مقام امامت از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و آیه تطهیر در جهت اثبات مقام عصمت ائمه اطهار(ع) و امامت است؛ بعد از نزول آیه تطهیر، پیامبر گرامی اسلام(ص) هر روز به در خانه دخترشان میرفتند و این آیه را بلند میخواندند تا مردم اتفاقات را فراموش نکنند. حضرت محمد(ص) بارها فرمودند که اینها اهل بیت من هستند و هر کس آنان را آزار دهد من را آزار داده است. معصومه انصاری، مبلغ حوزه علمیه قزوین در یادداشتی که در چندین شماره در اختیار ایکنای قزوین قرار داده؛ به تفسیر و نکات حدیث کساء پرداخته است که دومین شماره آن تقدیم مخاطبان ایکنا میشود.
در شماره قبل تفسیر حدیث کساء خواندید: «در کتاب مفاتیحالجنان و دیگر منابع شیعی و سنی به حدیث کساء اشاره شده است، تأمل در احادیث نشان میدهد این واقعه یک رویداد معمولی نبوده است، این حدیث از جایگاه و اهمیت زیادی در بین ائمه اطهار(ع) و علما برخوردار بوده است. حدیث کساء ولایت را اثبات میکند، جبرئیل در قسمتی از آیه تطهیر ۳۳ سوره احزاب را مطرح میکنند که در جهت اثبات ولایت ائمه(ع) است برای همین این حدیث از اهمیت ویژهای برخوردار است.»
بیشتر بخوانید:
در این حدیث شریف آمده است: «چون همگی در زیر کساء جمع شدیم پدرم رسول خدا دو طرف کساء را گرفت و با دست راست بهسوی آسمان اشاره کرد و فرمود: خدایا ایناناند خاندان من و خواص و نزدیکانم گوشتشان گوشت من و خونشان خون من است»، واقعه غدیر را در کنار احادیث دیگر داریم، حدیث کساء، حدیثی بسیار محکم برای اثبات ولایت است، این دلایل کافی بود تا مردم بعد از رسول خدا(ص) اشتباه نکنند و حضرت علی(ع) را بهعنوان امام خود انتخاب کنند. مقام عصمت بالاست براساس این روایت امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) را بهعنوان معصوم قبول داریم یعنی اینکه پذیرفتیم خود را بهطور کامل در اختیار آنها قرار دهیم. هر آنچه که آنان میگویند به دور اشتباه است، بنابراین باید سخن آنان را بپذیریم.
حضرت رسول(ص) در ادامه این حدیث فرمودهاند: «میآزارد مرا هرچه ایشان را بیازارد و به اندوه میاندازد مرا هرچه ایشان را به اندوه در آورد. من در جنگم با هر که با ایشان بجنگد و در صلحم با هر که با ایشان درصلح است و دشمنم با هرکس که با ایشان دشمنی کند و دوستم با هر کس که ایشان را دوست دارد.» ما این دوستی و دشمنی را میتوانیم تا انتهای تاریخ درنظر بگیریم، اتفاقاتی که بعد از رحلت حضرت رسول(ص) بر حضرت زهرا(س) گذشت، اتفافاتی که بر حضرت علی(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع) گذشت همه مورد نفرین و بغض رسول خدا(ص) هستند.
کسی که انکار و توهین به ائمه خداوند را پیش گیرد در حقیقت به ولایت و رسول خدا(ص) ایمان ندارد در صورتی که با حدیث کساء میتوان رفتار یزیدیان در روز عاشورا را زیرسؤال برد؛ مردم حاضر در میدان به راحتی میتوانستند متوجه جبهه حق و باطل شوند.
حضرت رسول(ص) در ادامه حدیث کساء فرمودهاند: «اینان از مناند و من از ایشانم پس بفرست درودهای خود و برکتهایت و مهرت و آمرزشت و خوشنودیت را بر من و بر ایشان و دور کن از ایشان پلیدی را و پاکیزهشان کن بهخوبی. پس خدای عزوجل فرمود: ای فرشتگان من و ای ساکنان آسمانهایم، بهراستی که من نیافریدم آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلک چرخان و نه دریای روان و نه کشتی در جریان را مگر بهخاطر دوستی این پنج تن، اینان که در زیر کسایند.»
در این راستا باید در مداحیها اطلاعات دینی را ارتقا دهیم و مداحی و سخنرانی را به آیات و روایات مستند کنیم تا سؤال و شبههای برای مخاطب ایجاد نشود؛ وقتی گفته میشود که خلقت همه موجودات مدیون پنج تن است شاید برای برخی افراد شبهه پیش آید که این سخنان از کجا آمده است؛ حدیث کساء مهمترین سند برای رفع شبهات اینچنینی است، خداوند مطرح میکند که من هر چه را که در آسمان و زمین خلق کردم به برکت وجود پنج تن است.
در ادامه این حدیث آمده است: «پس جبرئیل امین عرض کرد: پروردگارا کیاناند در زیر کساء؟ خدای عزوجل فرمود: آنان خاندان نبوت و کان رسالتاند. آنان فاطمه است و پدرش و شوهر و دو فرزندش. جبرئیل عرض کرد: پروردگارا آیا به من هم اذن میدهی که به زمین فرود آیم تا ششمین آنها باشم؟ خدا فرمود: آری به تو اذن دادم.»
در جهت عصمت حضرت زهرا(س) و عظمت ایشان علاوه بر آیه تطهیر، در ادامه این حدیث شریف آمده است: «پس جبرئیل امین به زمین آمد و گفت: سلام بر تو ای رسول خدا، (پروردگار) علی اعلی سلامت میرساند و تو را به تحیت و اکرام مخصوص داشته و میفرماید: به عزت و جلالم سوگند که من نیافریدم آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلک چرخان و نه دریای روان و نه کشتی در جریان را مگر برای خاطر شما و محبت و دوستی شما و به من نیز اذن داده است که با شما در زیر کساء باشم پس آیا تو هم ای رسول خدا اذنم میدهی؟ رسول خدا(ص) فرمود و بر تو باد سلام ای امین وحی خدا، آری به تو هم اذن دادم، پس جبرئیل با ما وارد در زیر کساء شد و به پدرم گفت: همانا خداوند بهسوی شما وحی کرده و میفرماید: حقیقت این است که خدا میخواهد پلیدی را از شما خاندان ببرد و پاکیزه کند شما را پاکیزگی کامل.»
حضرت زهرا(س) تمام این مکالمات را مشاهده و بدون واسطه نقل میکنند، بنابراین حدیث کساء از اهمیت بالایی برخوردار است. جبرئیل آیه ۳۳ سوره احزاب یا همان آیه تطیهر «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ همواره خدا میخواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند، و شما را چنان که شایسته است پاک و پاکیزه گرداند» را به پیامبر(ص) ابلاغ میکند. خداوند بهواسطه این آیه شریفه پلیدی و ناپاکی را از خاندان حضرت محمد(ص) دور کرده است که ناشی از مقام عصمت است.
مقام نبوت و مقام امامت وجود دارد که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است همه پیامبران دارای مقام نبوت بودند، اما حضرت محمد(ص) تنها پیامبری بودند که درکنار مقام نبوت دارای مقام امامت نیز بودند. همه امامان نیز دارای مقام امامت بودند. مقام امامت که از اهمیت فوقالعادهای برخورداراست و آیه تطهیر در جهت اثبات مقام عصمت ائمه اطهار(ع) وامامت است؛ بعد از نزول آیه تطهیر، پیامبر گرامی اسلام(ص) هر روز به در خانه دخترشان میآمدند و این آیه را بلند میخواندند تا مردم اتفاقات را فراموش نکنند. حضرت محمد(ص) بارها فرمودند که اینها اهل بیت من هستند و هر کس آنان را آزار دهد من را آزار داده است.
انتهای پیام