به گزارش ایکنا از قزوین، مراسم افتتاحیه طرح فرهنگی و آموزشی دانشآموزی نجات آب (داناب)، ۱۴ آذرماه با همکاری شرکت آب منطقهای استان قزوین، ادارهکل آموزش و پرورش استان قزوین و جهاددانشگاهی استان قزوین و جمعی از معلمان رابط در مقطع متوسطه اول برگزار شد.
علی نصراللهزاده، مجری طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقهای قزوین در ابتدای این برنامه گفت: داناب یک طرح اطلاعرسانی آموزشی و فرهنگی با هدف بهرهوری مناسب از منابع آب است، طرحی که بالغ بر ۱۰ سال از اجرای آن میگذرد و خط مقدم اجرای آن مدارس هستند.
وی در خصوص چرایی اجرای طرح داناب بیان کرد: خشکسالیهای پی در پی که از یک طرف و همچنین برداشت بیش از توان تجدید شوندگی از منابع آب زیرزمینی باعث شده تا بالغ بر ۱۳۰ میلیارد متر مکعب کسری آب داشته باشیم که بالغ بر ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آن طی ۱۵ سال اخیر و ۵۰ میلیارد متر مکعب آن طی هفت سال گذشته مصرف شده است.
این مسئول بیان کرد: برآوردهای اولیه نشان میدهد که ۱۸ میلیارد متر مکعب منابع آب زیرزمینی داشتیم که با استفاده بیرویه به حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب رسیدهایم و اگر با این سرعت پیش برویم به وضعیت بسیار بحرانی و منابع آب استراتژیک میرسیم، بهطوری که باید کشاورزی و سایر صنایع را جهت تأمین آب شرب تعطیل کنیم.
وی گفت: یکی از پیامدهای بهرهبرداری بیرویه آب و منابع زیرزمینی، پدیده فرو نشست است. برای اولین بار این پدیده در کرمان رؤیت شد و به مرور در سایر دشتها بهوجود آمد. در برخی از دشتهای ایران شرایط از فرونشست عبور کرده و زمین وارد مرحله بحرانی ایجاد فروچالهها قرار گرفته دشت قزوین نیز در زمره این تهدید قرار دارد.
مجری طرح احیا و تعادلبخشی شرکت آب منطقهای قزوین اظهار کرد: با توجه به اینکه قزوین یک درصد از مساحت کل کشور را دارد متأسفانه مصرف آب در این استان، بسیار بیشتر از نیاز سرانه جمعیت آن است و براساس آمارهای رسمی نرخ متوسط فرونشست در دشت قزوین ۱۷ سانتیمتر است و این زنگ خطری جدی را به صدا درآورده است.
وی با اشاره به عملکرد دولت در این زمینه صیانت و حفاظت از منابع آب گفت: وزارت نیرو با تعریف طرح تعادلبخشی، تغذیه مصنوعی و بخش سیلاب در سال ۸۴ برنامههای خود در زمینه بهبود وضعیت منابع آبی را تدوین کرد. در سال ۱۳۹۳ برنامه خود را در شورای شورای حفاظت منابع آب و کمیته سازگاری با کمآبی به منصه اجرا درآورد که یکی از طرحهای راهبردی در صنعت آب کشور است.
این مسئول شرکت آب منطقهای تصریح کرد: طرح احیا و تعادل بخشی دارای هشت دستورالعمل است که یکی از این دستورالعملها اطلاعرسانی، آموزش و فرهنگسازی است و از همین روی پروژه داناب ذیل این دستورالعمل در سطح کشور تعریف و اجرایی شده است.
وی گفت: برای اطلاعرسانی و آموزش فرهنگ استفاده مناسب از آب به کمک معلمان رابط نیاز داریم چراکه اثرگذاری معلمان بر هیچکس پوشیده نیست و باید تلاش شود تا این مهم بهوجود آید که کمبود آب جزو دغدغههای شخصی دانشآموزان باشد؛ اینکه بتوانیم این موضوع را فرهنگسازی کنیم که مشکل کمبود آب یک مشکل همگانی است و حفظ آبخوان میتواند حیات آینده ایران را تضمین کند، کافی است.
حسین معصومی، رئیس دوره متوسطه اول ادارهکل آموزش و پرورش نیز در این برنامه اظهار کرد: طرح ملی دانشآموزی «نجات آب» بهعنوان یکی از اقدامات مدیریتی و برنامههای راهبردی با هدف جلب مشارکت عمومی و آموزش فرهنگ صحیح مصرف آب در بین دانشآموزان که یکی از با اهمیتترین و تأثیرگذارترین قشرهای جامعه است، اجرا میشود.
وی ضمن تشکر از زحمات جهاددانشگاهی بهعنوان مجری این طرح افزود: طرح داناب مبتنی بر سازوکاری علمی و آموزشی با هدف افزایش سطح سواد آبی دانشآموزان و معلمان مقطع متوسطه اول در سراسر کشور اجرا میشود. بیشترین تأکیدات در طرح ملی دانشآموزی نجات آب بر کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.
معصومی بیان کرد: در طرح داناب که با حضور بیش از ۵۰ هزار دانشآموز اجرایی میشود، هشت گام خواهیم داشت که نظام آموزشی، نظام مشارکتی، نظام ارتباطی، نظام رسانهای، الزام ارزشیابی، نظام انگیزشی و تشویقی و نظام مستندسازی و گزارشدهی است.
وی ادامه داد: در ابتدای طرح داناب یک پیشآزمون گرفته میشود و سپس آموزشهای معلمان شروع میشود و در نهایت آزمون برای سنجش افزایش سواد آبی دانشآموزان برگزار خواهد شد. تشکیل جلسه شورای دبیران و تصویب راهکارهای اجرایی، انتخاب مربیان طرح از بین همکاران توانمند و علاقهمند با توجه به تعداد کلاسها و تعداد دانشآموزان و انتخاب دانشآموزان ناجی آب از هر پایه سه نفر از دیگر اقداماتی است که در اجرای موفق این پروژه برنامهریزی شده و اجرایی میشود.
معصومی تصریح کرد: محدودیت منابع آب، آلودگی منابع آب، حفاری چاههای نیمهعمیق و عمیق غیرمجاز، برداشت غیرمجاز شن از بستر رودخانهها از محورهای برگزاری طرح داناب است که علاقهمندان میتوانند آثار خود را در قالبهای داستاننویسی، مقالهنویسی، روزنامه دیواری، عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، وبلاگنویسی، دستسازه، شعر و بروشور به دبیرخانه این طرح ارائه کنند.
انتهای پیام