کد خبر: 4310245
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۲
آیت‌الله مظفری:

«اصلاح زبان» شاه‌کلید ایمان است

امام جمعه قزوین گفت: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی سه نشانه برای ایمان معرفی می‌کنند که هر سه به «زبان انسان» بازمی‌گردد و اصلاح زبان، نشانه روشن ایمان و کلید صلاح همه اعمال انسان است.

آیت‌الله حسین مظفری امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله حسین مظفری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، یکشنبه، ۲۰ مهرماه در دوازدهمین جلسه درس خارج فقه خود گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) در روایتی سه نشانه برای ایمان معرفی می‌کنند که هر سه به «زبان انسان» بازمی‌گردد. نخست آنکه مؤمن، راستگویی را حتی در جایی که به ضررش تمام می‌شود، بر دروغی که به نفع اوست ترجیح می‌دهد. دوم اینکه سخنش بیش از دانشش نباشد و چیزی را که نمی‌داند بر زبان نیاورد و سوم آنکه در سخن گفتن درباره دیگران، تقوای الهی را رعایت کند.

نماینده ولی فقیه در قزوین اظهار کرد: بسیاری از گناهان از ناحیه زبان انسان رخ می‌دهد؛ از غیبت و تهمت گرفته تا مبالغه و زخم‌زبان، بنابراین کسی که زبانش را اصلاح کند، همه کارهایش اصلاح می‌شود. با توجه به آیات 70 و 71 سوره مبارکه احزاب «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا* يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ...» خداوند وعده داده است اگر انسان گفتارش را درست کند، خداوند نیز اعمالش را اصلاح می‌کند.

وی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف فقهی درباره «پایان وقت نماز جمعه» گفت: در میان فقها درباره محدوده زمانی نماز جمعه اختلاف نظرهایی وجود دارد، برخی وقت نماز را تا دو خطبه و دو رکعت متعارف از هنگام زوال دانسته‌اند، اما با بررسی روایات این نظر دقیق به نظر نمی‌رسد و مراد از تعبیر «مضیّق بودن وقت» در روایات، فضیلت آغازین نماز است.

مظفری اظهار کرد: طبق بررسی روایات، تأکید بر زود خواندن نماز جمعه به جهت فضیلت و برتری آغاز وقت است، نه اینکه اگر چند دقیقه از زوال بگذرد نماز از وقت خارج شود. طبق روایت امام محمدباقر(ع)، «اول وقت نماز جمعه از هنگام زوال تا حدود یک ساعت پس از آن» است و این محدوده بیشتر به‌عنوان «وقت فضیلت» مطرح است نه زمان وجوب.

وی بیان کرد: از مجموع روایات چنین برمی‌آید که نماز جمعه از جهت وقت، هم‌تراز با نماز ظهر است و تأکید بر شتاب در اقامه آن، ناظر به ارزش معنوی و فضیلت وقت نخستین است.

امام جمعه قزوین در پایان گفت: فقه اهل‌ بیت(ع) سرشار از نکات دقیق است و بررسی عالمانه این مباحث نشان می‌دهد که ظرافت‌های شرعی در تعیین اوقات عبادات، برای تعمیق معنویت و حضور قلب در نماز است و به معنای تعیین زمان ظاهری نیست.

انتهای پیام
captcha