما را دعوت کرده‌ام بیایید تا با هم از نیازهایتان حرف بزنیم اما گاهی ما این گونه‌ایم که گویا عجله داریم زودتر نمازمان را تمام کنیم و به کارهایمان برسیم، این در شأن شیعیان نیست، باید هر چه می‌توانیم از رفتار و کردار ائمه (ع) درس بگیریم و خود را به آنان نزدیک کنیم تا عاقبت‌به‌خیر شویم.

انتهای پیام
captcha