ستون اصلی انقلاب حضور آگاهانه مردم بود
کد خبر: 4119668
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

ستون اصلی انقلاب حضور آگاهانه مردم بود

دبیر حزب مؤتلفه در استان قزوین گفت: پایه و ستون اصلی پیروزی انقلاب اسلامی حضور آگاهانه مردم در جریان پیروزی انقلاب بود که با عنایت خدا توانستند رژیم را سرنگون و حکومت اسلامی را در جامعه مستقر کنند.

شفیعی ها دبیر حزب مؤتلفه قزوین

محمدحسین شفیعی‌ها، دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا، در بیان تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های جهان گفت: در میان انقلاب‌های قرون اخیر با قاطعیت می‌توان گفت انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که با نگاه توحیدی و توجه به مبدأ عالم شکل گرفته و به پیروزی رسیده است.

وی اظهار کرد: این جدی‌ترین وجه‌تمایز میان انقلاب اسلامی و سایر انقلاب‌های معمول در دنیاست به همین جهت شاهدیم که تحرک و شادابی که در بدو انقلاب اسلامی رخ داد همچنان با دوام به مسیر خود ادامه می‌دهد و این مؤلفه را یا در انقلاب‌های دیگر نمی‌بینیم و یا شاید اصلاً چنین دوام مستمری در آن‌ها وجود ندارد.

این فعال سیاسی استان قزوین بیان کرد: در تئوری‌های انقلاب مشهور است که «انقلاب بعد از پیروزی فرزندان خود را می‌خورد» به این معنا که نمی‌توانند به مسیر و هدفی که برای انقلاب خود ترسیم کرده بودند دست پیدا کنند اما انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا و به برکت رهبری‌های ویژه‌ای که از آن برخوردار بود توانست هویت اصیل خود را که توجه به عدالت و آزادی و استقلال در سایه‌ی بندگی خدا بود حفظ کند.

نقش ولی‌فقیه در رهبری انقلاب

وی خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های انقلاب اسلامی می‌توان به رهبری ویژه‌ آن اشاره کرد که در سایر انقلاب‌ها چنین موهبتی را سراغ نداریم؛ رهبری ولی‌فقیه، انسان خودساخته‌ای که برای اقامه امر الهی مدیریت انقلاب را عهده‌دار می‌‌شود و هرگز نمی‌تواند برای خود سهمی از مواهب مادی داشته باشد.

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین افزود: آنچه در تئوری ولایت‌فقیه در انقلاب اسلامی موجود است او را از رهبری‌های سایر انقلاب‌ها متمایز کرده است. رهبری ولی‌فقیه مانند رهبری سایر کشورها نیست که به خود اجازه انجام هر کاری را می‌دهند، در تئوری ولایت‌فقیه زمانی فقیه می‌تواند ولایت داشته و امور مردم را به دست بگیرد که از توجه به مادیات و مطامع دنیوی احتراز کرده باشد. شرط تقوایی که در ولایت فقیه و رهبری جامعه لحاظ شده به دوام و ریشه‌دار بودن انقلاب اسلامی و جلب توجه پروردگار نسبت به حفظ این انقلاب کمکی مؤثر کرده است.

وی تصریح کرد: وجه مردمی گسترده و فراگیر انقلاب اسلامی مؤلفه‌ای بود که سبب شد ملل دیگر هم در رسیدن به اهداف انسان‌ساز و آزادی‌بخش خود از آن الگوپذیری داشته باشند چون به صورت معمول انقلاب‌های دنیا توسط طبقات خاصی از جامعه شکل می‌گیرد و با تکیه به سلاح به پیروزی می‌رسد اما در انقلاب اسلامی این شاخصه وجود داشت که امام‌ خمینی(ره) در طول دوره‌ای که برای خود طرح کرده بود؛ تبیین لزوم انقلاب و آگاهی‌بخشی به مردم را محور و اصل فعالیت‌های انقلابی خود می‌دانست و معتقد بود تا وقتی مردم به آگاهی لازم دست‌ پیدا نکنند نمی‌توانیم در این حرکت ضد استبدادی و ضد استعماری موفق باشیم.

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های رهبری امام(ره) از سال ۴۲ این بود که هرگز به عملیات مسلحانه متوسل نشد علی‌رغم اینکه در آن دوران خفقان وجهی از مبارزه با رژیم شاه مبارزات مسلحانه بود و خیلی از مبارزین و انقلابیون هم به این روش باور داشتند اما امام به این عرصه ورود نکرد چون باور داشت ایجاد تحول در یک جامعه به معرفت و فهم آحاد جامعه نیاز دارد و در این زمان نصرت الهی شامل حال آن ملت خواهد شد و حرکت آنان به موفقیت خواهد رسید.

شفیعی‌ها گفت: این مورد بسیاری از مبارزین اقصی‌نقاط دنیا را متوجه انقلاب اسلامی کرد که رمز و راز انقلاب اسلامی ایران چه بود که علی‌رغم رژیم مستبد و دست نشانده دشمنان که رهبر را تبعید و از مردم جدا می‌کردند اما او می‌توانست از آن فاصله مکانی دور، مردم را هدایت کرده و مبانی انقلاب را برای آحاد ملت روشنگری کند و با سخنرانی‌هایش قدم به قدم آگاهی‌های بیشتری در اختیار مردم قرار دهد تا در نقطه اوج علیه رژیم قیام کرده و قیامشان منجر به پیروزی شود.

نقش احزاب سیاسی در انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه مردم نقشی پر‌رنگ و اساسی در پدیده انقلاب اسلامی ایفا کردند، اظهار کرد: اگر چه در طول دوران مبارزاتی مردم ایران گروه‌ها و احزاب چریکی و سیاسی هم تلاش‌هایی داشتند؛ اما برخی از آن‌ها همچون نهضت آزادی یا جبهه ملی معتقد به سرنگونی نظام شاهنشاهی نبودند بلکه به دنبال گرفتن امتیازاتی از رژیم بودند تا مخالفان هم بتوانند در مجامع رسمی حق رأی و ابراز نظر داشته باشند و مؤثر واقع شوند.

این فعال سیاسی یادآور شد: برخی از گروه‌های چریکی هم مبارزه مسلحانه می‌کردند و در تلاش برای حذف رژیم قدم برمی‌داشتند اما به اذعان تمام کارشناسانی که در زمینه‌ پدیده‌های مختلف مرتبط با وقوع انقلاب اسلامی مطالعه و تحقیق و بررسی کرده‌اند اثرگذاری ملموسی که منجر به تضعیف پایه‌های نظام شاهنشاهی شده باشد از جانب این گرو‌ها اتفاق نیفتاد و کارهای متهورانه‌ای هم انجام دادند اما کاری که بتواند اساس رژیم را به فروپاشی بکشاند به یقین وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: آنچه باعث شد نظام شاهنشاهی با ریشه عمیق اما پوشالی محکوم به تباهی باشد حضور مردم با دستانی خالی و مبارزه بر پایه شعار و تظاهرات و راهپیمایی‌ها بود که اوج آن را در حوادث سال ۱۳۵۷ شاهد بودیم. این مردم بدون سلاح در خیابان‌ها علیه رژیم شاهنشاهی افشاگری می‌کردند و توانستند در زمانی کمتر از یک سال نظام استبدادی را از پای درآوردند.

شفیعی‌ها گفت: راهپیمایی‌های اثرگذار عید فطر که به دنبال آن حادثه ۱۷ شهریور رخ داد و راهپیمایی‌های عظیم تاسوعا و عاشورای حسینی در پاییز ۱۳۵۷ که نقطه عطفی در انقلاب اسلامی بود و آسیب جدی به حیثیت رژیم شاه وارد کرد. پایه و ستون اصلی پیروزی انقلاب اسلامی حضور آگاهانه مردم در جریان پیروزی انقلاب بود که با عنایت خدا توانستند رژیم را سرنگون و حکومت اسلامی را در جامعه مستقر کنند.

وی بیان کرد: اصالت با انقلاب است نه با افرادی که انقلاب کردند. اگرچه انقلاب توسط تلاش و تفکر انسان‌ها شکل می‌گیرد اما الزاما اینگونه نیست که اگر افراد از انقلاب خود و اهدافی که دنبال می‌کردند پا پس کشیدند پس انقلاب هم ساقط شود.

نسل اولی‌های انقلاب

این فعال‌ سیاسی ادامه داد: در بسیاری از انقلاب‌های دنیا، برخی افراد انقلابیون در صدر انقلاب بودند اما بعد از پیروزی نتوانستند مسیر خود را ادامه دهند و به دلایل مختلف پشیمان شدند و انقلاب ما هم از این موضوع مستثنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم آنکه بسیاری از انقلابیون دوران انقلاب هنوز هم با انقلاب اسلامی همراه هستند و بر حقانیت آن و مسیر آن باور دارند، اما افرادی هم بودند که در مبارزه با رژیم شاه حضور داشتند و حتی زندان رفتند و شکنجه شدند و بعد از پیروزی انقلاب و به مرور در ۴۰ سال گذشته ریزش داشتند که امری معمولی است و در تمام انقلاب‌ها وجود دارد.

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین ادامه داد: اما آنچه‌ حائز اهمیت است رویش‌های انقلاب اسلامی است، نسل‌هایی که دوران انقلاب را درک نکردند و بعد از آن زمان به دنیا آمدند و تنها آثار انقلاب را شاهد بودند ولی در اهتمام به حفظ و صیانت از انقلاب چه‌بسا از انقلابیون نسل اول قوی‌تر و متدین‌تر و معتقدتر وارد شدند و عمل کردند.

شفیعی‌ها گفت: این نکته حائز اهمیت است که عناصر نسل اولی که به دلایل مختلفی همچون ضعف ایمان یا فریفته شدن در پست و مقام و لغزیدن در جلوه‌های دنیا، آرمان‌های خود را فراموش کردند و به دلایل مختلفی پشیمان شدند، هرگز نتوانستند سند و منطق عقلانی برای این بازگشت و ارتجاع خود که مرتبط با ضعف و عیوب انقلاب اسلامی باشد ارائه دهند.

وی بیان کرد: انقلاب مبتنی با اعتقادات و باورها و مبانی عقلانی است؛ کسی که سابقه مبارزات انقلابی داشته و بعد دچار پشیمانی شده و در مقابل انقلاب ایستاده است هرگز نمی‌تواند در نفی دین و انقلاب سخنی مبتنی بر عقلانیت ارائه دهد این هم از دلایلی است که می‌تواند حاکی از عقلانیت و ریشه‌دار بودن انقلاب اسلامی باشد.

دبیر حزب مؤتلفه در استان قزوین افزود: متأسفانه برخی از نیروهای انقلابی که مسئولیت اداره جامعه را عهده‌دار بودند از باورها، اصول و مبانی انقلاب غفلت کردند و سبب ضربه زدن به ارکان انقلاب شده و انقلاب را عقب نگه‌دارند، آسیب دیگر گرفتار شدن عناصر انقلابی در لذت‌های مادی و دنیوی است و چرب و شیرین زندگی آنان را چنان مسحور می‌کند که از پرداختن به امور مردم و انقلاب باز بمانند. چهره‌های برجسته و بارزی از انقلاب عهده‌دار مسئولیت شدند اما به واسطه گرفتار شدن در غفلت‌ها و چنبره زدن بر زندگی مادی به حقیقت خدمت به مردم و اداره جامعه اسلامی تعصب نداشتند‌.

واقعیت تلخ در برهه‌هایی از انقلاب

وی گفت: از دیگر آسیب‌های مهم سفارشی است که امام خمینی(ره) در وصیتنامه خود به آن پرداخته‌اند که نگذارید انقلاب به دست نا‌اهلان بیفتد. این واقعیت تلخ را در برهه‌هایی از انقلاب شاهد بودیم. حتی پست‌های مهم اداره امور جامعه به دست کسانی افتاد که به‌طور حقیقی مؤمن به انقلاب نبودند و در عرصه مسئولیت به‌جای عمل براساس مبانی دینی و اصول قانون اساسی به سراغ نسخه‌های بدل بیرونی رفتند و این پناه بردن به دستورالعمل‌های خارجی بدنه‌ انقلاب را دچار آسیب کرد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: بسیاری از گرفتاری‌ها و فاصله گرفتن‌ها از عدالت اجتماعی و ضعف‌های موجود ناشی از سپردن مسئولیت‌ها به دست عناصر نااهل بود. منکر استفاده از تجربیات خارجی نیستم و در بسیاری از جوامع اشتراک معنایی وجود دارد و الگو‌برداری برای حل مشکلات کشور امری اجتناب‌ناپذیر است اما گاهی اینگونه عنوان می‌شود که ما برای اداره جامعه حرفی برای گفتن نداریم و فقط بیگانه باید برای ما نسخه بنویسد تا عمل کنیم، این موضوع خطرناکی است که امام(ره) ما را از پرداختن به آن برحذر داشته است.

شفیعی‌ها در پایان اظهار کرد: متأسفانه تفکری که معتقد است باید زندگی را با نسخه‌های غربی پیش ببریم در تجربه هشت سال گذشته امور زندگی مردم را به برجام و مذاکره با بیگانه گره زد و اینگونه کشور را عقب نگهداشت و تبعات آن تا سالیان طولانی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha