همنوایی شاعران قزوینی با حماسه مردم غزه
کد خبر: 4184582
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

همنوایی شاعران قزوینی با حماسه مردم غزه

شب شعر «حماسه غزه» به همت حوزه هنری قزوین برگزار شد و در این برنامه شعرای قزوینی با تأکید بر لزوم توجه به مفهوم مقاومت که این روزها از دل غزه بر می‌آید به همنوایی با آرمان فلسطین پرداختند.

شب شعر حماسه غزه

به گزارش ایکنا از قزوین، در تعریف شعر مقاومت می‌توان این طور بیان کرد که گونه‌ای معناگرا از شعر است که با تکیه بر مؤلفه‌های بیداری، دردمندی، فریادگری و ستیز با ناراستی‌ها به تمام ارزش‌های والای انسانی جان می‌بخشد. شعر مقاومت، شعری بی‌مرز است که جریان فریادگری و فریادرسی را باهم دارد.

این روزها که در جای جای جهان هرکس بسته به توان خود قدمی برای حمایت از مردم مظلوم غزه برمی‌دارد، حوزه هنری قزوین بر آن شد تا محفل شب شعر مقاومت را برای همنوایی شاعران قزوینی با مردم غزه و فلسطین برپا کند؛ محفلی که در آن واژه‌ها همچون امواج دریا می‌خروشیدند و نام فلسطین را فریاد می‌زدند.

کلمات ایستاده در کنار فلسطین

محمدعلی حضرتی‌ها، کارشناس و مجری برنامه ضمن اشاره به قدرت شعر در جریان مقاومت، گفت: رویداد مهمی که نباید به سادگی از آن عبور کرد این است که اگر شعر نبود شاید جریان فلسطین به یک تراژدی غم‌انگیز و محکوم به شکست تبدیل می‌شد اما با کمک شعر به یک رویداد با اندیشه انقلابی بدل شد و پیامبر آن شعر بود و واژه‌ها انسان‌های بزرگ آماده فداکاری را پرورش دادند.

وی ادامه داد: شاعرانی مانند محمود درویش و نزار قبانی در کنار مردم فلسطین با قدرت کلمات با دشمن متجاوز جنگیدند و این کلمات ساده‌ بودند که تبدیل به سنگ شدند و این روند تداوم یافت تا صبح شنبه‌ای که چرت عالم پاره شد و افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل را برای همیشه زیر سؤال برد.

اسماعیل سکاک، شاعر قزوینی اولین قطعه را در حمایت از مردم ستمدیده فلسطین قرائت کرد و سپس غزلی هم به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) خواند و در همین راستا محمدحسین ابوترابی، طیبه بهبودی، نگارسادات معصوم‌زاده، فاطمه لطفی، عماد عاملی اشعار خود را خوانند و من هم که فکر کردم جای یک نفر که با بندبند وجودش در غم غزه غلطیده باشد خالی است، قطعه‌ای از «غیاث‌المدهون» خواندم اما، این شب شعر میهمانان ویژه‌ای هم دارد، «عاطفه جوشقانیان» و «محمدحسین مهدویان» که میهمانان ویژه برنامه هستند و عطر دلنواز حرم حضرت معصومه(س) را با خود به همراه آورده‌اند نیز اشعار خود را  قرائت کردند.

حین شعرخوانی‌ها گه گاه صدای آفرین‌ها از گوشه‌گوشه فضای تاریخی عمارت هنر شنیده می‌شد، آن لبخندها و آن چشم‌هایی که با اشک برق می‌زد در تلاش برای لمس واژه آزادی، مقاومت و سربلندی برآمده از غزه بود و همه یک حال خوشی داشت که انگار دست گذاشته‌ای بر شانه دوستی، برادری و یا خواهری از اهالی غزه، که ببین! این قلب‌ها و این حفره‌های درون قلب‌‌ها از آن تو است و آن مفهوم ژرفی که آفریده‌ای!

هنر باید در خدمت مستضعفین باشد

شعرخوانی که به پایان رسید، محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری استان قزوین، که به چشم ما صاحبخانه است با تقدیر از حاضران، گفت: امام خمینی(ره) هنر را در خدمت مبارزه تعریف می‌کردند و این در حالی بود که در همان زمان خیلی‌ها هنر و سیاست را از هم جدا می‌دانستند و معتقد بودند هنری که با سیاست درآمیزد نمی‌تواند آزادگی خود را حفظ کند ولی با گذر زمان و امروز بیش از پیش در می‌یابیم که هنر بدون آمیختگی به مبارزه رهیافتی ندارد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین بیان کرد: لازم است که هنر در خدمت اسلام ناب باشد و گاهی همین اسلام ناب نیز ممکن است که زنگار داشته باشد و صیقل بخورد و این صیقل به دست هنر ممکن است.

امامقلی اظهار کرد: پیام امام خمینی(ره) به هنرمندان روشن است، هنر باید در خدمت مستضعفین و در جهت حفظ آرمان و اعتلای فرهنگ به کار رود و تا زمانی که هنرمند نتواند هنر و مبارزه را با هم درآمیزد و به این وسیله به جامعه خود کمک نکند، نمی‌تواند کوله‌بار خود را زمین بگذارد.

به گزارش ایکنا، شعرها و قطعه‌هایی که شب گذشته شاعران قزوینی برای همنوایی با آرمان فلسطین خواندند ادای دین کوچکی بود به آن پدری که پیکر دخترکش را در آغوش می‌فشرد و ادای دین کوچکی بود به مردم فلسطین که مفهوم انتزاعی مقاومت را تجسمی عینی بخشیدند.

گزارش از فاطمه جهانبخش

انتهای پیام
captcha