iqna

علت تناقض ظاهری در موضع‌گیری‌های پیامبر(ص) و ائمه(ع)
حجت‌الاسلام رستمی تشریح کرد:

علت تناقض ظاهری در موضع‌گیری‌های پیامبر(ص) و ائمه(ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: گرچه سلوک سیاسی ائمه(ع) و پیامبر(ص) در ظاهر متناقض و متضاد است ولی نشانه دوراندیشی و رفتار حکیمانه معصومین(ع) است؛ امام رضا(ع) به جای تقابل با مأمون، ولایتعهدی را پذیرفتند و که شخصیت پلید مامون را برای مردم آشکار کردند.
تکریم و رفتار محبت‌آمیز با زنان، سیره قطعی پیامبر(ص)

تکریم و رفتار محبت‌آمیز با زنان، سیره قطعی پیامبر(ص)

ناهید طیبی، پژوهشگر حوزه زنان گفت: هیچ گزارشی درباره برخورد خشن پیامبر(ص) با زنان در مورد حجاب گزارش نشده و امروز هم باید این روش اجرا شود، البته این به معنای لزوم نبود قانون نیست بلکه بنابر حکم ثانویه و اجتماعی بودن حجاب، قانون لازم است گرچه باید در اجرای قانون تغییر اساسی داشته باشیم.
امامت از منظر امام رضا(ع) نظام امت و رکن دین است
غلامرضا بهروزی‌لک:

امامت از منظر امام رضا(ع) نظام امت و رکن دین است

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تاکید بر اینکه امام، رکن جامعه است، گفت: در زیارت جامعه کبیره وارد شده که امام ارکان البلاد است یعنی اگر رکن بشکند جامعه هم خواهد شکست.
ضعف اعتقادی لشکریان امام حسن(ع) موجب پذیرش صلح با معاویه شد
حسین اشهد:

ضعف اعتقادی لشکریان امام حسن(ع) موجب پذیرش صلح با معاویه شد

حجت‌الاسلام حسین اشهد، پژوهشگر و مدرس بنیاد بین‌المللی امامت گفت: آنچه که سبب پذیرش آتش‌بس شد، ضعف اعتقادی بخشی از لشکریان امام مجتبی(ع) بود. هنوز یاران ایشان تابع امام زمان و آیات قرآن نبودند و در برابر ایشان ایستادند و از لفظ زشت «مذل‌ المؤمنین» استفاده کردند.
ناسازگاری‌های «رزیه یوم الخمیس» با آیات قرآن

ناسازگاری‌های «رزیه یوم الخمیس» با آیات قرآن

حجت الاسلام محمدکاظم اسماعیلی یزدی از پژوهشگران بنیاد بین المللی امامت و استاد حوزه در یادداشتی درباره حدیث لوح و قلم، تاکید کرد: این واقعه ناگوار به «رزیه یوم الخمیس» یا مصیبت روز پنج‌شنبه شناخته می‌شود که پیامبر(ص) در بستر بیماری، دغدغه‌ای داشت که می‌هراسید نانوشته ماندن آن سبب گمراهی امت شود؛ به همین دلیل برای آن که وصیتش بی کم و کاست به دیگران برسد، امر فرمود تا آن را بنگارند.
امام رضا(ع) توحید را بنیادی‌ترین مبنای حکمت سیاسی معرفی کرد
مهاجرنیا:

امام رضا(ع) توحید را بنیادی‌ترین مبنای حکمت سیاسی معرفی کرد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: امام رضا(ع) روی بنیادی‌ترین وجه در حکمت سیاسی یعنی توحید دست گذاشت و آن روایت معروف را در بدو ورود به ایران فرمودند که «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی».
تأکید مکرر قرآن بر تبلیغ دین بدون زور و اجبار
حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی تبیین کرد:

تأکید مکرر قرآن بر تبلیغ دین بدون زور و اجبار

حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی ضمن بیان آیات قرآن مبنی بر لزوم پرهیز از اجبار و اکراه در تبلیغ دین تصریح کرد: چطور شد یک موضوعی در قرآن با این تکرار و صراحت مطرح شده است ولی در جامعه ما افرادی اینقدر از منطق قرآن فاصله دارند.
رسول اخلاق و مهربانی
یادداشت

رسول اخلاق و مهربانی

در روزهای پایان صفر قرار داریم، روزهای غم و اندوه مسلمانان در فراق بهترین خلق خدا، رسول اعظم، خاتم انبیا و المرسلین علیهم صلوات الله، این روزهای اندوه با شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی و علی بن موسی الرضا علیهم آلاف التحیه والثنا همراه است.
تفاوت آیات محکم و متشابه چیست؟
محمدعلی انصاری پاسخ داد؛

تفاوت آیات محکم و متشابه چیست؟

محمدعلی انصاری در ضمن تفسیر عبارت «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» درباره تفاوت ماهوی آیات محکم و مشابه توضیح داد و گفت: هنگامی که لفظی به کار می‌رود که معنای آن مشخص است و فقط یک معنا دارد چنین آیه‌ای محکم است.
هشدار پیامبر اسلام(ص) درباره فتنه‌انگیزی علمای سوء
حجت‌الاسلام فرحزاد بیان کرد: 

هشدار پیامبر اسلام(ص) درباره فتنه‌انگیزی علمای سوء

حجت‌الاسلام فرحزاد گفت: پیغمبر خدا درباره فتنه‌هایی که علمای سوء در امت ایجاد می‌کنند و باعث گمراهی جمع کثیری می‌شوند هشدار داده‌اند. در روایات آمده است که دو گروه هستند که اگر خوب باشند جامعه خوب شده و اگر بد باشند جامعه بد می‌شوند. این دو قشر علما و امرا هستند.
مدارس بر تربیت دانش‌آموزان با آموزه‌های دینی اهتمام ورزند
رئیس دانشگاه آزاد:

مدارس بر تربیت دانش‌آموزان با آموزه‌های دینی اهتمام ورزند

محمدمهدی طهرانچی گفت: پیامبر مکرم اسلام (ص) می‌فرماید «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» یعنی من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام. بنابراین مدارس ما نیز باید اخلاق و دانایی را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده و بر تربیت دانش‌آموزان براساس آموزه‌های دینی اهتمام ورزند.
بررسی تفکر اخلاقی نزد فلاسفه غربی در خانه اخلاق‌پژوهان جوان

بررسی تفکر اخلاقی نزد فلاسفه غربی در خانه اخلاق‌پژوهان جوان

موسسه خانه اخلاق‌پژوهان جوان در روزهای ۱۳ و ۱۴ مهرماه امسال سومین دوره از مدرسه‌های اخلاق خود را با موضوع تفکر اخلاقی نزد فلاسفه غربی برگزار خواهد کرد.
پویش «دانش‌آموز بخشنده» در سراسر کشور اجرا می‌شود
توسط بنیاد خیرین حوزه‌های علمیه؛

پویش «دانش‌آموز بخشنده» در سراسر کشور اجرا می‌شود

حجت‌الاسلام علی مقیمی، مدیر طرح کشوری برگ مهر و پویش دانش‌آموز بخشنده، گفت: پویش «دانش‌آموز بخشنده» توسط بنیاد خیرین حوزه‌های علمیه در سراسر کشوراجرا می‌شود.
سیاست بخشی از شئون امامت است
آیت‌الله مکارم شیرازی:

سیاست بخشی از شئون امامت است

آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی به سومین همایش ملی سیره سیاسی امام رضا(ع) تاکید کرد: سیاست بخشی از شئون امامت است و این مسئله در ایام ولایتعهدی امام هشتم (ع) به خوبی دیده می‌شود.
جامعةالمصطفی نمونه یک زن مسلمان و عفیف را به عالم ارائه می‌کند
حجت‌الاسلام علی عباسی:

جامعةالمصطفی نمونه یک زن مسلمان و عفیف را به عالم ارائه می‌کند

حجت‌الاسلام علی عباسی گفت: جامعةالمصطفی به عنوان امتداد بین‌المللی حوزه علمیه تلاش کرده است نمونه عینی از یک زن مسلمان، دانشمند، فرهیخته و با عفاف و تقوا را به عالم ارائه کند.
پیشرفت دانش حقوق فرایند سکولاریزاسیون را تشدید می‌کند/ دلیل کاهش تاثیر فتاوا چیست؟
در نشست «تحولات فقهی حوزه قم» به میزبانی ایکنا مطرح شد؛

پیشرفت دانش حقوق فرایند سکولاریزاسیون را تشدید می‌کند/ دلیل کاهش تاثیر فتاوا چیست؟

حجت‌الاسلام مصطفی دری در نشست «تحولات فقهی حوزه قم» به میزبانی ایکنا گفت: گسترش دانش حقوق و قانونی کردن همه حقوق در عمل منجر به کاهش تجربه دینی خواهد شد. همچنین حجت‌الاسلام احمد رهدار تأکید کرد: به نظرم هرچه دانش حقوق در کشور رشد کند، به فرایند سکولاریزه شدن سرعت می‌بخشد.
عقل و دین در نگاه ملاصدرا دو روی یک سکه هستند
عضو مجلس خبرگان رهبری:

عقل و دین در نگاه ملاصدرا دو روی یک سکه هستند

آیت‌الله احمد مبلغی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، گفت: از نظر وی، رابطه شرع و عقل رابطه بطن و ظهور است و در تفسیر قرآن به صراحت به این مسئله اشاره دارد و این دو را دو روی یک سکه می‌داند. از منظر وی، عقل نهایی‌شده و کمال‌یافته همان چیزی است که تشریع شده است یعنی شریعت و عقل، ظاهر و باطن یک چیز هستند.
نگاهی به گزارش پژوهشی «اجبار به حجاب در فقه شیعه»

نگاهی به گزارش پژوهشی «اجبار به حجاب در فقه شیعه»

گزارش پژوهشی «اجبار به حجاب در فقه شیعه» بر اساس آرای 41 نفر از مراجع تقلید معاصر، توسط گروه بررسی‌های راهبردی میراث، تهیه و منتشر شده است.
یادداشت
گفتگو
گزارش