ضرورت تفسیر قرآن به شیوه تفسیر موضوعی از منظر شهید صدر

ضرورت تفسیر قرآن به شیوه تفسیر موضوعی از منظر شهید صدر

شهید محمدباقر صدر در تبیین یکی از شیوه‌های پژوهش موضوعی در قرآن بیان می‌کند که مفسر یک موضوع را از متن خارج برگرفته و به سراغ قرآن می‌رود تا نظرگاه قرآن را درباره آن موضوع کشف کند. یعنی دستاورد‌های اندیشه بشری درباره مشکلات آن موضوع و راه‌حل‌های آن و پرسش‌ها و چالش‌هایی را گرد‌آوری می‌کند که مقارنه تاریخی می‌دهد سپس به‌سراغ نص و متن قرآن می‌رود و با متن به گفتگو می‌پردازد.
شکیبایی؛ شرط فایده‌مندی ایمان به پروردگار

شکیبایی؛ شرط فایده‌مندی ایمان به پروردگار

فیرحی ضمن اشاره به بیاناتی از امیرالمومنین(ع) درباره صبر، تصریح کرد: حضرت در بیانی می‌فرمایند صبر کنید چون نسبت صبر به ایمان، نسبت سر به بدن است. همچنانکه بدن بی‌سر مرده است، ایمان بی‌صبر نیز بی‌فایده است.
خاطره‌ای از شب قدر و دعاخوانی امام موسی صدر

خاطره‌ای از شب قدر و دعاخوانی امام موسی صدر

رباب صدر می‌گوید: ایام ماه رمضان که اخوی در لبنان بودند خیلی اصرار داشتند که خودشان برنامه‌های ماه رمضان را اداره کنند.
مدارا و شفقت به رسم علی(ع)

مدارا و شفقت به رسم علی(ع)

در زندان اميرالمؤمنين علی(ع)، شكنجه وجود نداشت به اين معني كه زندانی برای اقرار كردن تحت فشار قرار نمی‌گرفت و حضرت دستور داده بود اگر كوچك‌ترين تهديدی نسبت به افراد زندانی وجود داشته باشد، اعترافات آن‌ها قابل استناد نبوده و نمی‌توان آن‌ها را مجازات كرد.
زلزله و عجز آدمی به روایت امام موسی صدر

زلزله و عجز آدمی به روایت امام موسی صدر

امام موسی صدر معتقد است، زلزله باعث می‌شود که آدمی احساس حقارت و حیرت و ترس شگفتی کند، زیرا همه تکیه‌گاه‌های او روی زمین است. وی می‌نویسد: وقتی که ما ایستاده‌ایم یا بر زمین نشسته‌ایم، زمین را می‌گیریم تا بر آن مستقر شویم. اما وقتی زمین حرکت می‌کند، چه باید کرد؟ آدمی احساس حقارت، ضعف و عجز می‌کند.
فرازی از دعای ششم صحیفه سجادیه

فرازی از دعای ششم صحیفه سجادیه

انسان در برابر حق و ظلم بی‌تفاوت نیست. در فرازی از دعای ششم صحیفه سجادیه آمده است که خدایا ما را در این روز و شب و‌ در تمام ایام انجام خیر، دوری از شر، شکر نعمت‌ها و ... راهنمایی گمراهان، یاری ناتوان و پناه دادن به ستمدیدگان.
معلم آزادی بخش از منظر امام موسی صدر

معلم آزادی بخش از منظر امام موسی صدر

انسان همواره با نادانسته‌های خود، با ترس و نگرانی و ضعف برخورد کرده است، ولی هنگامی که به آنها علم پیدا می‌کند، بر آنها چیره می‌شود. بنابراین، معلم کسی است که انسان را از بند هر چیزی آزاد می‌کند.
بایسته‌های تدریس در دانشگاه از منظر مصطفی ملکیان

بایسته‌های تدریس در دانشگاه از منظر مصطفی ملکیان

دانشجو بايد احساس كند كه استاد آمده تا چيزى را كه دارد به او بدهد، نه چيزى را كه ندارد از او بگيرد. من بارها گفتم آنچه مهم است اين است كه دانشجو احساس نكند كه استاد پول و شهرت ندارد و آمده از طريق ما به شهرت برسد، يعنى آن چيزى را كه ندارد از ما بگيرد.
رمضان زیباترین بهشت دنیایی خداست

رمضان زیباترین بهشت دنیایی خداست

امام سجاد(ع) می‌فرمایند که خدایا در میان بهشت‌های گوناگونی که در دنیا برای ما قرار دادی، به ما فرصتی دادی که زیباترین بهشت توست، ماه رمضان تو زیباترین بهشت تو و هدیه تو به سوی بندگان است. ماهی که در میان سایر ماه‌ها آن را به بندگان خاص خود اختصاص دادی.
ایجاد حجاب نادیدنی میان مؤمنان و افراد بی‌ایمان در اثر قرائت قرآن

ایجاد حجاب نادیدنی میان مؤمنان و افراد بی‌ایمان در اثر قرائت قرآن

به اعتقاد حجت‌الاسلام قاسمیان وقتی انسان قرآن می‌خواند، خدا فواصلی بین او و غیرمؤمنان تعریف می‌کند که خود شخص متوجه این فاصله‌ها نمی‌شود؛ چرا که با عده‌ای پیوند می‌خورد و از عده‌ای دور می‌شود.
1