علوم ربانی با بندگی آغاز می‌شوند
کد خبر: 4206662
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۲
آیت‌الله عابدینی:

علوم ربانی با بندگی آغاز می‌شوند

امام جمعه قزوین با بیان اینکه علوم ربانی با بندگی آغاز می‌شوند، گفت: ما باید لیاقت‌مان را بالا ببریم تا مورد قبول منابع علوم ربانی یعنی ائمه(ع) واقع شویم.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، دوم فروردین در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند مردم سه دسته‌اند، دسته اول عالم ربانی، دسته دوم علاقه‌مندان به علوم ربانی و دسته سوم همج رعاع هستند.

وی ادامه داد: حضرت فرمودند همج رعاع آن‌هایی هستند که اگر حتی یک کلاغ صدا کند، به‌دنبال صدای او می‌دوند؛ ما مصداق این فرمایش حضرت را در فتنه‌ها شاهد بودیم که برخی‌ها هر صدایی از هر کانال، سایت و شبکه ماهواره‌ای درمی‌آمد را قبول می‌کردند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند این‌ها از نور علم استفاده نمی‌کنند، اگر هم علمی دارند در حافظه‌شان است، در عمل، فکر و قلبشان نیست، علمی که در مغز است، باید بیاید در قلب نفوذ کند و تبدیل به عقیده و اعتقاد شود.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمود این قبیل آدم‌هایی که ریشه ندارند و به خودشان زحمت نداده‌اند که حقایق دین را درک کنند، از نور علم استفاده نمی‌کنند، این‌ها حتی از کسانی که چنین بهره‌ای دارند هم استفاده نمی‌کنند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین ضمن اشاره به داستانی از عنوان بصری اظهار کرد: در بحارالانوار آمده پیرمرد ۹۴ ساله‌ای به نام عنوان بصری می‌گوید من سال‌ها با مالک‌ بن‌ انس رفت‌وآمد داشتم و او را استاد خودم می‌دانستم، اما زمانی که امام صادق(ع) در مدینه مستقر شد تمایل پیدا کردم با امام(ع) رفت‌وآمد کنم، یعنی عنوان بصری فهمیده بود که مالک‌ بن‌ انس نمی‌تواند عالم ربانی باشد و جان او را کمال ببخشد.

وی تصریح کرد: عنوان می‌گوید تصمیم گرفتم خدمت امام صادق(ع) بروم تا از آن حضرت چیزهایی یاد بگیرم، به محضر ایشان مشرف شدم، حضرت به من فرمود خیلی‌ها به من مراجعه می‌کنند و سرم شلوغ است، من شب‌ و روز با خدا ارتباط دارم، مرا از ارتباط با خدا باز ندار، همان طور که در این سال‌ها نزد مالک‌ می‌رفتی، باز هم نزد او برو.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: عنوان می‌گوید من از این پاسخ امام(ع) بسیار غمگین شده و از خدمت حضرت مرخص شدم، با خودم گفتم اگر امام(ع) امیدی به من داشت و مرا آدم به درد بخوری می‌دید، این طور مرا رد نمی‌کرد.

وی گفت: عنوان می‌گوید بعد از اینکه از خدمت امام صادق(ع) مرخص شدم، به مسجدالنبی(ص) رفتم و به پیامبر(ص) سلام عرض کردم، سپس به روضه منوره رفتم و دو رکعت نماز خواندم و ملتمسانه از خدا درخواست کردم قلب امام(ع) نسبت به من منعطف کند تا حضرت مرا قبول کند و از علوم ربانی خود به من بیاموزد.

علم حقیقی چگونه است

امام جمعه قزوین اظهار کرد: عنوان می‌گوید با دلی شکسته به منزل آمدم، قلبم پر از محبت امام صادق(ع) شده بود و دیگر میل نداشتم نزد مالک‌ بروم، حتی دیگر از خانه خارج نمی‌شدم و فقط موقع نماز به مسجد می‌رفتم. بالاخره یک روز صبرم تمام شد و بعد از نماز عصر با خودم گفتم نزد امام صادق(ع) بروم، بلکه این بار مرا بپذیرد، به خانه امام(ع) که رسیدم در زدم، خادم امام(ع) بیرون آمد و گفت چه‌ کار داری؟ گفتم آمده‌ام به امام(ع) سلام عرض کنم، خادم گفت امام(ع) مشغول نماز و عبادت هستند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین ادامه داد: بیرون خانه نشستم و گفتم آنقدر اینجا می‌نشینم و التماس می‌کنم تا امام(ع) به من نگاه کند، قدری که آنجا نشستم، خادم امام(ع) از خانه خارج شد و گفت بفرمایید وارد شوید، عنوان می‌گوید وارد شدم و به امام(ع) سلام عرض کردم، امام(ع) جواب داد و فرمود بنشین؛ نشستم، امام(ع) به من گفت خدا تو را آمرزید، سپس مدتی سرش را پایین انداخت و فکر کرد، بعد سرش را بلند کرد و فرمود کنیه‌ات چیست؟ گفتم ابوعبدالله، فرمود من هم ابوعبدالله هستم، خدا کنیه تو را ثابت نگه دارد و در مسیر رضای خدا باشی. عنوان می‌گوید در دلم گفتم همین که حضرت این دعا را برای من کرده، اگر غیر از این چیزی به من نگوید، باز خیلی چیزها گیر من آمده است.

وی تصریح کرد: عنوان در ادامه می‌گوید حضرت مجدداً سرشان را پایین انداختند و فرمودند حاجتت چیست؟ گفتم من از خدا خواستم قلب شما را نسبت به من منعطف کند و از علم شما یاد بگیرم، امیدوار بودم خدا این درخواست مرا پذیرفته باشد، حضرت فرمود علم فقط پای درس استاد نشستن و حفظ کردن نیست، این‌ها مقدمات کار هستند، علم حقیقی آن نوری است که خدا در دل هر بنده‌ای که او را بخواهد روشن می‌کند، اگر علوم ربانی می‌خواهی، این علم با بندگی به دست می‌آید.

امام جمعه قزوین یادآور شد: ما هم باید ببینیم چقدر بنده هستیم و چقدر پای بندگی خدا می‌ایستیم؟ آیا به‌خاطر بندگی، حاضریم از آبروی خود مایه بگذاریم؟ آیا به‌خاطر بندگی، حاضریم مال حرام را پس بزنیم؟ آیا به‌خاطر بندگی، هوسرانی خویش را خاموش می‌کنیم؟ بنابراین علوم ربانی با بندگی آغاز می‌شوند.

وی اظهار کرد: امام صادق(ع) در ادامه فرمود: علم را طلب کن، وقتی علم را طلب می‌کنی، نخواه که فقط آن را انبار کنی، بلکه علم را برای عمل و استفاده بگیر؛ ما نیز باید قرآن را یاد بگیریم برای اینکه آیات آن در زندگی ما تأثیر بگذارند. امام صادق(ع) در ادامه فرمودند از خدا استفهام کن و بگو خدایا فهم مرا زیاد کن، زیرا علم با دعا افزایش پیدا می‌کند.

عابدینی گفت: عنوان بصری پیرمردی ۹۴ ساله بود، آنقدر از خدا ملتمسانه درخواست کرد و آنقدر به رسول الله(ص) التماس کرد تا متعلم راه درست شد و به عالم ربانی یعنی امام صادق(ع) وصل شد، اکنون ما از حضور ظاهری ائمه(ع) محروم هستیم و امام زمان(عج) نیز در غیبت است، اما عطر وجود ائمه(ع) در احادیث‌شان قابل استشمام است، ما باید مانند عنوان بصری به خدا و ائمه(ع) التماس کنیم که وقتی سراغ آیات و احادیث می‌رویم، این احادیث و آیات به ما روی خوش نشان بدهند، همچنین باید لیاقت‌مان را بالا ببریم تا مورد قبول این منابع علوم ربانی باشیم.

انتهای پیام
captcha