گفت‌وگوی عاشقانه ضرورت یک زندگی بانشاط است
کد خبر: 4141472
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
حجت‌الاسلام تراشیون:

گفت‌وگوی عاشقانه ضرورت یک زندگی بانشاط است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در محیط سرد تربیت هم بی‌رمق می‌شود، گفت: گفت‌وگوی عاشقانه ضرورت یک زندگی گرم و بانشاط است، اما در مقابل سکوت والدین، بیانگر خشم پنهان، عصبانیت و ناراحتی و دلخوری است.

تراشیون

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه، در مراسم شهادت امام‌ صادق (ع) که شامگاه سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت در مسجدالنبی(ص) شهر قزوین برگزار شد، ضمن گریزی کوتاه به مطالب شب گذشته، گفت: صهیونیست‌ها به دنبال احداث آرمان شهر جنسی در دنیا هستند. اینترنت ما، اینترنت آلوده آمریکایی است. بیش از ۴۲۰ میلیون صفحه غیراخلاقی در حال تولید و به‌روزرسانی است.

وی ادامه داد: نسل امروز به نسل Z یا زومر معروف است یعنی نسلی که تولد آن با رسانه و فضای مجازی گره خورده است و بسیار از رسانه تأثیر می‌پذیرد. رسانه دائماً هویت او را تغییر می‌دهد و ادعای تسلط بر موضوعات در او موج می‌زند این در حالیست که اطلاعاتش به وسعت اقیانوس ولی با عمق یک بند انگشت است و قدرت تحلیل مبنایی ندارد.

این مشاور امور تربیتی افزود: نظام سلطه برای نسل زومر (متولدین ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۹) و نسل آلفا (متولدین ۱۳۸۹ به بعد) ویژگی‌هایی بیان می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به گره‌خوردن زندگی با رسانه و فضای مجازی، غلبه ارتباطات مجازی به روابط با افراد حقیقی، دارا بودن هویت سیال، تأثیرپذیری از چهره‌ها، شخصیت‌ها و سلبریتی‌ها و در نهایت فردگرایی‌ هستند و عدم تمایل به همراهی با خانواده اشاره کرد.

محیط‌های مجازی نسل امروز را تسخیر کرده است

وی ادامه داد: امروز فضای مجازی با ارائه تحلیل‌های پوچ و واهی کاری کرده که نسل زومر و آلفا دیگر پای سخن تحلیل‌گران هم نمی‌نشینند تا کمی منطق را چاشنی اطلاعات سطحی خود کنند و از اصل و ریشه مباحث بی‌اطلاعند. این موضوع انکارناپذیر است که محیط‌های مجازی نسل امروز ما را تسخیر کرده است.

تراشیون بیان کرد: اگر بخواهیم نسل ما تحت سلطه افکار و باورهای غلط قرار نگیرد باید خانه و خانواده را تقویت و جایگاه تربیتی مادر در خانواده را قدرتمند کنیم. در نظام خانواده در مکتب و فرهنگ بومی دینی و اسلامی ما؛ بار تأمین مخارج و معیشت زندگی بر دوش مرد و بار حمایتی و مراقبتی و تربیتی خانواده بر دوش زن است و این مادر باید قدرتمند باشد تا خانواده‌ای متعالی را ایجاد کند.

وی افزود: مادر قدرتمند از حواشی پرهیز کرده و اصل زندگی خود را بر مبنای «تربیت فرزندان» پایه‌گذاری می‌کند. مدیریت روابط بین پدر و مادر از حاشیه‌سازی کاسته و بر زمان خودسازی و امور تربیتی می‌افزاید. در تربیت پیشگیری بهتر از درمان است؛ باید راهبردی در پیش گرفت که نوجوان ما دلبسته و عاشق نشده و به سمت اعتیاد و رفیق ناباب نرود چون بازگرداندن او از این مسیرهای اشتباه و آسیب‌های دیگری که به دنبال دارد هزینه‌های سنگینی مادی و معنوی را بر خانواده تحمیل خواهد کرد.

با رفتار دور از منطق نمی‌توان فرزند صالح تربیت کرد

این مشاور امور تربیتی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که پرداختن به حواشی بی‌ارزش و گذرا، ما را از کار اصلی که تربیت نیرو برای حکومت امام زمان(عج) است دور خواهد کرد. درون مایه تربیت نسل «صبر» است؛ با رفتار خشن، عجولانه و دور از منطق نمی‌توان فرزندی صالح تربیت کرد. اگر نیت انسان خدایی باشد ظرف وجودی او بزرگ شده و صبر حاصل می‌شود و چه به نتیجه برسد و چه نرسد ثواب و اجر اقدامات او محفوظ است.

وی ادامه داد: طبق روایات اهل‌بیت (ع) تربیت کردن فرزندی ناسازگار، اجر بیشتری دارد. ما انتظار داریم هر صحبت و دستوری از سوی والدین گفته می‌شود فرزندان بی‌چون و چرا و تمام قد اطاعت کنند در حالی‌که این انتظار بالایی است و باید ظرفیت خود را افزایش دهیم.

تراشیون با تأکید بر اینکه تربیت امری «وقت‌گیر و زمان‌بر» است، گفت: سیر کردن شکم و مرتب کردن لباس و اتاق فرزند، وقت گذاشتن برای تربیت محسوب نمی‌شود! کتاب بخوانیم، دانش تربیتی خود را افزایش دهیم تا بتوانیم روش صحیح برخورد با رفتارها و ناهنجاری‌ها و چالش‌های دوران نوجوانی را بیاموزیم.

وی اظهار کرد: مادر موفق، همواره در حال افزایش مهارت‌های فردی است. کارهای انسانی جزء کارهای بسیار دشوار است. مسائل علمی و مهندسی و پزشکی بسیار آسان‌تر از مسائل روانی و تربیتی است.

در محیط سرد تربیت هم بی‌رمق می‌شود

این مشاور متخصص امور تربیتی توصیه کرد: محیط خانه را از سردی خارج کرده و گرمی و نشاط را در آن جاری کنیم. در محیط سرد تربیت هم بی‌رمق می‌شود. رسانه طبع سردی دارد و سپری کردن اوقات فراغت با تلویزیون و گوشی تلفن همراه روابط اعضای خانواده با یکدیگر را رو به سردی سوق می‌دهد.

وی افزود: در مسافرت هم گوشی را کنار بگذارید، خرق عادت کنید، شجاعت داشته باشید. سکوت در خانواده عامل سردی است. صحبت و تعامل و تبادل نظر والدین با یکدیگر فضای خانواده را با نشاط می‌کند. حرفی هم ندارید با علم و آگاهی حرف تولید کنید و موضوع خلق کنید. وقتی کسی علاقه‌مند به صحبت با دیگری باشد دنبال بهانه است و موضوعی برای گفت‌وگو پیدا می‌کند.

تراشیون خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی عاشقانه ضرورت یک زندگی گرم و با نشاط است و احساس آرامش را به دنبال دارد اما در مقابل «سکوت» والدین، بیانگر یک خشم پنهان، عصبانیت و ناراحتی و دلخوری است. همانطور که اسلام معتقد است نشستن مرد در کنار خانواده بهتر از اعتکاف در مسجد پیامبر (ص) است.

وی در پایان گفت: مادر وسط میدان تربیت است و پدر باید حامی و پشتیبان باشد تا مادر در انجام وظیفه خود موفق و سربلند باشد و از ماحصل این تربیت صحیح همه اعضای جامعه و پس از آن جامعه متنعم شود.

سحر محمدعلیخانی

انتهای پیام
captcha