کد خبر: 3860870
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
گروه معارف ــ دبیر ستاد تفسیر قرآن کشور با تأکید بر اینکه باید به تفکیک هر گروه سنی آموزش‌های دینی ارائه شود، گفت: دانش‌آموز مقطع ابتدایی عاطفی هستند و باید حس مذهبی را در قالب دو اهرم مهر و قهر به آن‌ها انتقال داد تا رابطه عاطفی بین کودکان با آموزه‌های مذهبی ایجاد شود.

دوره متوسطه اول؛ سخت‌ترین دوره تربیتی/ از روش‌های تربیتی انبیاء برای دعوت به نماز استفاده کنیم

به گزارش ایکنا از قزوین، پنجمین اجلاس استانی نماز و مدرسه قزوین، با حضور مسئولان کشوری و استانی، صبح امروز، یکشنبه، ۱۰ آذرماه در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم کشور، در این نشست با بیان اینکه در سند تحول آموزش‌وپرورش این سؤال مطرح بود که به چیستی و چرایی و چگونگی پاسخ دهیم، اظهار کرد: در حوزه اقامه نماز نیز این سؤالات مطرح است که پاسخ به آن می‌تواند کمک شایانی به اقامه هر چه‌بهتر نماز در جامعه و مدارس کند.

وی افزود: نماز ذکر جامع الهی و میراث تمام انبیاء است و آن‌ها وظیفه یافتند تا در راه اقامه نماز و گسترش آن در جامعه خود تلاش کنند.

حجت‌الاسلام محمدیان بیان کرد: روشی که انبیا برای تربیت به کار می‌بردند منطبق بر فطرت، مبتنی بر عقلانیت و در جهت صلاحت انسان‌ها بود که خوب است ما نیز در مسیر تربیت فرزندان خود این شیوه را به کار بگیریم.

این مسئول با بیان اینکه خانه، مدرسه و مسجد سه ضلع به‌هم‌پیوسته است و توجه به آن توسط متولیان این سه مکان یعنی روحانیان، والدین و معلمان موجب مذهبی شدن نوجوانان و دوری از بزهکاری آن‌ها می‌شود، گفت: دانش‌آموزان از سن ۶ تا ۱۸ سالگی در محیط مدرسه هستند که مقتضیات دوره‌های مختلف دبستان و متوسطه اول و دوم با هم بسیار متفاوت بوده و هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه فردی است.

وی با تأکید بر اینکه باید به تفکیک هر گروه سنی آموزش‌های دینی ارائه شود، ادامه داد: دانش‌آموز مقطع ابتدایی عاطفی هستند و باید حس مذهبی را در قالب دو اهرم مهر و قهر به آن‌ها انتقال داد تا رابطه عاطفی بین کودکان با آموزه‌های مذهبی ایجاد شود.

دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم کشور بیان کرد: سخت‌ترین دوره تربیت را می‌توان دوره متوسطه اول دانست چرا که در این دوره تحصیلی و تربیتی که بعد از دبستان است و دانش‌آموزان بین سنین 11 تا ۱۴ سال ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را بسیار متمایز از دیگر دوره‌ها می‌کند.

وی بیان کرد: در این دوره کودکان دنبال استقلال هستند، لذا باید استقلال آن‌ها را به رسمیت بشناسیم و پسندیده است که مسئولیت‌های اجتماعی را از این دوران به آن‌ها محول کنیم.

این مسئول اضافه کرد: در این مقطع حساس دانش‌آموزان به دنبال ارتقاء احساس عزتمندی خود بوده و از دیگر ویژگی‌های این نسل می‌توان به استدلال خواهی آن‌ها اشاره کرد، همچنین گروه‌های هم سن برای آن‌ها در اولویت هستند از این‌رو باید مراقب دوستان انتخابی آن‌ها باشیم.

حجت‌الاسلام محمدیان بیان کرد: در دوره متوسطه دوم دانش‌آموزان جو زده و متأثر از محیط پیرامونی بوده و حس دینامیکی آن‌ها بسیار پویا است لذا باید با منطقه و گفتاری با آن‌ها صحبت کنیم و از روش‌هایی استفاده کنیم که مورد انتخاب آن‌ها قرار بگیرد.

دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم کشور در پایان با تأکید بر اینکه باید برای آموزش نماز در بین دانش‌آموزان وقت و انرژی گذاشته شود، خاطرنشان کرد: در نظام آموزش‌وپرورش باید بیشترین آموزش‌ها با محوریت دختران بوده و آن‌ها در اولویت باشند چرا که یک پسر برابر با یک پسر است اما یک دختر مساوی با یک ملت بوده و می‌تواند در آینده نسلی را تربیت کند.

به گزارش ایکنا، در پایان این مراسم با حضور مسئولان، از فعالان نماز ادارات، آموزش‌وپرورش و یاوران نماز استان تجلیل شد.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: