لیست پرونده ها
فرقه‌های انحرافی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک تعداد اخبار:51
در این پرونده ضمن بررسی میدانی وضعیت فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های کاذب در کشور، به تحلیل محتوایی این فرقه‌ها و دلایل خیزش و جذب برخی افراد به آن‌ها پرداخته‌ایم.
اخلاق سکولار فاقد معناست / عبور از بحران مدرنیته با رهایی از اسارت تکنوکراسی
سیدسلمان صفوی:

اخلاق سکولار فاقد معناست / عبور از بحران مدرنیته با رهایی از اسارت تکنوکراسی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسلمان صفوی با بیان اینکه اخلاق و معنویت سکولار براساس مبانی منطقی و فلسفی فاقد معناست، اظهار کرد: بدون حضور خداوند هر چیز و هر کار جایز است و معنویت سکولار هم بدون معناست، زیرا معنویت به معنای گذار از عام مادی به عالم معنا و مجردات است، در حالی که «وجود مطلق یگانه قدسی غنی بالذات» در رأس عالم مجردات و معنا جای دارد.
3 برابر شدن آثار مرتبط با «یوگا» در بحران کاغذ / ورزشی برای ترویج معنویت انحرافی
رئیس مؤسسه بهداشت معنوی خبرداد:

3 برابر شدن آثار مرتبط با «یوگا» در بحران کاغذ / ورزشی برای ترویج معنویت انحرافی

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی با بیان اینکه آثار مرتبط با یوگا در بحران کاغذ در کشور سه برابر شده است، به ارائه آمار تکان‌دهنده درباره وضعیت ترویج یوگا در کشور پرداخت.
بنیاد تشیع، طریق و تفکر عرفانى است
شهرام پازوکی در گفت‌وگو با ایکنا:

بنیاد تشیع، طریق و تفکر عرفانى است

شهرام پازوکی با بیان اینکه بنیاد تشیع طریق و تفکر عرفانی است، اظهار کرد: حتی اگر ماجرای سقیفه بنی‌ساعده هم پیش نیامده بود، تشیّع به عنوان یک تفکر باطنی و عرفانی در دین ممتاز و متمایز می‌شد و در زمان خود پیامبر(ص) هم‌ چنین تمایزى وجود داشت. اگرچه به استقلال نمود نداشت.
جنگ ایران و آمریکا و سودای کادرسازی مسیحیت صهیونیستی
سودای مسیحی‌سازی جریان تبشیری؛

جنگ ایران و آمریکا و سودای کادرسازی مسیحیت صهیونیستی

افزایش تنش میان ایران و امریکا و وقایع ماه‌های اخیر، برخی اهداف تشکیلاتی جریان مسیحیت‌صهیونیستی و ماهیت سیاسی این فرقه را بیش از پیش بر همگان آشکار ساخت. نقطه اوج این افشاگری را باید در مصاحبه یکی از عناصر وابسته به کلیسای جماعت ربانی مشاهده کرد.
تحرکات معناداری برای تعارض‌نمایی دین و اخلاق ایجاد شده/ شگرد جدید ملحدان مدرن
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه بیان کرد:

تحرکات معناداری برای تعارض‌نمایی دین و اخلاق ایجاد شده/ شگرد جدید ملحدان مدرن

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با بیان اینکه ضد اخلاق و ضد علم معرفی کردن دین، شگرد ملحدان مدرن برای دین‌ستیزی است، گفت: طرح این بحث در محیط‌های علمی کشور هم معنا دارد چون قصد دارد نشان دهد دین و اخلاق دو امر متفاوت هستند که اگر یکی را انتخاب کردیم دیگری را باید کنار بگذاریم. در گذشته ملحدان معمولاً موضع انفعالی داشتند، اما امروز موضعی تهاجمی علیه دین دارند.
«صرخی» محصول سیاست‌های بعثی ـ سعودی است/ نظر علما درباره خانواده امام زمان(عج)
پژوهشگر فرق انحرافی:

«صرخی» محصول سیاست‌های بعثی ـ سعودی است/ نظر علما درباره خانواده امام زمان(عج)

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اغلب علما معتقدند امام زمان(عج) فرزند و همسر ندارند و اگر حتی داشته باشند، ما وظیفه دینی و شرعی در برابر آنان نداریم، گفت: صرخی نمونه‌ای از مدعیان ارتباط با امام زمان و پیوند سببی است که شهرت و موقعیتش محصول سیاست‌های بعثی و سعودی است.
عرفان اهل بیتی(ع) جامع، جهانی و ابدی است/ جامانده اربعین نداریم
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

عرفان اهل بیتی(ع) جامع، جهانی و ابدی است/ جامانده اربعین نداریم

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه عرفان وحیانی و اهل بیتی(ع) جامع، جهانی و دارای عناصر جاودانگی است، اظهار کرد: در این عرفان عقل تا آخرین مرحله سلوک حضور دارد و استکمال خود را طی می‌کند. لذا برهان و عرفان با یکدیگر جمع می‌شوند و به جای تعارض، هم‌افزایی دارند.
کتاب طریق عرفان علامه طباطبایی را اینجا بخوانید

کتاب طریق عرفان علامه طباطبایی را اینجا بخوانید

گروه اندیشه ـ مرکز تحقیقات قائمیه اصفهان کتاب زمزم عرفان،‌ ترجمه و شرح رسالة الولایة اثر علامه طباطبایی به شکل دیجیتال منتشر کرده است.
آمادگی دانشگاه ادیان برای راه‌اندازی کلینیک فرقه‌درمانی

آمادگی دانشگاه ادیان برای راه‌اندازی کلینیک فرقه‌درمانی

گروه فرهنگی ــ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به ظهور و بروز فرقه‌های مهدویت در قم، افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب برای برگزاری کلینیک فرقه‌درمانی آمادگی کامل خود را به تمامی نهادهای استانی و کشور اعلام می‌کند.
گروه‌هایی برای رواج شیطان‌گرایی در کشور فعال هستند
رئیس مؤسسه بهداشت معنوی هشدار داد:

گروه‌هایی برای رواج شیطان‌گرایی در کشور فعال هستند

گروه اجتماعی ــ مدرس حوزه علمیه قم و رئیس مؤسسه بهداشت معنوی با بیان اینکه جریاناتی به نام خدا، ارتباط و گفت‌‌وگو با خدا و عرفان و تجربه‌های معنوی، شیطان‌گرایی را با لباس مزورانه‌ای عرضه می‌کنند، گفت: رسانه‌ها باید واضح و آشکارا درباره جریان شیطان‌پرستی و نمادهای آن به مردم آگاهی بدهند.
تحقق معنویت بدون دین در «اوشو» و «یوفو»/ ضرورت بازگشت به میراث صوفیه
حجت‌الاسلام حافظ بیان کرد:

تحقق معنویت بدون دین در «اوشو» و «یوفو»/ ضرورت بازگشت به میراث صوفیه

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام قادر حافظ ضمن بیان این نکته که معنویت لزوماً دینی نیست و می‌تواند ویژگی‌های سکولار داشته باشد، بر ضرورت مراجعه به میراث صوفیه به منزله رویکردی جبرانی در جهت مقابله با جنبش‌های نوین دینی تأکید کرد.
تقطیع روایات و استناد به احادیث ضعیف؛ شگرد فرقه احمدالحسن 
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی:

تقطیع روایات و استناد به احادیث ضعیف؛ شگرد فرقه احمدالحسن 

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر کنگره مقابله با جریانات تکفیری و رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت، فرقه احمدالحسن را جریانی انحرافی در درون شیعه برشمرد و تأکید کرد: تقطیع روایات و استناد به احادیث ضعیف، شگرد فرقه احمدالحسن برای جذب افراد به ویژه طلاب ناآشنا به حدیث است.
عرفان اهل بیتی(ع) گفتمان‌سازی و جریان‌سازی شود/ هندسه روشمند معرفتی در عرفان
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

عرفان اهل بیتی(ع) گفتمان‌سازی و جریان‌سازی شود/ هندسه روشمند معرفتی در عرفان

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه نسبت میان عرفان اسلامی تباین و تساوی نیست و عموم و خصوص من وجه است، گفت: عرفان اهل بیتی(ع) به مثابه یک دانش نیازمند نظریه‌پردازی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی است تا بعد از پذیرش در جامعه نخبگانی در اختیار عموم مردم قرار گیرد.
توسعه معنویت سکولار با قدسی‌زدایی از ساحت جامعه
حجت‌الاسلام حافظ تبیین کرد:

توسعه معنویت سکولار با قدسی‌زدایی از ساحت جامعه

گروه اندیشه ــ پژوهشگر عرفان اسلامی ضمن بازشماری عوامل توسعه معنویت سکولار تصریح کرد: در جهانی که قدسی‌زدایی هست دیگر دین قدسی وجود ندارد. در نتیجه دین در بستر سکولاریزاسیون معنا می‌یابد و به معنویت سکولار فروکاست پیدا می‌کند. هرچه جامعه سکولارتر باشد توسعه دین‌واره‌ها بیشتر است.
نگاه امنیتی به جریان‌های فرهنگی مشکل‌ساز است/ لزوم راهبردنگاری و نظارت بر نحله‌های عرفانی
حجت‌الاسلام مرتضی کربلایی:

نگاه امنیتی به جریان‌های فرهنگی مشکل‌ساز است/ لزوم راهبردنگاری و نظارت بر نحله‌های عرفانی

گروه اندیشه ــ یک استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه با تأکید بر اینکه نظارت بر کار فرقه‌ها و نحله‌های عرفانی باید ضابطه‌مند باشد، بیان کرد: مهم‌ترین چیزی که در این زمینه باید بدان توجه داشت «شریعت و عقل» است که باید معیار مدیریت، تصمیم‌گیری‌ها، نظارت و برخوردها باشد.
حساب صوفی‌گری از عرفان اصیل جدا شود/ خطر عرفان‌های التقاطی برای جلسات خانگی
مظاهری بیان کرد:

حساب صوفی‌گری از عرفان اصیل جدا شود/ خطر عرفان‌های التقاطی برای جلسات خانگی

گروه اندیشه ــ عبدالرضا مظاهری با تأکید بر اینکه راه مقابله با عرفان‌های نوظهور، پذیرش عرفان اسلامی از سوی حوزه‌های علمیه است، تصریح کرد: متأسفانه برخی فقها نه خودشان به شبهات پاسخ می‌دهند و نه اجازه می‌دهند جامعه علمی به سؤالات پاسخ دهد.
برخی مبلغان تبشیری دست در دست منافقان‌ داده‌اند/ ایجاد درمانگاه برای آسیب‌دیدگان فرقه‌های انحرافی
پژوهشگر ادیان بیان کرد:

برخی مبلغان تبشیری دست در دست منافقان‌ داده‌اند/ ایجاد درمانگاه برای آسیب‌دیدگان فرقه‌های انحرافی

گروه حوزه‌های علمیه ــ نماینده مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب استان گیلان با بیان اینکه آمار جذب‌شدگان به فرقه انحرافی مسیحیت تبشیری در ایران به قدری نیست که تمایل دارند در رسانه‌ها بزرگ نشان دهند، گفت: با وجود این، دست برخی از افراد جذب‌شده در دست منافقان است و از این فرصت سودجویی سیاسی می‌کنند.
علم کلام ما کاربردی و جوابگوی نیاز امروز نیست/ ترویج عرفان‌های کاذب در قاب سینما
علیزاده موسوی:

علم کلام ما کاربردی و جوابگوی نیاز امروز نیست/ ترویج عرفان‌های کاذب در قاب سینما

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام علیزاده موسوی با اذعان به اینکه در مواجهه با خطر الحاد نتوانسته‌ایم علم کلام و عقایدمان را مسئله‌محور کنیم، بیان کرد: اذهان بیشتر درگیر کیهان، کوانتوم و بیگ بنگ است و برهان علیت و ذات و صفات برای قشر امروز جوابگو نیست؛ دنیای عرب بهتر از ما علم کلام خود را کاربردی کرده، ولی علم کلام در حوزه علمیه ما مدرسه‌ای است و کاربردی نیست تا بتواند جواب شبهات را بدهد.
بیت‌العدل؛ مکانی برای ساماندهی تناقض‌های آیین بهایی در اسرائیل
عضو گروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی بیان کرد:

بیت‌العدل؛ مکانی برای ساماندهی تناقض‌های آیین بهایی در اسرائیل

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو گروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به حمایت انگلیس، آمریکا و اسرائیل از بهائیت گفت: از آنجا که این فرقه پایگاه وحیانی ندارد و تناقض‌گویی‌های زیادی نیز در احکام آنان مطرح است، تشکیلات بیت‌العدل در حیفا را به وجود آوردند تا امور دینی بهائیت را ساماندهی کنند و مجموعه سیاست‌های کلان برای منطقه هم در این مکان ساماندهی می‌شود.
تصوف معاصر فرقه‌ای شده و در اغماست
حجت‌الاسلام مرتضی کربلایی:

تصوف معاصر فرقه‌ای شده و در اغماست

گروه اندیشه ــ استاد عرفان حوزه علمیه با اشاره به آسیب‌هایی که گریبانگیر تصوف معاصر شده است، بیان کرد: اعتقاد دارم که تصوف معاصر ما از آن مکتب اصیلش فاصله گرفته و به تعبیر دیگر در حالت اغماست، اما می‌توان آن را احیا کرد و این کار نیز راه دارد؛ لذا باید سرمایه‌گذاری کرد و همه‌جانبه به مسائل نگریست و مصلحت کلان فرهنگ و تربیت کشور را مورد توجه قرار داد.
نابودی معنویت حقیقی؛ خطرناک‌ترین هدف جنبش‌های نوپدید دینی
علی جعفری:

نابودی معنویت حقیقی؛ خطرناک‌ترین هدف جنبش‌های نوپدید دینی

گروه اندیشه ــ یک پژوهشگر حوزه فرق و ادیان با بیان اینکه خطرناک‌ترین هدف جنبش‌های نوپدید دینی از بین بردن معنویت حقیقی و جایگزینی معنویت کاذب در جامعه است، گفت: آنان به دنبال خدشه‌دار کردن افکار و اندیشه‌های دینی جامعه هستند. لذا برای کم‌رنگ کردن اعتقادات دینی، باورهای بی‌اساس و خرافات را با پوششی جذاب به مردم القا می‌کنند.
تفکرات ابن‌تیمیه حلقه اتصال 72 فرقه سلفیه است/ بازی شیعه لندنی در زمین سلفیون افراطی
معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب:

تفکرات ابن‌تیمیه حلقه اتصال 72 فرقه سلفیه است/ بازی شیعه لندنی در زمین سلفیون افراطی

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه سلفی‌ها دامنه وسیعی از اهل سنت و حتی برخی دگراندیشان شیعه را شامل می‌شوند، بیان کرد: حوزه علمیه باید متخصصانی تربیت کند که نقد آنان بر وهابیت و سلفی‌های افراطی منجر به نقد اهل سنت و دوری از تقریب نشود.
نفوذ سرویس‌های جاسوسی در جریان شیعه انگلیسی/ ظرفیت معنوی و فضای ذهنی مخاطب در تبلیغ لحاظ شود
حجت‌الاسلام طبسی:

نفوذ سرویس‌های جاسوسی در جریان شیعه انگلیسی/ ظرفیت معنوی و فضای ذهنی مخاطب در تبلیغ لحاظ شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدرس و محقق حوزه علمیه با بیان اینکه غلو حقیقی و ذاتی نداریم، اظهار کرد: کسانی مانند مدیران شبکه فدک و اهل بیت(ع) برخی سخنان حقه را درباره فضائل اهل بیت(ع) با اباطیل آمیخته می‌کنند و موجب اتهام شیعه می‌شوند؛ با توجه به روایت «نُکَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ»، معرفت به فضائل نیازمند سعه وجودی و ظرفیت معنوی مخاطب است.
بهره‌گیری از نقاط ضعف تبلیغی وهابیت در کشور‌های مختلف/ اساس وهابیت بر تکفیر است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

بهره‌گیری از نقاط ضعف تبلیغی وهابیت در کشور‌های مختلف/ اساس وهابیت بر تکفیر است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در حوزه علمیه بخش‌های تخصصی در وهابیت‌پژوهی ایجاد شده، گفت: مسئله بسیار مهم که حوزه باید روی آن متمرکز شود جذب مخاطب در کشور‌های مختلف است؛ در برخی کشور‌ها محیط زیست و در برخی حقوق زن و کودک و ... مهم است و وهابیت در تضاد با تمامی این مسائل است و می‌تواند برد تبلیغی برای ما داشته باشد.
شکل‌گیری معنویت‌های نوپدید در مدرنیته/ برخوردهای اصطکاکی با فرقه‌ها موجب انشقاق اجتماعی می‌شود
حجت‌الاسلام مرتضی کربلایی:

شکل‌گیری معنویت‌های نوپدید در مدرنیته/ برخوردهای اصطکاکی با فرقه‌ها موجب انشقاق اجتماعی می‌شود

گروه اندیشه ــ ‌یک استاد فلسفه و عرفان با اشاره به اینکه عرفان و تصوف یک حقیقت هستند، بیان کرد: آنچه در این بین مهم است اینکه باید توجه کنیم که عرفان و تصوف نیز مانند سایر جریانات دچار آسیب شده و هم در این زمینه نیازمند آسیب‌شناسی هستیم و هم باید بین عرفان و تصوف اصیل و غیراصیل تمایز قائل شویم.
معنویت بدون دین؛ آموزه خطرناک عرفان‌های کاذب
مظاهری تبیین کرد:

معنویت بدون دین؛ آموزه خطرناک عرفان‌های کاذب

گروه اندیشه ــ پژوهشگر عرفان با تأکید بر اینکه شریعت و طریقت همدیگر را نفی نمی‌کنند و با ورود به طریقت، تکلیف ساقط نمی‌شود، گفت: مهم‌ترین خطر عرفان‌های نوظهور تجویز معنویت بدون دین است.
اجازه عرض اندام به فرقه‌های انحرافی ندهیم/ گسترش اندیشه مهدویت در جامعه
ضرورت طرح و مطالعه بحث مهدویت/1

اجازه عرض اندام به فرقه‌های انحرافی ندهیم/ گسترش اندیشه مهدویت در جامعه

گروه اجتماعی- مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی بیان کرد: در بحث معرفی امام زمان(عج) به جامعه باید نقش خود را به خوبی ایفا کنیم، چراکه اگر امروز فرقه‌های انحرافی مجال عرض اندام دارند به این علت است که امام زمان(عج) را به خوبی معرفی نکرده‌‌ایم.
سلفیت و سکولاریسم در یک مسیر؛ نه پاسداری از دین، نه حفظ انسان

سلفیت و سکولاریسم در یک مسیر؛ نه پاسداری از دین، نه حفظ انسان

گروه اندیشه ــ حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، پژوهشگر علوم دینی در یادداشتی درباره سلفیت و سکولاریسم می‌نویسد: به جای تلاش کردن برای حفظ دین باید همه کوشش‌های عالمان دینی صرف حفظ انسان شود، خدا دین خود را حفظ خواهد کرد و کسی قدرت از بین بردن دین خدا را ندارد.
فرقه احمدالحسن از ادعای یمانی تا جذب طلاب کم‌سواد در قم
حجت‌الاسلام هوشیار تشریح کرد:

فرقه احمدالحسن از ادعای یمانی تا جذب طلاب کم‌سواد در قم

گروه حوزه‌های علمیه ــ هوشیار با بیان اینکه پیروان احمد حتی در برخی شهرها نماز جمعه برپا کرده و دانشگاه، حوزه و ماهواره دارند، بیان کرد: احمدالحسن در استرالیا زندگی می‌کند و به نظر می‌رسد که امتیاز «احمدالحسن» را به عنوان برند واگذار کرده است و در این جریان هیچ‌کاره است و عده‌ای به نام وی این جریان را اداره و کسب درآمد می‌کنند و هدایا و نذورات و خمس می‌گیرند.
عوامل طبیعی و ساختگی گسترش ادیان نوظهور/ وجه زیبایی‌شناختی عرفان اسلامی معرفی شود
بخشعلی قنبری مطرح کرد:

عوامل طبیعی و ساختگی گسترش ادیان نوظهور/ وجه زیبایی‌شناختی عرفان اسلامی معرفی شود

گروه اندیشه ــ بخشعلی قنبری ضمن تبیین عوامل طبیعی و عوامل ساختگی گسترش ادیان و فرقه‌های نوظهور، بر ضرورت معرفی وجه زیبایی‌شناسانه عرفان اسلامی برای نسل جوان تأکید کرد.
استعجال در مهدویت؛ عامل ظهور فرقه‌های انحرافی
حجت‌الاسلام کلباسی:

استعجال در مهدویت؛ عامل ظهور فرقه‌های انحرافی

گروه حوزه‌های علمیه ــ کلباسی با بیان اینکه برخی فرقه‌های انحرافی مانند بهائیت بر مبنای استعجال تولید شدند که امروز هم فعالیت گسترده‌ای دارند، تصریح کرد: برخی مردم علاقه شدیدی به دین دارند، ولی از مبانی کلامی درک درستی ندارند و عمدتاً مدعیان سراغ طیفی می‌روند که ساده‌انگار و دور از قرآن و حدیث است.
حرکت خزنده و مرموز تصوف برای انحراف جوانان/ سوءاستفاده از ماجرای خضر و موسی(ع)
حجت‌الاسلام پاکدل بیان کرد:

حرکت خزنده و مرموز تصوف برای انحراف جوانان/ سوءاستفاده از ماجرای خضر و موسی(ع)

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه فرقه صوفیه به نام شیعه و با بحث مهدویت حرکت عمیق، خزنده و خطرناکی دارد، گفت: شگردهای مبلغان آن استفاده از شریعت، طریقت و حقیقت و ماجرای خضر و موسی(ع) است.
«معنویت‌های دروغین» بررسی می‌شوند

«معنویت‌های دروغین» بررسی می‌شوند

گروه اندیشه ــ دوره بررسی معنویت‌های دروغین در محورهای کلیات فرق، عرفان حلقه، بهاییت، یوگا، احمدالحسن یمانی، وهابیت و سلفی‌گری در کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد.
تحریف معنوی آیات قرآن؛ شگرد بهائیت برای موجه نشان دادن این فرقه
ایکنا بررسی می‌کند؛

تحریف معنوی آیات قرآن؛ شگرد بهائیت برای موجه نشان دادن این فرقه

گروه حوزه‌های علمیه – یکی از شگردهای بهائیان برای موجه‌ نشان دادن ادعای خود در مورد شریعت جدید، اقدام به تحریف معنوی آیات نورانی قرآن است.  
عرفان انحرافی «یوگا» در غفلت مسئولان به ورزشی رسمی تبدیل شد
حجت‌الاسلام عرب بیان کرد:

عرفان انحرافی «یوگا» در غفلت مسئولان به ورزشی رسمی تبدیل شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو گروه معنویت انجمن اخلاق حوزه با بیان اینکه یوگا در مهد خود یعنی هند هم نتوانست به ورزش اجباری در مدارس تبدیل شود، گفت: متأسفانه امروز در کشور ما و در غفلت مسئولان شاهد آموزش این معنویت انحرافی با عنوان ورزش در 12 هزار باشگاه ورزشی هستیم.
واکاوی مفاهیم مشابه دو سنت رهبانی تصوف و بودیسم
یادداشت/

واکاوی مفاهیم مشابه دو سنت رهبانی تصوف و بودیسم

گروه اندیشه ــ بررسی آموزه‌های بودا و ابوسعید ابوالخیر به عنوان پیشوایان طریقیت بودیسم و تصوف، بیانگر این واقعیت است که میان این دو مکتب رهبانی، شباهت‌های قابل توجهی وجود دارد.
تأثیر مدرنیته بر توسعه آیین‌های نوظهور/ تفاوت بازسازی ساختارمند و ساختارشکن
مدیرکل دفتر بین‌الملل دانشگاه مذاهب اسلامی تبیین کرد:

تأثیر مدرنیته بر توسعه آیین‌های نوظهور/ تفاوت بازسازی ساختارمند و ساختارشکن

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام جهانگیری با تأکید بر اینکه سرخوردگی بشر از مدرنیته یکی از عوامل فرقه‌گرایی در عصر جدید است، به بیان تفاوت بازسازی ساختارمند و بازسازی ساختارشکن ادیان پرداخت.
علل بی‌مهری جوانان به عرفان اسلامی/ مهم‌ترین بیماری انسان از نظر بودا
پژوهشگر فلسفه دین مطرح کرد:

علل بی‌مهری جوانان به عرفان اسلامی/ مهم‌ترین بیماری انسان از نظر بودا

گروه اندیشه ــ سیدامیر اکرمی با پرداختن به برخی شباهت‌های آیین بودا و عرفان اسلامی، به تبیین علل گرایش جوانان به عرفان بودایی و عدم اقبال آنان به عرفان اسلامی پرداخت.
عرفان برخلاف تصوف سیر صعودی و تکاملی ندارد/ دین بدون عرفان مُشتی احکام بی‌روح است
منوچهر صدوقی‌سها:

عرفان برخلاف تصوف سیر صعودی و تکاملی ندارد/ دین بدون عرفان مُشتی احکام بی‌روح است

گروه اندیشه ــ پژوهشگر و مدرس برجسته فلسفه و عرفان با اشاره به تفاوت‌های عرفان و تصوف بیان کرد: فلسفه تاریخ دارد. از فارابی شروع می‌شود و اوج آن به صدرا می‌رسد، اما عرفان این طور نیست. کارهای بشری سیر صعودی و نزولی دارند، اما اگر معرفت حقیقی از اول پیدا شود، برای این تکامل معنا ندارد؛ کاملاً متولد می‌شود و کاملاً هم می‌ماند.
70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن‌تیمیه دارد/ در نقد ابن‌تیمیه کم‌کاری داشته‌ایم
در نشست «نقش و تاثیر ابن تیمیه در جریان‌های سلفی معاصر» بیان شد:

70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن‌تیمیه دارد/ در نقد ابن‌تیمیه کم‌کاری داشته‌ایم

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام علیزاده موسوی، محقق سلفی‌پژوهی، در نشست «نقش و تاثیر ابن تیمیه در جریان‌های سلفی معاصر» از تألیف موسوعه‌ای در نقد ابن‌تیمیه خبر داد؛ معاون دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن هشدار به رشد ناصبی‌گری تاکید کرد که بیش از 70 درصد آثار ضد شیعه ریشه در تفکرات ابن‌تیمیه دارد.
لعن علنی و قمه‌زنی رویکرد اصلی فرقه انحرافی تشیع لندنی است
معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت:

لعن علنی و قمه‌زنی رویکرد اصلی فرقه انحرافی تشیع لندنی است

گروه معارف ــ حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان با تاکید بر این‌که لعن علنی مورد توجه تشیع لندنی است، بیان کرد: قمه‌زنی یکی دیگر از رویکردهای تشیع لندنی است که به آن توجه ویژه‌ای دارند.
منبع فقیه روایت و منبع صوفی خواب است/ چرایی مخالفت فقها با متصوفه
حجت‌الاسلام آل‌یمین:

منبع فقیه روایت و منبع صوفی خواب است/ چرایی مخالفت فقها با متصوفه

گروه اندیشه ــ پژوهشگر حوزه عرفان و تصوف بیان کرد: یکی از آسیب‌های تصوف این است که شیخ آنها می‌گوید که سخن پیامبر(ص) را بیان می‌کند، اما وقتی از او سند می‌خواهید می‌گوید که در عالم رؤیا به من الهام شده است؛ لذا نمی‌توان این‌ها را تأیید یا رد کرد؛ در حالی که فقیه دارای کتاب و منبع خاصی است که همه می‌توانند آن را مورد سنجش قرار دهند.
حساب محققان تصوف از جاهلان صوفیه جداست/ نه هر که چهره برافروخت دلبری داند
حجت‌الاسلام کربلایی:

حساب محققان تصوف از جاهلان صوفیه جداست/ نه هر که چهره برافروخت دلبری داند

گروه اندیشه ــ پژوهشگر حوزه عرفان و تصوف با بیان اینکه همیشه باید بین محققان از عرفا و متصوفه با جهله صوفیه فرق بگذاریم، اظهار کرد: محققانی از عرفا و صوفیه نشان دادند که از نظر فرهنگی و اجتماعی قوی هستند. مشایخ اصیل عرفا درباره جهله صوفیه از همان دوران نخستین متذکر می‌شدند که «نه هر که چهره برافروخت دلبری داند».
خلأهای قانونی مقابله با فرقه‌های انحرافی در ایران
حجت‌الاسلام سیدوکیلی بیان کرد:

خلأهای قانونی مقابله با فرقه‌های انحرافی در ایران

گروه اندیشه ــ پژوهشگر حوزه ادیان و فرق با بیان اینکه فرقه‌های انحرافی آسیب‌های مختلفی را به جامعه وارد می‌کنند، تصریح کرد: از آنجایی که سیاست این فرقه‌ها مبنی بر عدم ایجاد حساسیت است؛ لذا در زمینه برخورد با آن‌ها نیز خلأ قانونی وجود دارد که چالش محسوب می‌شود و کار را برای مقابله دشوار می‌کند.
مقابله با انقلاب اسلامی؛ از دلایل اصلی تأسیس فرقه‌های انحرافی
حجت‌الاسلام سلطانی‌تهرانی بیان کرد:

مقابله با انقلاب اسلامی؛ از دلایل اصلی تأسیس فرقه‌های انحرافی

گروه اندیشه ــ مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اهدافی که جریان‌ها و فرقه‌های انحرافی دنبال می‌کنند، بیان کرد: انقلاب اسلامی با دو رمز رهبر واحد و اتحاد کلمه به پیروزی رسید و دشمن نیز برای ایجاد شکاف در این جامعه متحد و مقابله با انقلاب اسلامی دست به ایجاد فرقه‌های منحرف زده است.
خرافه‌گرایی، هنجارشکنی و عوام‌فریبی؛ مؤلفه‌های فرقه‌های انحرافی/ رد پای بهائیت و «من‌وتو» در التهابات بازار
حجت‌الاسلام همایون:

خرافه‌گرایی، هنجارشکنی و عوام‌فریبی؛ مؤلفه‌های فرقه‌های انحرافی/ رد پای بهائیت و «من‌وتو» در التهابات بازار

گروه اندیشه ــ پژوهشگر حوزه ادیان و فرق با اشاره به مؤلفه‌های خرافه‌گرایی، هنجارشکنی، خودخواهی، عوام‌فریبی و رادارگریزی فرقه‌های انحرافی بیان کرد: نقش استعمار در این زمینه بسیار اهمیت دارد، چه اینکه شاید استعمار در پیدایش یک فرقه نقشی نداشته باشد، اما یقیناً حمایت‌ها را انجام خواهد داد.
تقریری بر چالش‌های پیش‌روی جهان اسلام برای رسیدن به تمدن اسلامی

تقریری بر چالش‌های پیش‌روی جهان اسلام برای رسیدن به تمدن اسلامی

گروه اندیشه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بحث آینده‌پژوهی تمدن در جهان اسلام پرداخت و چالش‌ها و سؤالاتی که برای رسیدن به تمدن اسلامی وجود دارد را تبیین کرد.
احیای معنویت مهم‌ترین عامل برای مقابله با جریا‌ن‌های افراطی است
حجت‌الاسلام کربلایی:

احیای معنویت مهم‌ترین عامل برای مقابله با جریا‌ن‌های افراطی است

گروه اندیشه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان ضمن برشمردن برخی از راه‌حل‌ها در زمینه مقابله با جریان‌های افراطی، بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد این است که باید معنویت را که در واقع روح است زنده کنیم. در این مسیر می‌توانیم با مشایخ متصوفه نیز همکاری داشته باشیم.
مقابله با فرقه‌های انحرافی بر مدار اندیشه/ دشمن به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و مرجعیت است
سیدهادی سیدافقهی بیان کرد:

مقابله با فرقه‌های انحرافی بر مدار اندیشه/ دشمن به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و مرجعیت است

گروه اندیشه ــ کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فعالیت فرقه‌های انحرافی در داخل و خارج از کشور، بیان کرد: لازم نیست همیشه دست به شمشیر برد، بلکه عمده فعالیت‌ها در مقابله با فرقه‌های انحرافی باید بر مدار فکر باشد.
جویبار زلال عرفان از صدر اسلام جاری بوده است/ تصوف برآمده از اسلام پس از دو قرن در مقابل دین ایستاد
منوچهر صدوقی‌سها:

جویبار زلال عرفان از صدر اسلام جاری بوده است/ تصوف برآمده از اسلام پس از دو قرن در مقابل دین ایستاد

گروه اندیشه ــ پژوهشگر برجسته حوزه فلسفه و عرفان با بیان اینکه می‌توان تصوف را به توده‌های برف تشبیه کرد و عرفان را نیز جویبار زلالی دانست که از دل آن شکل گرفته است، تصریح کرد: تصوفی که در آغاز از اسلام پیدا شد و مساوی دین بود پس از یکی دو قرن تبدیل به چیزی شد که گاهی هم در مقابل دین درآمد و واقعیت داستان همین است.
عرفان؛ دریافت حقایق وجود، مبتنی بر شهود و مقید به دین/ انطباق تعریف با آیه 83 مائده
منوچهر صدوقی‌سها در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

عرفان؛ دریافت حقایق وجود، مبتنی بر شهود و مقید به دین/ انطباق تعریف با آیه 83 مائده

گروه اندیشه ــ صدوقی‌سها با اشاره به اختلافات اشتقاقی واژه تصوف، به تعریف «میرسید شریف» از عرفان پرداخت و ضمن تطبیق آن با آیه 83 سوره مائده بیان کرد: عرفان به جهت لغوی برخلاف تصوف دارای ریشه لغوی عربی است و تعریف منطقی آن نیز عبارت از دریافت حقایق وجود، مبتنی بر شهود و مقید به دین است که عیناً این تعریف از آیه 83 سوره مائده برمی‌آید.