عوام‌گرایی موجب غلبه مرجعیت قرآن بر روایات در فضای تبلیغ است

عوام‌گرایی موجب غلبه مرجعیت قرآن بر روایات در فضای تبلیغ است

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: عوام‌‏گرایی و بسنده ‎کردن به فهم ظاهری قرآن کریم یکی از دلایل اقبال به روایات و مقاومت برای بازگشت به قرآن است. دایره مضامین روایات چنان نیست که بتوانند در هر زمان و مکان کارکرد داشته و خواننده را تحت تأثیر قرار دهند اما عوام از این طریقِ فهم سیراب می‌شوند و این مشرب تا زمانی که نوشنده دارد خواهد جوشید.
علوم انسانی غربی؛ ریشه بسیاری از مشکلات جامعه

علوم انسانی غربی؛ ریشه بسیاری از مشکلات جامعه

گردهمایی اعضای گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با هدف بررسی و هم‌اندیشی فعالیت‌های این گروه در سال 1404 مطرح و در آن بر لزوم نقد وضع موجود و توجه به فلسفه سیاسی تاکید شد.
جلسات شرح نهج‌البلاغه محسن اسماعیلی ادامه دارد

جلسات شرح نهج‌البلاغه محسن اسماعیلی ادامه دارد

سلسله جلسات «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» با حضور محسن اسماعیلی که از چند سال پیش آغاز شده است همچنان ادامه خواهد یافت. 
آیا مرجعیت قرآن ذیل عقل قرار دارد

آیا مرجعیت قرآن ذیل عقل قرار دارد

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نمی‌توان گفت که عقل در جایی خاص مرجعیت دارد و در جاهای دیگر می‌توان مرجعیت را از او گرفت بیان کرد: اگر مرجعیت را از عقل بگیریم و در بحث اثبات وجود خداوند به عقل استناد کنیم، این استناد نیز ضعیف و لرزان خواهد بود؛ بنابراین مرجعیت اصلی به حکم عقل، کتاب و سنت، با عقل است ولی متأسفانه در جامعه دین‌دار مرجعیت عقل به رده آخر رسیده است. 
رسیدن به تقوای الهی با پاسداری دائم از حرم دل

رسیدن به تقوای الهی با پاسداری دائم از حرم دل

استاد فلسفه اسلامی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: باید همه شب پاسدار حرم خدا باشیم و حتی انسان فکر غیر از خدا و گناه را به ذهن خود راه دهد؛ این یعنی پاسداری از حرم خدا؛ در صورتی که این کار را کردیم به تقوای الهی دست یافته‌ایم و این راه را باید تا فردای قیامت ادامه دهیم.
معاویه آن‌گونه که بود؛ به جز صلح‌طلبی همه چیز را در عملکرد او می‌توان دید

معاویه آن‌گونه که بود؛ به جز صلح‌طلبی همه چیز را در عملکرد او می‌توان دید

حضرت امیرالمؤمنین(ع) هیچ‌گاه آغازگر نبرد نبودند؛ اگر قرار باشد از صلح‌طلبی سخن بگوییم، این عنوان برازنده‌ امیرالمؤمنین علی (ع) است، نه معاویه. چراکه همه رفتار و گفتار معاویه ـ از ورودش به میدان تا شیوه برخوردش با ماجراهای بعدی با سیاست‌ورزی مبتنی بر قدرت و فریب همراه بود؛ به‌جز صلح‌طلبی، همه‌ چیز را می‌توان در عملکرد او دید. در آخرین و نهمین بخش از سلسله گفت‌وگوهای تاریخی «معاویه آن‌گونه که بود» درباره جنگ‌طلبی و قدرت‌اندوزی همواره معاویه می‌خوانیم.
خطر اخباری‌گری به دنبال رواج جلسات حدیث‌خوانی در حوزه

خطر اخباری‌گری به دنبال رواج جلسات حدیث‌خوانی در حوزه

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: اخیراً بحثی با عنوان غربت احادیث در حوزه مطرح شده است؛ معتقدم اشکالی ندارد که بحار و کافی و ... در حوزه مباحثه شود و خیلی خوب هم هست ولی احساس من این است که در دل این کار، تفکر اخباری‌گری با فاصله از قرآن، ایجاد نشود و روایت بر قرآن مقدم نشود.
راهکارهایی برای مراجعه بیشتر به قرآن

راهکارهایی برای مراجعه بیشتر به قرآن

مفسر تفسیر 12 جلدی «کوثر» گفت:‌ برای مراجعه عمومی به قرآن باید فرهنگ‌سازی و تبلیغ شود و از طریق رسانه‌های مختلف ترویج شود تا مردم به قرآن بیشتر مراجعه کنند. ترویج قرآن تاکنون رخ می‌داده اما ظواهر نشان می‌دهد که کافی و موفق نبوده است.
اصالت در ادیان با صلح است

اصالت در ادیان با صلح است

پژوهشگر دین با بیان اینکه تمامی جنگ‌های دوران پیامبر(ص) دفاعی بوده است، گفت: در سیره پیامبر(ص) و آیات قرآن، اصالت با صلح است و نه جنگ.
تصویرسازی تحولات پس از عثمان در سریال «معاویه» چقدر صحیح است

تصویرسازی تحولات پس از عثمان در سریال «معاویه» چقدر صحیح است

در سریالی که با عنوان «معاویه» در حال پخش است، سازندگان آن تمایل دارند تحولات پس از عثمان را به‌گونه‌ای خاص روایت کنند. در این سریال، چهره‌ای منفی از محمد بن ابی‌بکر و مالک اشتر نشان داده می‌شود، به‌طوری که این دو را به‌عنوان عناصر شورشی و عامل اصلی ایجاد ناآرامی معرفی می‌کنند. پرسش اینجاست؛ این تصاویر چقدر صحیح است؟ پاسخی که در نشست «معاویه آن‌گونه که بود» به این پرسش داده شد را در این مجال مرور می‌کنیم.