نظام سلطه کارکرد خانواده را تنزل داده است
کد خبر: 4141247
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

نظام سلطه کارکرد خانواده را تنزل داده است

یک کارشناس حوزه تربیت کودک و نوجوان با بیان اینکه اثرگذارترین انسان‌ها در امر تربیت، مادران هستند گفت: در نظام سلطه کارکردهای مراجع تربیتی تنزل یافته است و خانواده در حدی اهمیت دارد که تنها نیازهای زیستی فرزندان را تامین کند و تعریفی فراتر از این برای خانواده قائل نیستند.

تراشیون

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه تربیت کودک و نوجوان، در مراسم شهادت امام‌صادق(ع) که شامگاه دوشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ در مسجد‌النبی(ص) شهر قزوین برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس مذهب تشیع به مضامین تربیتی در مکتب امام ششم پرداخت و گفت: تربیت یک انسان به دو عامل اساسی وابسته است که مورد اول آن «وراثت» و عامل دیگر «محیط» است.

وی در توضیح عامل وراثت ادامه داد: در امر ازدواج به جوانان توصیه می‌شود از جوان زیبارویی که در خانواده‌ای فاسد یا آلوده رشد یافته پرهیز کنید چرا که ریشه‌ آن آلوده است و در تربیت فرزند اثرات سوئی خواهد داشت.

ازدواج؛ پایه‌گذاری برای تربیت یک نسل است

این مشاور امور تربیتی اظهار کرد: امام صادق (ع) در مباحث خود به تصمیم‌گیری منطقی و عمل عاقلانه بسیار تأکید کرده‌اند چرا که تصمیمات عجولانه آسیب‌زاست. ازدواج پایه‌گذاری برای تربیت یک نسل است و صدها سال یک نسل از این تصمیم‌گیری متاثر خواهد شد.

وی بیان کرد: حضرت فرمودند در انتخاب همسر بسنجید که آیا او می‌تواند پدر یا مادر خوبی برای فرزند شما باشد یا خیر؟ امام (ع) در مورد وراثت عنوان می‌کنند که نسل شما شبیه خاندانش خواهد شد.

تراشیون با بیان اینکه عامل مهم دوم در امر تربیت «محیط» است، ادامه داد: محیط به معنای مکانی داری طول و عرض و ارتفاع و حجم نیست بلکه عوامل و اتفاقاتی که در یک محیط رقم می‌خورد منظور نظر است. محیط عاملی بسیار قدرتمند است تا جایی‌که می‌تواند وراثت را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است فردی از لحاظ وراثتی بسیار قوی باشد اما محیط مسیر تربیتی او را تغییر دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما در برهه‌ای از تاریخ به سر می‌بریم که انسان‌های شیطان‌فکر و شیطان‌صفت در صدد آلوده‌سازی محیط هستند. امروز نظام سلطه تربیتی در جهان حاکم است تا افکار و باورهای انسانی را به سمت خود ببرد و مردم به گونه‌ای فکر و عمل کنند که آنان می‌‌پسندند.

این مشاور متخصص امور تربیتی افزود: در نظام سلطه کارکردهای مراجع تربیتی تنزل یافته است و خانواده در حدی اهمیت دارد که تنها نیازهای زیستی فرزندان را تامین کند و تعریفی فراتر از این برای خانواده قائل نیستند.

وی بیان کرد: نظام سلطه تربیتی اقتصادی دغدغه‌های ما را در حد مادیات نگهداشته و از فکر ارتقاء ماشین و مسکن و نوع پوشش و تفریحات تجملاتی فراتر نمی‌رویم. متأسفانه با تلاش بی‌وقفه دشمنان و نفوذ غیرقابل کنترل تکنولوژی، عرصه برای آلوده‌سازی جامعه به صورت کامل مهیاست و از خانواده‌های مومن و باحیا فرزندانی دین‌گریز و حیاگریز پرورش می‌یابند.

تراشیون گفت: ما قدرت محیط را دست کم گرفته‌ایم. اگر فضایی داریم و قدرت مدیریت آن را نداریم باید به دیگری واگذار کنیم  چراکه در مورد اثرات آن بر روی افراد جامعه باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم.

وی اظهار کرد: محیط به دو دسته‌ حقیقی و مجازی تقسیم می‌شود. اگر این ۲ محیط ساماندهی نشود نسل ما از دست خواهد رفت. امام صادق(ع) می‌فرمایند به هر چیزی علاقه‌مند باشی و با آن نشست و برخاست کنی روز قیامت با آن محشور خواهی شد.

این استاد ادامه داد: از امام صادق (ع) منظومه‌ای از روایات در باب دوست‌یابی و همنشین به دست ما رسیده است چون عاملی اثر‌بخش است و انتخاب یک دوست نادرست قادر است یک وراثت را به نابودی بکشاند.

وی بیان کرد: اگر به دنبال تربیت صحیح هستیم باید محیط حقیقی و مجازی را مدیریت کنیم. در شکل‌دهی یک محیط سالم برای فرزندان، مسئولیت اصلی با پدر و مادر است. باید نظامی تدوین کنیم که ارتباط فرزندان ما با محیط‌های پاک حداکثری و با محیط‌های ناسالم حداقلی و نزدیک به صفر باشد.

تراشیون خاطرنشان کرد: نیاز نیست ما آدمِ خوبِ فامیل باشیم که برای خوشایند دیگری فرزند خود را در هر محیطی وارد کنیم. امکان ندارد کسی در مسیر حق حرکت کند و جاذبه صد در صدی داشته باشد چرا که در مسیر حق به طور قطع عده‌ای در مقابل او ایستادگی خواهند کرد.

ما نسبت به جامعه و نسل بعد از خود مسئولیم

وی بیان کرد: امروز باید درب مساجد ما بیش از هر زمان دیگری باز باشد. بچه‌ها در مسجد بازی کنند، درس بخوانند و مشق بنویسند. مادر گله می‌کند که کودک ۹ ساله من در پارک سیگاری شده؛ در آلودگی محیط و تاثیرپذیری کودکان از آن هیچ شکی وجود ندارد.

این مشاور امور تربیتی خطاب به حضار گفت: تابستان در پیش است؛ کسبه مومن و انقلابی در هر پیشه‌ای هستند نوجوانی را زیر بال و پر گرفته و حرفه‌ی خود را به او بیاموزند. چرا که ما نسبت به جامعه و نسبت به نسل خود مسئولیم. در کار‌های خیر و نذورات خود نگاه اجتماعی و زیربنایی داشته باشیم که به تربیت انسان‌ها منجر شود.

وی ادامه داد: در صدد شکل‌دهی محیط‌های سالم برای فرزندان خود و دیگران قدم برداریم. آینده‌ نسلی که در مسجد و محیطی سالم رشد یابد تضمین شده است. نکته دیگر اینکه پس از شکل‌گیری محیط‌های سالم، انسان‌های خوب و توانمندی را برای مدیریت آن انتخاب کنیم.

تراشیون با اشاره به اینکه مؤثرترین انسان‌ها در امر تربیت، مادران هستند بیان کرد: مادران باید خود را از رده‌ تامین‌کننده زیستی خارج کرده و مادری مربی و تربیت‌کننده شوند. جنبش زن زندگی آزادی در پی سلب تمامی هویت زن بود تا مرتبه او را در حد یک حیوان تنزل دهد؛ خودآرایی کرده و در خیابان‌ها آغوش رایگان ارائه دهد.

وی اظهار کرد: ساختار جوامع بشری در مدیریت الهی باید به سمتی حرکت کند که مردم پذیرش حکومت حضرت ولی‌عصر(عج) را داشته باشند، و بحران‌هایی حادث شود که دیگر کاری از دست بشر ساخته نباشد و بی‌صبرانه به دنبال منجی باشند. ما مسئولیت داریم و امروز هر خانه باید به یک سربازخانه امام‌زمان(عج) تبدیل شود و نیروی کارآمد برای امام عصر تربیت کند.

سلامت مادر؛ سلامت خانواده و جامعه را در پی دارد

این استاد مشاور خاطرنشان کرد: مادر باید با دارا بودن شاخص‌هایی محیطی فراهم کند که از لحاظ تربیتی امن و سالم باشد. اول آنکه مادر باید سلامت جسمانی داشته باشد؛ ورزیده باشد؛ مراقبت از تغذیه خود را در اولویت قرار دهد، بهترین غذا و تغذیه برای مادر است، باید خود را تقویت کند تا برای رسیدگی به اهل خانه و تربیت آنها بنیه قوی و انرژی کافی داشته باشد.

وی ادامه داد: دوم اینکه خانم‌ها و مادران در خانه کار سنگین انجام ندهند؛ زن گل است؛ کشتی‌گیر نیست، مادر خسته و بیمار محیط را مریض کرده و اهل آن بیرون را به خانه ترجیح می‌دهند. مادر موفق باید از بیمار شدن پیشگیری کند. معاینات دوره‌ای خود را به تعویق نیندازند.  

تراشیون افزود: مورد سوم؛ حفظ سلامت روحی و روانی مادران است. شاخصه‌ی مهم در محیط سالم، سلامت روح و روان است. تندی، پرخاشگری و عدم کنترل رفتار سلامت محیط را به مخاطره می‌اندازد. مراقب افکار منفی و سوء ظن و بدگمانی باشید که علاوه بر بد‌خلقی انسان را از درون هم می‌پوساند، پای صحبت افراد منفی ننشینید.

این استاد در حوزه تربیت کودک و نوجوان گفت: بهتر است مادران برای سلامت روح و روان، خود را مشغول کنند، آدم بیکار در معرض آسیب‌های روانی است. بیکاری ام‌الامراض است. مادر برای خود مشغولیت‌های زنانه همچون تمرکز بر فرزندآوری و تربیت فرزند ایجاد کند.

انتهای پیام
captcha