مقاومت اسلامی یک اقدام عملی علیه منکر است
کد خبر: 4205539
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
آیت‌الله عابدینی:

مقاومت اسلامی یک اقدام عملی علیه منکر است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: امروز موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی بزرگ‌ترین منکر زمانه ماست، وقتی کسی منکر را می‌بیند باید با زبان و قلمش اعتراض کند، مقاومت اسلامی هم یک اقدام جدی و عملی علیه منکر است.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، ۲۴ اسفندماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: ما وقتی از مادر متولد می‌شویم حیوان بالفعل و انسان بالقوه هستیم، یعنی می‌توانیم طوری زندگی کنیم که انسان شویم، اهل منطق و فلسفه انسان را اینطور تعریف می‌‌کنند که انسان حیوانی اهل فکر، شعور و منطق است. قرآن می‌گوید همه انسان‌ها حیوان ناطق نمی‌شوند، انسان‌هایی را داریم که حیوان درنده می‌شوند، شر از آن‌ها می‌بارد و دیگران از دست و زبان آن‌ها در امان نیستند، انسانی که تمام همّ و غمش خوشگذرانی دنیوی باشد و در غفلت به سر ببرد از منظر قرآن از چهارپایان هم پست‌تر است. انسانی که پیوسته در فضای حیله، مکر، دو رویی، نفاق و نقشه کشیدن برای دیگران زندگی می‌کند شیطان است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۴ سوره بقره راجع به منافقین می‌فرماید این‌ها وقتی با مؤمنین همراه می‌شوند وانمود می‌کنند که ما مؤمن هستیم اما وقتی با هم‌جنس‌های خودشان مواجه می‌شوند می‌گویند ما با شما هستیم، ما اگر در میان مسلمانان بودیم به این دلیل بود که می‌خواستیم آنان را مسخره کنیم؛ یعنی این‌ها برای شیطنت در میان مؤمنان بوده‌اند.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۸۷ نهج‌البلاغه درباره منافقین فرموده این‌ها صورتشان مانند صورت انسان و قلبشان مانند قلب حیوان است، اینان مرده زنده‌نما یا مرده متحرک هستند. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید اگر کسی وقتی منکر را می‌بیند، قلبش متنفر و منزجر شود، با زبانش هم در مقابل منکر بایستد، علیه منکر فریاد بزند و عملاً هم علیه منکر اقدام کند، این فرد زنده است.

این مفسر قرآن ادامه داد: امام حسین(ع) فرمود من تصمیم به امر به معروف و نهی از منکر گرفتم، چرا موجودیت رژیم یزیدی به معنای منکر است، امروز نیز موجودیت رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین منکر عصر و زمانه ماست، وقتی کسی منکر را می‌بیند باید کاری کند و با زبان و قلمش اعتراض کند، امروز موشک‌هایی که از یمن سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار می‌دهند مبارزه با منکر است، مقاومت اسلامی یک اقدام جدی و عملی علیه منکر است.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) سه مرحله از مراحل مبارزه با منکر را بیان فرمودند، حضرت در ادامه فرمودند اگر کسی یک مرحله از این سه مرحله را انجام دهد، دو فرصت دیگر را از دست داده است، اگر کسی دو مرحله از آن را انجام دهد، یک مرحله را از دست داده است، اگر کسی هر سه مرحله را انجام دهد، همه فضائل را کسب کرده است.

منافقین مرده محسوب می‌شوند

آیت‌الله عابدینی گفت: منافقین مرده محسوب می‌شوند، خدای متعال در آیه ۶۷ سوره توبه می‌فرماید منافقین دوست‌دار و دلسوز هم نیستند، در آیه ۴ سوره توبه نیز آمده این‌ها مانند چوب خشکی هستند که نیاز دارند به جایی تکیه کنند، چراکه روی یکدیگر اثرگذاری ندارند، آن‌ها امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند، آدم یعنی کسی که قلبش از منکر منزجر است، زبانش در مقابل منکر فعال و معترض است، منافقین نه تنها این ویژگی‌ها را ندارند، بلکه امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند، این بدترین حالت مرده بودن است.

وی گفت: خدای متعال در آیه ۷۱ سوره توبه راجع به مؤمنین می‌فرماید این‌ها هوای هم را دارند و مشکلات همدیگر را برطرف می‌کنند، اینان امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، یعنی زنده و اثرگذارند. خدای متعال به پیامبر(ص) می‌فرماید تو نمی‌توانی مردگان را حرف بشنوانی، یعنی حرف تو به گوش آنان نمی‌رسد، منظور خدا مرده جسمانی نیست، مرده معنوی است.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: خدا به گوش حیوانی «اُذُن»، به چشم حیوانی «عین» و به دل حیوانی «قلب» می‌گوید، خدا به گوش انسانی «سمع»، به چشم انسانی «بصر» و به قلب انسانی «فؤاد» می‌گوید، خدای متعال در آیه ۷۸ سوره نحل می‌فرماید «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»..

وی تصریح کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید خدا شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد در حالی که هیچ نمی‌دانستید، خدا این حیوان بالفعل را مجهز به سمع، بصر و فؤاد کرد، باشد که شکر این نعمت‌ها را به جا بیاورد، اگر شکر این نعمات به جای آورده نشد، انسان از حیوانیت به سمت انسان شدن حرکت نمی‌کند.

چرا آدم‌ها جهنمی می‌شوند؟

امام جمعه قزوین ادامه داد: خدای متعال در آیه ۱۷۹ سوره اعراف می‌فرماید گویا ما جن و انس را برای جهنم آفریده‌ایم؛ برخی از ما آدم‌ها گویا برای جهنم دوندگی می‌کنیم، صبح تا شب می‌دویم و خروجی کارهایمان ظلم، آسیب رساندن به مردم و لطمه به دین است.

وی بیان کرد: آدم‌ها چرا جهنمی می‌شوند؟ چون به جای فؤاد، قلب دارند، قلبشان هم فهم ندارد، این‌ها چشم حیوانی دارند، بصر ندارند، گوش حیوانی دارند، با این گوش حیوانی نمی‌توانند بشنوند. خدای متعال در آیه ۷۸ سوره مؤمنون می‌فرماید خدا به انسان‌ها سمع، بصر و فؤاد داد اما اندکی از مردم شکر این‌ها را به جا می‌آورند، اگر آدم از سمع، بصر و فؤاد خودش استفاده نکرد، «صُم بُکم عُمی فَهُم لایَرجعون(لایَعقِلون) می‌شود.

آیت‌الله عابدینی گفت: خداوند در آیه ۲۲ سوره فاطر به پیامبر(ص) می‌فرماید تو آن کسی نیستی که بتوانی به کسانی که در قبرها خفته‌اند حرفی بشنوانی؛ کار پیغمبر صحبت با مرده‌ها نبود، پیامبر(ص) با مردم زنده صحبت می‌کرد، حرف پیامبر(ص) باید به سمع مردم می‌رسید، اما برخی سمع نداشتند، نگاه به پیامبر(ص) بصر لازم داشت اما برخی بصر نداشتند، بنابراین نمی‌توانستند مخاطب کلام پیامبر (ص) باشند و از آموزه‌های دینی تأثیر بگیرند.

کارهای انسان با ایمان معنا پیدا می‌کند

وی بیان کرد: کارهای صالح شناخته شده هستند، نماز از بهترین اعمال صالح است، در روایات آمده وقتی قیامت می‌شود خدا اول به نماز انسان نگاه می‌کند، اگر نمازش ارزش نگاه کردن داشت، خدا به اعمال دیگر او هم نگاه می‌کند اما اگر نمازش ارزش نگاه کردن نداشت، خدا به هیچ عمل او نگاه نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: نماز ستون دین است، حال ببینیم این عمل صالح چطور می‌تواند ستون باشد؟ نماز بدون ولایت پذیرفته نیست، اگر کسی نماز بخواند اما قدر امیرالمؤمنین(ع) و اولاد آن حضرت را نداند، نماز بخواند و قدر نایب امام زمان(عج) را نداند، چنین نمازی نمی‌تواند قوام داشته باشد.

وی در پایان گفت: نماز و ولایت به عنوان دو عمل صالح هستند، خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید هرکس اعم از زن یا مرد اگر  کارهای شایسته انجام دهد، به شرط اینکه مؤمن باشد ما به او حیات طیبه می‌دهیم، اگر کسی دائم کارهای خوب انجام دهد اما ایمان نداشته باشد کارهای او ارزشی ندارد، با ایمان کارهای انسان ارزش پیدا می‌کند، همه چیز با ایمان معنا پیدا می‌کند. مطابق این آیه؛ فردی که با حیات طیبه زنده شود، زنده واقعی است، او کلام پیامبر(ص) را با همه وجود می‌شنود، کسی که با حیات طیبه زنده شود، اجر و پاداشی بسیار بهتر از عملش به او داده می‌شود، هرکس برای خدا کار خوب انجام دهد، خدا پاداش مضاعف به کار او عنایت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha