شب قدر به سبب نزول قرآن، شبی شکوهمند است، شبی که والاترین و پربرکتترین شبهای سال بهشمار میرود، شبی که که در تمام سال هیچ شبى به خوبى و فضیلت آن نمىرسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مشخص مىشود. اهمیت شب قدر در متون دینی اسلام به اندازهای است که آگاهی از این مهم و اعمال ویژه آن برای هر مسلمانی لازم است. مرتضی فاضل، مدرس دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در یادداشتی که در سه شماره در اختیار ایکنای قزوین قرار داده به نکاتی درباره حضور در شب قدر و قرائت دعا پرداخته است که سومین شماره آن تقدیم مخاطبان ایکنا میشود.
بیشتر بخوانید:
قدر به معنای اندازهگیری و سنجش است. بین «قدر و قدرت» و «قدیر و قادر» چه ارتباطی وجود دارد؟ «قدرت و قدر» به معنای توانایی قرار دادن قیود و شروط است. شما بهدلیل قید قرار دادن در موضوعات قدرتمند هستید. خداوند قدیر است یعنی برای همه اشیاء قیودی قرار داده است. قراردادن قید نشانه قدرت است و اعمال آن قوت میخواهد.
ابتدا کتاب بوده است و خداوند بر مبنای کتاب، قرائتی را انجام داده که بهصورت قرآن درآمده است، قرآن عربی در دستان ما مکتوب است، اما در خصوص قرآن عوالم دیگر اطلاعی نداریم که به چه صورت است اما لزوماً مکتوب نیستند.
شما در قیامت میتوانید سورهها را ببینید مانند اینکه یکی کتاب شما را میخواند و دیگری شما را میبیند که اینجا ضمن تفاوت، حلقه اتصال وجود دارد. در عوالم بالاتر قرآن بهصورت تصویر و صحنه است و شما میتوانید قرآن کریم را لمس کنید.
در قرآن کریم باید تفکر، تدبر و مباحثه صورت گیرد تا متوجه آن شوید موضوع قرآن عظیم و مفصل است برای همین گفته میشود قرآن مهجور است و ما شناخت عمقی از قرآن نداریم. بیشتر فهم ما از قرآن بعد از ظهور خواهد بود چون حضرت مهدی(عج) باید آن را تشریح کنند. باید این نکته را متذکر شد که اعراب جاهلی صدر اسلام در حدی نبودند که رسول خدا و اهل بیت(ع) مباحث قرآن کریم را برای آنان باز کنند.
کتاب عالم، برنامهریزی دقیقی دارد، وقتی شما عملی را انجام میدهید در تمام عوالم بروز پیدا میکند، برای مثال اگر دروغ بگویید علاوه بر جسم مادی و روح شما در برزخ شما اثر میگذارد.
شب قدر، شب قیود است شب ایجاد نیست. در شب قدر سه قید زمان، مکان و کیفیت اتفاق میافتد. شب قدر اول و آخر نیست بلکه این وسطهاست، یعنی شب قدر در ۳۰ درصد آخر است، در شب قدر حداقل باید ۱۰ موضوع اتفاق بیفتد که مشیت، اراده، تقسیم و وحی از جمله آنهاست، سپس به «قضا» تبدیل و بعد از آن به «قَدَر» تبدیل میشود. در «قَدَر» سه قید زمان، مکان و کیفیت حالت به آن تعلق میگیرد.
برای مثال در عوالم بالا امر میآید که مردم ایران ثروتمند شوند، پایینتر که میآید به قضا تبدیل شده و کلیاتی به آن تعلق میگیرد. در «قَدَر» مکان، زمان و کیفیت مشخص میشود، بنابراین در میزان تقسیم بین افراد هم در این مرحله لحاظ میشود برای مثال به هر ایرانی چه میزان رزق باید اعطا شود.
در قسمت «قَدَر» چه اتفاقی میافتد، در لیلةالقدر بعد از اینکه افراد مشخص شدند زمان، مکان و کیفیت لحاظ میشود؛ برای مثال در لیلةالقدر مشخص میشود چه رزقی، در چه زمانی، چه مقدار، در چه مکانی و با چه کیفیتی برسد. لیلةالقدر آغاز موضوع و انتهای موضوع هم نیست بلکه بین موضوع اول و آخر و رو به انتهاست.
خداوند قادر و قدیر است و امام زمان(عج) با عنوان خلیفه اسامی و القاب خداوند در شب قدر حضور دارند البته امام جایگاههای دیگری دارند که یکی از آن جایگاهها شب قدر است. خدای قدیر و قادر بر موضوعات مختلف زمان و مکان قرار میدهد که نشانه قدرت خداوند است و یک صفت، جمال خداوند است. او قدرت دارد و میتواند آن کار را انجام دهد.
«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؛ ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم» شب قدر، شب بروز جلوه خدای قادر است. لیلةالقدر بروز فضای مُلکداری خداوند است و مهمترین چیزی است که خداوند قرار داده است و جزو سلاحهای مهم امام زمان(عج) است. امام زمان بدون لیلةالقدر نمیتواند امام باشد، در روایات آمده است امامت را از طریق لیلةالقدر اثبات کنید.
امام کسی است که همه چیز تحت احصای اوست، چون امام زمان(عج) صاحب لیلةالقدر هستند زمان و مکان تحت امامت ایشان است. باید کمی در لیلةالقدر تفکر کرده و عمقیتر به آن نگاه کنیم و در شب قدر تنها به استغفار فکر نکنیم.
لیلةالقدر برای ما استرس دارد که چه چیز تقدیر خواهد شد و امام زمان(عج) کدام آیه را پایین خواهند آورد؛ در لیلةالقدر تقدیر ما مهم نیست چون تقدیر ما در کودکی انجام شده است و شب قدر برای یک سال نیست. در شب قدر مُلکداری اتفاق میافتد و ما باید جای خود را در این مُلک و نظام مشخص کنیم و از امام بخواهیم برای ما جایگاهی قرار دهند. فراموش نکنیم که بسیاری از تقدیرات ما در سالهای قبل تعیین شده است.
باید در شب قدر تفکر کرد که در این شب کدام آیات اعمال خواهند شد و کدام مقطع ظهور به پیش خواهد رفت، بنابراین باید اینها دغدغه ما باشد. راه فهمیدن آن این است که سال گذشته را بررسی کنید که اهمیت بسیاری دارد و امام(ع) آنها را مدیریت کرده است.
پروژه جدی شب قدر آخرالزمان نابودی اسرائیل است و این ماجرا جلو میرود؛ خدا پروژه خود را جلو میبرد و ما در این پروژه هستیم و مقطعی از مقاطع آخرالزمان جلو میرود و ما سالهاست که در این پروژه هستیم و هر سال مقاطعی از این پروژه پیش میرود و رفتار ما در شب قدر و پس از آن روی این امر خیلی تأثیر دارد.
انتهای پیام